Let's Learn English : Oppimiskäsitykset Sri Lankan englannin oppikirjoissa
Loikala, Mirjami (2020-05-20)
Let's Learn English : Oppimiskäsitykset Sri Lankan englannin oppikirjoissa
Loikala, Mirjami
(20.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845065
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845065
Tiivistelmä
Suurin osa srilankalaisista lapsista käy koulua ja aloittaa englannin opiskelun jo ensimmäisellä luokalla, mutta oppilaiden menestyminen englannin kielessä on kuitenkin ollut hyvin heikkoa. Behavioristinen oppimiskäsitys saattaisi olla yksi heikkoa menestystä selittävä tekijä. Sille pohjautuva kielenopetus ei esimerkiksi takaa sujuvaa luku- ja kirjoitustaitoa, eikä kykyä soveltaa kieltä tosielämän käyttötilanteisiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mille oppimiskäsitykselle Sri Lankan englannin oppikirjat pohjautuvat, sekä srilankalaisten englannin opettajien näkemyksiä kyseisistä oppikirjoista.
Tutkimuksessa tutkittiin Sri Lankan opetusministeriön julkaisemaa kolmannen luokan englannin luku- ja työkirjaa, sekä viiden srilankalaisen englannin opettajan haastatteluja laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Oppikirjoista pyrittiin selvittämään niiden oppimiskäsitystä teksti- ja tehtävätyyppejä ja kielen opettamisen tapoja teoriaohjaavasti analysoiden. Haastatteluiden avulla taas selvitettiin opettajien kokemuksia ja näkemyksiä tutkittuihin oppikirjoihin liittyen.
Analyysin perusteella oppikirjoja voidaan pitää hyvin behavioristisina. Niissä korostuivat behaviorismille tyypilliset, kielen rakenteita painottavat, mekaaniset teksti- ja tehtävätyypit, sekä automaattiseen ja tiedostamattomaan kielen omaksumiseen ja virheettömiin suorituksiin, esimerkiksi runsaan toiston ja tiukan kontrollin avulla, tähtäävät sisällöt. Haastateltujen opettajien englanninopetus oli hyvin oppikirjakeskeistä. Haastatellut opettajat kokivat oppikirjojen olevan yhtä kuin maansa opetussuunnitelma, ja kirjat määrittivät heidän opetuksensa sisällöt.
Tutkimus osoittaa, että kehitysmaiden koulutuksen kehittämiseksi tulisi huomioida myös oppimateriaalien rooli ja laatu maissa, joissa kehitystyötä tehdään. Oppimateriaalien mahdollisesti määrittäessä opettajien opetusta, saattaisi niiden kehittäminen heijastua oppimistuloksiinkin positiivisesti. Tämän varmistaminen vaatisi kuitenkin pitkittäistutkimusta, jossa selvitettäisiin paranneltujen oppimateriaalien yhteyttä oppimistuloksiin.
Tutkimuksessa tutkittiin Sri Lankan opetusministeriön julkaisemaa kolmannen luokan englannin luku- ja työkirjaa, sekä viiden srilankalaisen englannin opettajan haastatteluja laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Oppikirjoista pyrittiin selvittämään niiden oppimiskäsitystä teksti- ja tehtävätyyppejä ja kielen opettamisen tapoja teoriaohjaavasti analysoiden. Haastatteluiden avulla taas selvitettiin opettajien kokemuksia ja näkemyksiä tutkittuihin oppikirjoihin liittyen.
Analyysin perusteella oppikirjoja voidaan pitää hyvin behavioristisina. Niissä korostuivat behaviorismille tyypilliset, kielen rakenteita painottavat, mekaaniset teksti- ja tehtävätyypit, sekä automaattiseen ja tiedostamattomaan kielen omaksumiseen ja virheettömiin suorituksiin, esimerkiksi runsaan toiston ja tiukan kontrollin avulla, tähtäävät sisällöt. Haastateltujen opettajien englanninopetus oli hyvin oppikirjakeskeistä. Haastatellut opettajat kokivat oppikirjojen olevan yhtä kuin maansa opetussuunnitelma, ja kirjat määrittivät heidän opetuksensa sisällöt.
Tutkimus osoittaa, että kehitysmaiden koulutuksen kehittämiseksi tulisi huomioida myös oppimateriaalien rooli ja laatu maissa, joissa kehitystyötä tehdään. Oppimateriaalien mahdollisesti määrittäessä opettajien opetusta, saattaisi niiden kehittäminen heijastua oppimistuloksiinkin positiivisesti. Tämän varmistaminen vaatisi kuitenkin pitkittäistutkimusta, jossa selvitettäisiin paranneltujen oppimateriaalien yhteyttä oppimistuloksiin.