Koulukiusaamiseen puuttuminen luokanopettajien kokemana
Koskinen, Jukka (2020-05-20)
Koulukiusaamiseen puuttuminen luokanopettajien kokemana
Koskinen, Jukka
(20.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061644513
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061644513
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien kokemuksia koulukiusaamiseen puuttumisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä tekijät ovat yhteydessä kiusaamiseen puuttumiseen opettajien kokemana. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millä keinoilla opettajat ovat puuttuneet kiusaamiseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa suomalaista luokanopettajaa, jotka tutkimuksen tekohetkellä opettivat viidettä tai kuudetta luokkaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, joka sisälsi kysymyksiä yleisesti kiusaamisesta, opettajien kokemista kiusaamiseen yhteydessä olevista tekijöistä ja opettajien keinoista estää kiusaamista. Haastatteluaineisto analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Haastattelujen vastausten perusteella kiusaamiseen puuttumiseen yhteydessä olevat tekijät jaettiin kiusaamiseen puuttumista tukeviin ja kiusaamiseen puuttumiselle haasteita asettaviin tekijöihin. Opettajien käyttämät keinot kiusaamiseen puuttumiseksi jaettiin ennaltaehkäiseviin keinoihin ja kiusaamistilanteeseen puuttumisen aikana käytettäviin keinoihin.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella luokanopettajat kokivat oppilaantuntemuksen, opettajan auktoriteettiaseman, työyhteisön tuen, KiVa Koulu -ohjelman, opettajan johdonmukaisen toiminnan, yhteistyön huoltajien kanssa, kokemuksen, oikeudenmukaisuuden, välittämisen ja opettajan motivaation puuttua kiusaamiseen tukevan koulukiusaamiseen puuttumista. Kiusaamiseen puuttumiselle haasteita asettaviksi tekijöiksi koettiin kiusaamisen huomaaminen, välinpitämättömyys työyhteisössä, haastava työskentely huoltajien kanssa, kokemattomuus, hyväuskoisuus, herkkyys ja ajan ilmiöiden ymmärtämättömyys. Tutkimuksen tulosten perusteella luokanopettajat ennaltaehkäisevät koulukiusaamista muun muassa opettamalla oppilailleen tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä vaikuttamalla luokan ilmapiiriin. Kiusaamistilanteisiin luokanopettajat pyrkivät puuttumaan nopeasti, aluksi keskustelemalla kiusaamisen osapuolten kanssa tai puhuttelemalla. Opettajat käyttivät kiusaamistilanteisiin puuttuessa monia muitakin keinoja, kuten yhteistyötä koulun muun henkilökunnan kanssa.
Tutkimus tuo uuden, laadullisen näkökulman kiusaamiseen puuttumisesta luokanopettajien kokemana, tietoa kiusaamiseen yhteydessä olevista tekijöistä sekä ajatuksia luokanopettajakoulutuksen kehittämiseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa suomalaista luokanopettajaa, jotka tutkimuksen tekohetkellä opettivat viidettä tai kuudetta luokkaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, joka sisälsi kysymyksiä yleisesti kiusaamisesta, opettajien kokemista kiusaamiseen yhteydessä olevista tekijöistä ja opettajien keinoista estää kiusaamista. Haastatteluaineisto analysoitiin hyödyntämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Haastattelujen vastausten perusteella kiusaamiseen puuttumiseen yhteydessä olevat tekijät jaettiin kiusaamiseen puuttumista tukeviin ja kiusaamiseen puuttumiselle haasteita asettaviin tekijöihin. Opettajien käyttämät keinot kiusaamiseen puuttumiseksi jaettiin ennaltaehkäiseviin keinoihin ja kiusaamistilanteeseen puuttumisen aikana käytettäviin keinoihin.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella luokanopettajat kokivat oppilaantuntemuksen, opettajan auktoriteettiaseman, työyhteisön tuen, KiVa Koulu -ohjelman, opettajan johdonmukaisen toiminnan, yhteistyön huoltajien kanssa, kokemuksen, oikeudenmukaisuuden, välittämisen ja opettajan motivaation puuttua kiusaamiseen tukevan koulukiusaamiseen puuttumista. Kiusaamiseen puuttumiselle haasteita asettaviksi tekijöiksi koettiin kiusaamisen huomaaminen, välinpitämättömyys työyhteisössä, haastava työskentely huoltajien kanssa, kokemattomuus, hyväuskoisuus, herkkyys ja ajan ilmiöiden ymmärtämättömyys. Tutkimuksen tulosten perusteella luokanopettajat ennaltaehkäisevät koulukiusaamista muun muassa opettamalla oppilailleen tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä vaikuttamalla luokan ilmapiiriin. Kiusaamistilanteisiin luokanopettajat pyrkivät puuttumaan nopeasti, aluksi keskustelemalla kiusaamisen osapuolten kanssa tai puhuttelemalla. Opettajat käyttivät kiusaamistilanteisiin puuttuessa monia muitakin keinoja, kuten yhteistyötä koulun muun henkilökunnan kanssa.
Tutkimus tuo uuden, laadullisen näkökulman kiusaamiseen puuttumisesta luokanopettajien kokemana, tietoa kiusaamiseen yhteydessä olevista tekijöistä sekä ajatuksia luokanopettajakoulutuksen kehittämiseen.