Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö verkkokauppa-alustoilla ja asetuksen (EU) 2019/1150 vaikutus epäoikeudenmukaisten käyttöehtojen väärinkäyttöön
Holm, Isabella (2020-05-18)
Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö verkkokauppa-alustoilla ja asetuksen (EU) 2019/1150 vaikutus epäoikeudenmukaisten käyttöehtojen väärinkäyttöön
Holm, Isabella
(18.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744850
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744850
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on määräävän markkina-aseman väärinkäyttö verkkokauppa-alustoilla. Digitaaliset markkinat ja uudet tavat väärinkäyttää määräävää markkina-asemaa ovat tuoneet haasteita kilpailuoikeuden soveltamiselle. Viime vuosien aikana verkkokaupan suosio kasvanut kovaa vauhtia Euroopassa. Yhä useammat yritykset myyvät tuotteitaan ja palveluitaan verkossa ja yhä useammat kuluttajat tekevät ostoksia verkossa. Verkkokauppa-alustoista saatavan hyödyn lisäksi alustataloudella on varjopuolensa. Keskittyneet markkinat, myyjien verkkokauppaalustoista riippuvainen asema ja verkkokauppa-alustojen toiminnan läpinäkymättömyys ovat aiheuttaneet ongelmia. Kesäkuussa 2019 Euroopan unionin parlamentti antoi uuden asetuksen oikeudenmukaisuuden ja avoimuuden edistämisestä verkossa toimivien välityspalveluiden yrityskäyttäjiä varten. Asetuksen tavoitteena on oikeudenmukaisen ja avoimen toimintaympäristön luominen verkkoalustamarkkinoille sekä vastata verkkoalustamarkkinoilla ilmenneisiin ongelmiin.
Tutkimuksen kohteena ovat määräävässä markkina-asemassa olevat verkkokauppa-alustat sekä verkkokauppa-alustojen epäoikeudenmukaiset toimintatavat ja käyttöehdot. Amazon on Yhdysvalloissa ja Euroopassa johtava verkkokauppa-alusta. Amazon toimii sekä markkinapaikan tarjoajana että myyjänä verkkoalustalla. Kyseinen Amazonin niin sanottu kaksoisrooli ja Amazonin toiminta on aiheuttanut epäilyksiä useiden valtioiden kilpailuviranomaisten sekä komission keskuudessa Amazonin mahdollisesta määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, vaikuttaako uusi asetus määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön verkkokauppa-alustoilla sekä millainen toiminta on verkkokauppa-alustoilla epäoikeudenmukaisten käyttöehtojen määräävää markkina-aseman väärinkäyttöä.
Tutkimusmenetelmä on lainopillinen. Lainopilliseen menetelmään on yhdistetty kilpailuoikeudelle tyypillisesti oikeustaloustieteellistä näkemystä. Vertailevaa oikeustiedettä on käytetty Amazoniin kohdistuneiden tutkimusten yhteydessä.
Epäoikeudenmukaisten käyttöehtojen osalta verkkokauppa-alustojen määräävän markkina-aseman väärinkäyttönä esille on noussut niin eri valtioiden kilpailuviranomaisten tutkinnoissa kuin EU-tason yrityskäyttäjille kohdistetuissa kyselyissä yhtäkkiset käyttöehtojen muutokset, yhtäkkinen verkkokauppa-alustalta poistaminen sekä omien tuotteiden suosiminen.
Uusi asetus vaikuttaa määräävän markkina-aseman väärinkäyttönä pidettyyn toimintaan eri tavoin. Uusi asetus vaatii käyttöehtojen muuttamisen osalta minimiaikaa uusien käyttöehtojen ilmoittamiselle ja käyttöönotolle. Omien tuotteiden suosimista uusi asetus ei varsinaisesti kiellä, vaan edellyttää käyttöehtoihin sisällytettävän maininnan mahdollisesta eriytetystä kohtelusta. Epäoikeudenmukaisesta toimintatavasta riippuen uusi asetus tai seut 102 artikla edellyttää tiukempia rajoituksia verkkokauppa-alustojen väärinkäyttönä pidetylle toiminnalle ja uusi asetus toimii kilpailuoikeutta täydentävänä sääntelynä.
Tutkimuksen kohteena ovat määräävässä markkina-asemassa olevat verkkokauppa-alustat sekä verkkokauppa-alustojen epäoikeudenmukaiset toimintatavat ja käyttöehdot. Amazon on Yhdysvalloissa ja Euroopassa johtava verkkokauppa-alusta. Amazon toimii sekä markkinapaikan tarjoajana että myyjänä verkkoalustalla. Kyseinen Amazonin niin sanottu kaksoisrooli ja Amazonin toiminta on aiheuttanut epäilyksiä useiden valtioiden kilpailuviranomaisten sekä komission keskuudessa Amazonin mahdollisesta määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, vaikuttaako uusi asetus määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön verkkokauppa-alustoilla sekä millainen toiminta on verkkokauppa-alustoilla epäoikeudenmukaisten käyttöehtojen määräävää markkina-aseman väärinkäyttöä.
Tutkimusmenetelmä on lainopillinen. Lainopilliseen menetelmään on yhdistetty kilpailuoikeudelle tyypillisesti oikeustaloustieteellistä näkemystä. Vertailevaa oikeustiedettä on käytetty Amazoniin kohdistuneiden tutkimusten yhteydessä.
Epäoikeudenmukaisten käyttöehtojen osalta verkkokauppa-alustojen määräävän markkina-aseman väärinkäyttönä esille on noussut niin eri valtioiden kilpailuviranomaisten tutkinnoissa kuin EU-tason yrityskäyttäjille kohdistetuissa kyselyissä yhtäkkiset käyttöehtojen muutokset, yhtäkkinen verkkokauppa-alustalta poistaminen sekä omien tuotteiden suosiminen.
Uusi asetus vaikuttaa määräävän markkina-aseman väärinkäyttönä pidettyyn toimintaan eri tavoin. Uusi asetus vaatii käyttöehtojen muuttamisen osalta minimiaikaa uusien käyttöehtojen ilmoittamiselle ja käyttöönotolle. Omien tuotteiden suosimista uusi asetus ei varsinaisesti kiellä, vaan edellyttää käyttöehtoihin sisällytettävän maininnan mahdollisesta eriytetystä kohtelusta. Epäoikeudenmukaisesta toimintatavasta riippuen uusi asetus tai seut 102 artikla edellyttää tiukempia rajoituksia verkkokauppa-alustojen väärinkäyttönä pidetylle toiminnalle ja uusi asetus toimii kilpailuoikeutta täydentävänä sääntelynä.