Esikoululaisten ja varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia älylaitteista
Vuorinen, Riikka (2020-05-23)
Esikoululaisten ja varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia älylaitteista
Vuorinen, Riikka
(23.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062345509
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062345509
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia turkulaisten esiopetusikäisten lasten ja heidän varhaiskasvatuksen opettajiensa kokemuksia esiopetuksessa käytössä olevista älylaitteista. Tutkimus toteutettiin marras - joulukuussa 2017 neljässä esiopetusryhmässä, joista tutkimukseen osallistui yhteensä 24 esikoululaista ja viisi varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaiheena oli esikoululaisten ja varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten kuvaaminen. Esikoululaisten osalta tutkimusaineisto koostuu heidän kertomuksistaan ja vastauksistaan tutkijan kysymyksiin. Tutkimustilanteissa esikoululaiset olivat pääsääntöisesti pareittain samalla, kun he piirsivät älylaitteita. Myös piirroksia on käytetty osana tutkimusaineistoa. Lisäksi kyselylomakkeeseen vastasi näistä esiopetusryhmistä yhteensä viisi varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimustulosten mukaan esiopetusryhmillä oli käytettävissään älytauluja, tabletteja, tietokoneita ja kännyköitä. Lisäksi mainittiin televisio ja dokumenttikamera.
Tutkimustulosten mukaan älylaitteilla opetellaan ja tehdään tehtäviä. Joskus niillä katsotaan ohjelmia, pelataan ja piirretään. Lisäksi älylaitteiden avulla pidetään aamupiirejä ja aikuiset opettavat niiden avulla lapsia. Kysyttäessä, millaisia kokemuksia älylaitteiden käytöstä vastaajilla on, huomattiin etteivät esikoululaiset oikein tienneet miksi älylaitteita on esikoulussa. He kuitenkin antoivat ehdotukseksi muun muassa, että niiden avulla opetetaan lapsia. Varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset älylaitteista olivat pääsääntöisesti positiivisia. Älylaitteiden kerrottiin monipuolistavan opetusta ja niiden käytön todettiin olevan tulevaisuuden taito.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että esikoululaisten ja heidän varhaiskasvatuksen opettajiensa vastaukset käytettävissä olevista älylaitteista sekä niiden käyttötavoista kohtasi hyvin toisensa. Älylaitteiden käyttö koetaan tutkimustulosten mukaan monipuolisena ja hyvänä lisänä opetukseen. Varhaiskasvatuksen opettajat muistuttavat siitä, että älyliatteiden käytöllä tulee olla pedagoginen tarkoitus. Lisäksi tutkimustulosten mukaan esikoululaiset käyttäisivät älylaitteita mieluiten pelien pelaamiseen.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaiheena oli esikoululaisten ja varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten kuvaaminen. Esikoululaisten osalta tutkimusaineisto koostuu heidän kertomuksistaan ja vastauksistaan tutkijan kysymyksiin. Tutkimustilanteissa esikoululaiset olivat pääsääntöisesti pareittain samalla, kun he piirsivät älylaitteita. Myös piirroksia on käytetty osana tutkimusaineistoa. Lisäksi kyselylomakkeeseen vastasi näistä esiopetusryhmistä yhteensä viisi varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimustulosten mukaan esiopetusryhmillä oli käytettävissään älytauluja, tabletteja, tietokoneita ja kännyköitä. Lisäksi mainittiin televisio ja dokumenttikamera.
Tutkimustulosten mukaan älylaitteilla opetellaan ja tehdään tehtäviä. Joskus niillä katsotaan ohjelmia, pelataan ja piirretään. Lisäksi älylaitteiden avulla pidetään aamupiirejä ja aikuiset opettavat niiden avulla lapsia. Kysyttäessä, millaisia kokemuksia älylaitteiden käytöstä vastaajilla on, huomattiin etteivät esikoululaiset oikein tienneet miksi älylaitteita on esikoulussa. He kuitenkin antoivat ehdotukseksi muun muassa, että niiden avulla opetetaan lapsia. Varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset älylaitteista olivat pääsääntöisesti positiivisia. Älylaitteiden kerrottiin monipuolistavan opetusta ja niiden käytön todettiin olevan tulevaisuuden taito.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että esikoululaisten ja heidän varhaiskasvatuksen opettajiensa vastaukset käytettävissä olevista älylaitteista sekä niiden käyttötavoista kohtasi hyvin toisensa. Älylaitteiden käyttö koetaan tutkimustulosten mukaan monipuolisena ja hyvänä lisänä opetukseen. Varhaiskasvatuksen opettajat muistuttavat siitä, että älyliatteiden käytöllä tulee olla pedagoginen tarkoitus. Lisäksi tutkimustulosten mukaan esikoululaiset käyttäisivät älylaitteita mieluiten pelien pelaamiseen.