Building business driven IaaS services with third party software components
Hirn, Aki (2020-05-28)
Building business driven IaaS services with third party software components
Hirn, Aki
(28.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744852
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744852
Tiivistelmä
The current cloud landscape is dominated by the major cloud service providers, such as
Google Cloud, Amazon Web Services and Microsoft Azure. When the company wants to
build its own cloud, there are some matters one needs to clarify before starting. What is
inside cloud? How is it built?
A problem with building the cloud is finding any guidance. This thesis seeks answers into
three research questions. First, how to select components forming the public IaaS cloud?
Second, how to add value for the customer with the products offered from the cloud?
Third, can the cloud provider’s money and time be saved with automation?
Literature review is used to find the theories behind building the cloud and adding value
to customer.
The automation part is researched by a case study, where a billing component of an IaaS
cloud is upgraded and automated. Once the upgrade is done, the change is validated by
sending the customers and internal staff a survey.
The customers were asked a question about the current backup reporting solution and
about improvement compared to previous backup reporting solution. The results showed,
that customers preferred the new solution over previous one.
Because there was one case study, it couldn’t be stated, that these results mean the customers
get more value when they get new and better solutions from their CSP. This case
study, nonetheless, reinforced the theories presented in chapters 2-4.
In conclusion, while having one case study limits the generalizability of the results, the
methodology chosen still succeeded to validate and reinforce existing theories. The thesis
also revealed that cloud billing accuracy needs more research. Julkisen pilven markkinoita hallitsevat suuret palveluntarjoajat kuten Google Cloud,
Amazon Web Services ja Microsoft Azure. Yrityksen alkaessa rakentaa omaa pilveä, se
joutuu selvittämään ensin vastaukset eräisiin kysymyksiin. Mistä pilvi koostuu? Kuinka
se rakennetaan?
Ongelma pilven rakentamisessa on, että siihen ei ole ohjeita. Tässä tutkimuksessa
selvitetään vastausta kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensinnäkin, kuinka komponentit
julkiseen IaaS-pilveen valitaan? Toiseksi, kuinka asiakkaalle tuotetaan lisäarvoa pilvituotteiden
avulla? Kolmanneksi, voiko pilvipalveluntarjoaja säästää aikaa ja vaivaa automaatiolla?
Vastaukset pilven rakentamisen ja lisäarvon tuottamisen kysymyksiin hankittiin kirjallisuusanalyysillä.
Automaatiokysymys selvitettiin tapaustutkimuksella, jossa pilven laskutuskomponentti
uusittiin ja automatisoitiin. Kun käytännön projekti oli valmis, muutos
validoitiin asiakkaille ja sisäiselle henkilöstölle lähetetyllä kyselytutkimuksella.
Asiakkailta kysyttiin nykyisestä varmuuskopioiden raportointiratkaisusta ja siitä, oliko
tilanne parantunut edelliseen ratkaisuun verrattuna. Vastaukset osoittivat, että parannusta
oli tapahtunut.
Koska kyseessä oli yksittäinen tapaustutkimus, tuloksia ei voi yleistää sellaisenaan. Tulokset
kuitenkin vahvistivat kappaleissa 2-4 esitettyjä teorioita.
Yhteenvetona vaikka yksittäinen tapaustutkimus ei ole yleistettävissä, valittu metodologia
validoi ja vahvisti silti olemassa olevia teorioita. Samalla paljastui tarve pilven
laskutustarkkuuden lisätutkimukselle.
Google Cloud, Amazon Web Services and Microsoft Azure. When the company wants to
build its own cloud, there are some matters one needs to clarify before starting. What is
inside cloud? How is it built?
A problem with building the cloud is finding any guidance. This thesis seeks answers into
three research questions. First, how to select components forming the public IaaS cloud?
Second, how to add value for the customer with the products offered from the cloud?
Third, can the cloud provider’s money and time be saved with automation?
Literature review is used to find the theories behind building the cloud and adding value
to customer.
The automation part is researched by a case study, where a billing component of an IaaS
cloud is upgraded and automated. Once the upgrade is done, the change is validated by
sending the customers and internal staff a survey.
The customers were asked a question about the current backup reporting solution and
about improvement compared to previous backup reporting solution. The results showed,
that customers preferred the new solution over previous one.
Because there was one case study, it couldn’t be stated, that these results mean the customers
get more value when they get new and better solutions from their CSP. This case
study, nonetheless, reinforced the theories presented in chapters 2-4.
In conclusion, while having one case study limits the generalizability of the results, the
methodology chosen still succeeded to validate and reinforce existing theories. The thesis
also revealed that cloud billing accuracy needs more research.
Amazon Web Services ja Microsoft Azure. Yrityksen alkaessa rakentaa omaa pilveä, se
joutuu selvittämään ensin vastaukset eräisiin kysymyksiin. Mistä pilvi koostuu? Kuinka
se rakennetaan?
Ongelma pilven rakentamisessa on, että siihen ei ole ohjeita. Tässä tutkimuksessa
selvitetään vastausta kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensinnäkin, kuinka komponentit
julkiseen IaaS-pilveen valitaan? Toiseksi, kuinka asiakkaalle tuotetaan lisäarvoa pilvituotteiden
avulla? Kolmanneksi, voiko pilvipalveluntarjoaja säästää aikaa ja vaivaa automaatiolla?
Vastaukset pilven rakentamisen ja lisäarvon tuottamisen kysymyksiin hankittiin kirjallisuusanalyysillä.
Automaatiokysymys selvitettiin tapaustutkimuksella, jossa pilven laskutuskomponentti
uusittiin ja automatisoitiin. Kun käytännön projekti oli valmis, muutos
validoitiin asiakkaille ja sisäiselle henkilöstölle lähetetyllä kyselytutkimuksella.
Asiakkailta kysyttiin nykyisestä varmuuskopioiden raportointiratkaisusta ja siitä, oliko
tilanne parantunut edelliseen ratkaisuun verrattuna. Vastaukset osoittivat, että parannusta
oli tapahtunut.
Koska kyseessä oli yksittäinen tapaustutkimus, tuloksia ei voi yleistää sellaisenaan. Tulokset
kuitenkin vahvistivat kappaleissa 2-4 esitettyjä teorioita.
Yhteenvetona vaikka yksittäinen tapaustutkimus ei ole yleistettävissä, valittu metodologia
validoi ja vahvisti silti olemassa olevia teorioita. Samalla paljastui tarve pilven
laskutustarkkuuden lisätutkimukselle.