Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • Turun yliopisto
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Käsityksiä Riihimäen kaupungin Robotiikan opetussuunnitelmasta

Rusi, Eveliina; Mäkinen, Satu (2020-05-27)

 
Tweet refworks
 
Katso/Avaa
Makinen_Satu_Rusi_Eveliina_opinnayte.pdf (2.894Mb)
Lataukset: 

avoin
Rusi, Eveliina
Mäkinen, Satu
27.05.2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245242
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää käsityksiä Riihimäen kaupungin Robotiikan opetussuunnitelmasta (2017). Aiheen tutkiminen on tärkeää, koska kyseessä on uudenlainen opetussuunnitelma, josta on tärkeä saada tieteellistä tietoa.

Tutkielman keskeiset käsitteet ovat opetussuunnitelma, robotiikka, teknologiakasvatus, tulevaisuuden taidot, POPS2014, paikallinen perusopetuksen opetussuunnitelma ja Riihimäen kaupungin Robotiikan opetussuunnitelma (2017).

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja fenomenografisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin ryhmähaastattelun keinoin. Tutkimuksen kohdejoukko koottiin harkinnanvaraisesti Riihimäen kaupungin peruskouluissa robotiikkaa opettavista opettajista ja Riihimäen kaupungin päättäjistä (N=26). Litteroitu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.

Käsitykset Robotiikan opetussuunnitelmasta (2017) olivat vaihtelevia, mutta yhteneviä käsityksiä oli paljon. Keskeisenä tuloksena esiin voi nostaa opettajien jatkuvan tuen ja opettajien robotiikkakoulutusten koulutusjatkumon tarpeen ja tärkeyden. Esiin voi nostaa myös Robotiikan opetussuunnitelmassa (2017) keskeisenä ja tärkeänä esiin nousseen robotiikan opetuksen koulutuksellisen jatkumon tärkeyden sekä oppilaille, että opettajille. Tärkeäksi koettiin myös robotiikan oppimisen ohella opittujen muiden tarpeellisten taitojen oppimisen tärkeys. Robotiikan koettiinkin opetuskontekstissa olevan erilaisten taitojen oppimista, suunnittelua ja käytännön toimintaa. Opetuskontekstin ulkopuolella robotiikka taas nähtiin teknologiaksi ja automaatioksi.

Tutkielman tuloksissa raportoituja käsityksiä Robotiikan opetussuunnitelmasta (2017) ei voida yleistää Riihimäen kaupungin ulkopuolelle. Tutkielmassa kuitenkin tutkitaan uudenlaista opetussuunnitelmaa, joka on tehty tietyn asian opetukseen. Tästä syystä se on yleistettävissä vastaavanlaisissa tutkimuksissa. Tutkimustuloksia voidaan soveltaa Riihimäen kaupungissa ja tulevissa opetussuunnitelmatutkimuksissa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [4465]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste