Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Liikuntakasvatus päiväkodeissa ja liikunnan merkitykset lastentarhanopettajien näkökulmasta

Siironen, Sanni; Tuomola, Jenni (2020-05-27)

Liikuntakasvatus päiväkodeissa ja liikunnan merkitykset lastentarhanopettajien näkökulmasta

Siironen, Sanni
Tuomola, Jenni
(27.05.2020)
Katso/Avaa
opinnäytetyö.pdf (1.222Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845062
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, minkälaista liikuntakasvatusta päiväkodeissa toteutetaan, mitä liikunnan merkityksiä lastentarhanopettajat pitävät tärkeinä päiväkodin liikuntakasvatuksessa sekä minkälaisia yhteyksiä taustamuuttujien, liikuntakasvatuksen ja tärkeiden merkitysten määrän väliltä löytyy. Lisäksi tutkittiin liikuntakasvatuksesta löytyneiden tärkeiden merkitysten määrää. Tutkimus on menetelmältään kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin helmikuussa 2018 Webropol-kyselyllä lastentarhaopettajina työskenteleviltä henkilöiltä Facebookin varhaiskasvatuksen ryhmissä. Kyselyyn vastasi yhteensä 145 lastentarhanopettajana työskentelevää henkilöä. Tutkimuksen lopullinen kohdejoukko rajattiin niihin vastaajiin, jotka työskentelivät 3–5-vuotiaiden lasten parissa (n = 131).

Ohjatun liikunnan määrä vastaajien päiväkotiryhmissä vaihteli kerran kuukaudessa tai harvemmin järjestetyistä päivittäin toteutettaviin liikuntahetkiin. Yleisimmin ohjattua liikuntaa järjestettiin 2–4 kertaa viikossa (41,2 %) ja liikuntatuokiot kestivät 20–30 minuuttia (44,3 %). Lastentarhanopettajien kokemukset fyysisen ja sosiaalisen ympäristöjen tarjoamista mahdollisuuksista lasten omaehtoiselle liikunnalle vaihtelivat hyvistä melko huonoihin. Yleisimmin vastaajat kannustivat lapsia liikkumaan päivittäin (55 %) tai useita kertoja päivässä (36,6 %). Lähes kaikki lastentarhanopettajat pitivät liikuntakasvatusta tärkeänä tai erittäin tärkeänä asiana päiväkodissa. Tärkeimpinä liikunnan merkityksinä lastentarhanopettajat pitivät iloa, onnistumisen elämyksiä ja leikkimistä. Merkitysulottuvuuksien tarkastelussa tärkeimmiksi nousivat sosiaalisuuden ja yhdessäolon sekä ilon ja leikin ulottuvuudet. Sosiaalisen ympäristön tarjoamilla omaehtoisen liikunnan mahdollisuuksilla löydettiin olevan yhteyksiä vastaajien koulutuksen, fyysisen ympäristön sekä ulkoilun keston kanssa. Vastaajien työkokemuksella sekä sillä, millaisina vastaajat pitivät oman päiväkotinsa sosiaalisen ja fyysisen ympäristön tarjoamia mahdollisuuksia lasten omaehtoiselle liikunnalle, oli yhteyttä vastaajien löytämien tärkeiden merkitysten määrään. Tutkimuksen tulosten perusteella päiväkodeissa toteutettava liikuntakasvatus sekä lastentarhanopettajien liikuntakasvatuksesta löytämien tärkeiden liikunnan merkitysten määrät ovat vaihtelevia.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [6699]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste