Käsityksiä Riihimäen kaupungin Robotiikan opetussuunnitelmasta
Rusi, Eveliina; Mäkinen, Satu (2020-05-27)
Käsityksiä Riihimäen kaupungin Robotiikan opetussuunnitelmasta
Rusi, Eveliina
Mäkinen, Satu
(27.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245242
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245242
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää käsityksiä Riihimäen kaupungin Robotiikan opetussuunnitelmasta (2017). Aiheen tutkiminen on tärkeää, koska kyseessä on uudenlainen opetussuunnitelma, josta on tärkeä saada tieteellistä tietoa.
Tutkielman keskeiset käsitteet ovat opetussuunnitelma, robotiikka, teknologiakasvatus, tulevaisuuden taidot, POPS2014, paikallinen perusopetuksen opetussuunnitelma ja Riihimäen kaupungin Robotiikan opetussuunnitelma (2017).
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja fenomenografisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin ryhmähaastattelun keinoin. Tutkimuksen kohdejoukko koottiin harkinnanvaraisesti Riihimäen kaupungin peruskouluissa robotiikkaa opettavista opettajista ja Riihimäen kaupungin päättäjistä (N=26). Litteroitu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Käsitykset Robotiikan opetussuunnitelmasta (2017) olivat vaihtelevia, mutta yhteneviä käsityksiä oli paljon. Keskeisenä tuloksena esiin voi nostaa opettajien jatkuvan tuen ja opettajien robotiikkakoulutusten koulutusjatkumon tarpeen ja tärkeyden. Esiin voi nostaa myös Robotiikan opetussuunnitelmassa (2017) keskeisenä ja tärkeänä esiin nousseen robotiikan opetuksen koulutuksellisen jatkumon tärkeyden sekä oppilaille, että opettajille. Tärkeäksi koettiin myös robotiikan oppimisen ohella opittujen muiden tarpeellisten taitojen oppimisen tärkeys. Robotiikan koettiinkin opetuskontekstissa olevan erilaisten taitojen oppimista, suunnittelua ja käytännön toimintaa. Opetuskontekstin ulkopuolella robotiikka taas nähtiin teknologiaksi ja automaatioksi.
Tutkielman tuloksissa raportoituja käsityksiä Robotiikan opetussuunnitelmasta (2017) ei voida yleistää Riihimäen kaupungin ulkopuolelle. Tutkielmassa kuitenkin tutkitaan uudenlaista opetussuunnitelmaa, joka on tehty tietyn asian opetukseen. Tästä syystä se on yleistettävissä vastaavanlaisissa tutkimuksissa. Tutkimustuloksia voidaan soveltaa Riihimäen kaupungissa ja tulevissa opetussuunnitelmatutkimuksissa.
Tutkielman keskeiset käsitteet ovat opetussuunnitelma, robotiikka, teknologiakasvatus, tulevaisuuden taidot, POPS2014, paikallinen perusopetuksen opetussuunnitelma ja Riihimäen kaupungin Robotiikan opetussuunnitelma (2017).
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja fenomenografisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin ryhmähaastattelun keinoin. Tutkimuksen kohdejoukko koottiin harkinnanvaraisesti Riihimäen kaupungin peruskouluissa robotiikkaa opettavista opettajista ja Riihimäen kaupungin päättäjistä (N=26). Litteroitu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Käsitykset Robotiikan opetussuunnitelmasta (2017) olivat vaihtelevia, mutta yhteneviä käsityksiä oli paljon. Keskeisenä tuloksena esiin voi nostaa opettajien jatkuvan tuen ja opettajien robotiikkakoulutusten koulutusjatkumon tarpeen ja tärkeyden. Esiin voi nostaa myös Robotiikan opetussuunnitelmassa (2017) keskeisenä ja tärkeänä esiin nousseen robotiikan opetuksen koulutuksellisen jatkumon tärkeyden sekä oppilaille, että opettajille. Tärkeäksi koettiin myös robotiikan oppimisen ohella opittujen muiden tarpeellisten taitojen oppimisen tärkeys. Robotiikan koettiinkin opetuskontekstissa olevan erilaisten taitojen oppimista, suunnittelua ja käytännön toimintaa. Opetuskontekstin ulkopuolella robotiikka taas nähtiin teknologiaksi ja automaatioksi.
Tutkielman tuloksissa raportoituja käsityksiä Robotiikan opetussuunnitelmasta (2017) ei voida yleistää Riihimäen kaupungin ulkopuolelle. Tutkielmassa kuitenkin tutkitaan uudenlaista opetussuunnitelmaa, joka on tehty tietyn asian opetukseen. Tästä syystä se on yleistettävissä vastaavanlaisissa tutkimuksissa. Tutkimustuloksia voidaan soveltaa Riihimäen kaupungissa ja tulevissa opetussuunnitelmatutkimuksissa.