Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

6. luokkalaisten unelma-ammatit ja ammatteihin liittyvät sukupuolikäsitykset

Havula, Inga (2020-05-05)

6. luokkalaisten unelma-ammatit ja ammatteihin liittyvät sukupuolikäsitykset

Havula, Inga
(05.05.2020)
Katso/Avaa
Havula_Inga_opinnayte.pdf (1.917Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245266
Tiivistelmä
Suomessa sekä koulutus, että työmarkkinat ovat sukupuolen mukaan eriytyneet eli segregoituneet. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan 6. luokkalaisten unelma-ammattien sukupuolittuneisuutta sekä vanhempien sukupuolittuneiden ammattien yhteyttä oppilaan unelma-ammatteihin. Lisäksi tarkastellaan oppilaiden käsityksiä sukupuolittuneista ammateista ja sukupuolten tasavertaisuudesta. Tutkimustuloksia tarkasteltiin monimenetelmällisesti hyödyntäen sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta. Aineistoa kerättiin kyselylomakkeen sekä oppilaiden piirrosten avulla ja se kerättiin eräästä varsinaissuomalaisesta koulusta kahdelta 6. luokalta syksyllä 2019.

Tuloksissa ilmenee, että tytöillä ja pojilla on sukupuolittuneet unelma-ammatit. Tyttöjen unelma-ammatit olivat usein naisvaltaiselta alalta ja poikien unelma-ammatit miesvaltaiselta alalta. Tässä tutkielmassa myös havaittiin, että erityisesti äidin työskentely naisvaltaisella alalla oli yhteydessä tyttöjen naisvaltaisiin unelma-ammatteihin. Oppilaat yleisesti pitivät kumpaakin sukupuolta tasavertaisina, mutta tytöt olivat poikia enemmän sitä mieltä, että tytöt ja pojat, naiset ja miehet voivat harrastaa ja työskennellä sukupuolestaan riippumatta missä vain. Tästä huolimatta lähes kaikki oppilaat esimerkiksi piirsivät firman johtajan sekä jalkapalloilijan mieheksi.

Tuloksista voidaan päätellä, että sukupuoliroolit ohjailevat vahvasti lasten valintoja. Työmarkkinoiden sukupuolen mukainen segregaatio on pahimpia tasa-arvo-ongelmia, ja täten siihen tulisi puuttua jo mahdollisimman varhain. Koulut ja opettajat voivat toimillaan tiedostamattaankin joko pahentaa sukupuolten välistä kuilua, tai sitten kannustaa oppilaita sukupuolisensitiivisellä otteella kehittämään itseään omien taitojen ja kiinnostuksenkohteiden mukaisesti juuri siksi, miksi itse oppilas haluaa, riippumatta sukupuolesta.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9208]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste