Hirviömäiset jalanjälkemme : Ekologisuuden ylevä ideologia elokuvissa Kong: Skull Island (2017) & Godzilla (2014)
Talvenheimo, Tuomas (2020-05-12)
Hirviömäiset jalanjälkemme : Ekologisuuden ylevä ideologia elokuvissa Kong: Skull Island (2017) & Godzilla (2014)
Talvenheimo, Tuomas
(12.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845075
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845075
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee, millä tavalla elokuvahistorian kaksi tunnetuinta hirviöhahmoa, King Kong ja Godzilla, näyttäytyvät 2010-luvun ekologisesti tietoisessa, tai siihen pyrkivässä, Hollywood-tuotannossa. Tutkimuksen aineistona on kaksi Warner Brothersin ja Legendary Picturesin yhteistuotantona syntynyttä elokuvaa: Kong: Skull Island (2017) ja Godzilla (2014). Tutkielmassa tarkastellaan ihmisen ja luonnon välisen suhteen kuvausta; keinoja, joilla modernit scifi-elokuvat kommentoivat aikansa ekologisia kysymyksiä ja pelkoja kahden ikonisen hirviöhahmon kautta. Tutkielma sijoittuu ekokriittisen elokuvatutkimuksen kentälle, jossa tarkastellaan miten aiemmin sivuutettu hirviöelokuvien genre voi tarjota hedelmällistä maaperää uusille tulkinnoille.
Tutkimus paljastaa elokuvien hyödyntävän vuosisatoja vanhojen luontokuvausten tekniikoita kuvataiteesta valokuviin ja elokuviin rakentaessaan Hollywoodin ekoelokuville ominaisia luontoutopiakuvia. Eritoten elokuvissa on havaittavissa pyrkimys subliimin eli ylevän luontokuvauksen hämmästyttävyyteen ja kauhunsekaisen kunnioitukseen rakentuvan tunnereaktion synnyttämiseen. Tutkimus sitoo tämän ekosentrismin eli luontokeskeisen ideologian havainnoimiseen, hirviöhahmojen noustessa modernin ajan luonnonsuojelijoiksi ja varoittaviksi esimerkeiksi kaltoin kohdellun luonnon kostosta.
Tutkimus osoittaa ikonisten hirviöhahmojen tarjoavan uudelle tekijäsukupolvelle tehokkaan väylän ajaa Hollywoodille ominaisia trendejä seuraavia ideologioita. Aikamme suurimmat maailmanlaajuiset ekologiset kriisit ja traumat ovat vaikuttavia allegorioita aikamme suurimpien hirviöiden muodossa.
Tutkimus paljastaa elokuvien hyödyntävän vuosisatoja vanhojen luontokuvausten tekniikoita kuvataiteesta valokuviin ja elokuviin rakentaessaan Hollywoodin ekoelokuville ominaisia luontoutopiakuvia. Eritoten elokuvissa on havaittavissa pyrkimys subliimin eli ylevän luontokuvauksen hämmästyttävyyteen ja kauhunsekaisen kunnioitukseen rakentuvan tunnereaktion synnyttämiseen. Tutkimus sitoo tämän ekosentrismin eli luontokeskeisen ideologian havainnoimiseen, hirviöhahmojen noustessa modernin ajan luonnonsuojelijoiksi ja varoittaviksi esimerkeiksi kaltoin kohdellun luonnon kostosta.
Tutkimus osoittaa ikonisten hirviöhahmojen tarjoavan uudelle tekijäsukupolvelle tehokkaan väylän ajaa Hollywoodille ominaisia trendejä seuraavia ideologioita. Aikamme suurimmat maailmanlaajuiset ekologiset kriisit ja traumat ovat vaikuttavia allegorioita aikamme suurimpien hirviöiden muodossa.