Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inklusiivinen varhaiskasvatus : Varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä kaikille yhteisestä päiväkodista

Meriluoto, Teemu (2020-05-18)

Inklusiivinen varhaiskasvatus : Varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä kaikille yhteisestä päiväkodista

Meriluoto, Teemu
(18.05.2020)
Katso/Avaa
Meriluoto_Teemu_opinnayte.pdf (850.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845066
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on varhaiskasvatuksen työntekijöiden asennoituminen integraatioon ja inkluusioon eli kaikille yhteiseen päiväkotiin. Tutkielma suoritettiin päiväkodeissa Varsinais-Suomen alueella teemahaastatteluin. Haastatteluihin osallistui viisitoista (n=15) 3–5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksen päivähoitoryhmissä työskentelevää varhaiskasvatuksen työntekijää.
Tutkielman empiirisestä aineistosta muodostettiin fenomenografisen analyysiprosessin avulla kysymyskohtaisesti kategorioita, joita yhdistelemällä tutkimustulokseksi saatiin erilaisia varhaiskasvattajatyyppejä. Näitä olivat integraatioon myönteisesti, neutraalisti ja kielteisesti asennoituvat varhaiskasvattajatyypit, sekä inkluusioon myönteisesti neutraalisti ja kielteisesti asennoituvat varhaiskasvattajatyypit.
Tutkielmassa tarkasteltiin myös varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä integraation ja inkluusion edellytyksistä, jotka määrittelivät niitä varhaiskasvatuksen reunaehtoja, joiden pohjalta varhaiskasvatuksen työntekijät pyrkivät toteuttamaan integraation ja inkluusion ideologiaan perustuvaa kasvatus- ja opetustyötä.
Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen työntekijöiden asennoitumista integraatioon ja inkluusioon määrittelivät ilmiön käsitteiden ymmärtäminen, inkluusion arvoihin ja ideologiaan sitoutuminen sekä päiväkotien toimintakulttuuri. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemukset, päivähoitoryhmän tiimin, työyhteisön ja päiväkodin johtajan tuki ovat avainasemassa, kun päiväkodeissa aletaan toteuttamaan integraatioon ja inkluusioon perustuvaa varhaiskasvatusta.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9208]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste