Mikä motivoi aloittamaan yliopistopedagogiikan verkko-opinnot?
Alanne, Tuuli (2020-05-13)
Mikä motivoi aloittamaan yliopistopedagogiikan verkko-opinnot?
Alanne, Tuuli
(13.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062345480
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062345480
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä motivoi yliopiston henkilöstöä ja tohtorikoulutettavia aloittamaan yliopistopedagogiikan verkko-opinnot ja oliko ilmoittautuneiden taustatekijöillä yhteyttä siihen, miksi he ovat ilmoittautuneet opintoihin. Tutkimus toteutettiin mixed method -tekniikalla, eli sekä laadullisena tutkimuksena teemoittelemalla aineistoa, että määrällisen tutkimuksen keinoin ristiintaulukoinnin ja logistisen regressioanalyysin avulla.
Tutkimusaineisto on kerätty UNIPS (University Pedagogical Support) -projektin toimesta ja se on osa laajempaa aineistoa. UNIPS-projekti on osa Opetus- ja kulttuuriministeriön ”Korkeakoulujen henkilöstön pedagogisen ja digitaalisen opetus- ja ohjausosaamisen vahvistaminen” -hanketta, ja sen tavoitteena on tuottaa verkkoympäristössä itsenäisesti opiskeltavaa yliopistopedagogista materiaalia. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan 104:n syksyllä 2017 ja keväällä 2018 kursseilla aloittaneen tutkimusluvan antaneen henkilön vastauksia.
Tärkein motivaatiotekijä yliopistopedagogiikan verkkokursseille ilmoittautumiseen on tämän tutkimuksen mukaan halu kehittyä opettajana. Tämän lisäksi motivaatiotekijöitä ovat tulevaisuudessa tiedossa olevat opetustehtävät, uralla eteneminen ja se, että henkilö haluaa opettajaksi. Mikään taustatekijöistä ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä siihen, onko henkilö valinnut opettajana kehittymisen motivaatiotekijäkseen. Henkilön status, eli onko hän yliopiston henkilökuntaa vai tohtorikoulutettava sekä Becoming a teacher -moduuliin osallistuminen ovat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä kaikkiin muihin motivaatiotekijöihin. Sukupuoli, työskentelyaika yliopistossa ja se, kuinka paljon henkilöllä opetusta yliopistolla työskentelyn aikana on, olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä tulevaisuudessa opetusta -motivaatiotekijään. Muu formaali opetuskokemus oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä siihen, motivoiko henkilöä uralla eteneminen. Aiemmat pedagogiset opinnot ja opetustuntien määrä tällä hetkellä olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä siihen, oliko opettajaksi haluaminen kerrottu motivaatiotekijäksi kursseille ilmoittautumiseen.
Tutkimusaineisto on kerätty UNIPS (University Pedagogical Support) -projektin toimesta ja se on osa laajempaa aineistoa. UNIPS-projekti on osa Opetus- ja kulttuuriministeriön ”Korkeakoulujen henkilöstön pedagogisen ja digitaalisen opetus- ja ohjausosaamisen vahvistaminen” -hanketta, ja sen tavoitteena on tuottaa verkkoympäristössä itsenäisesti opiskeltavaa yliopistopedagogista materiaalia. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan 104:n syksyllä 2017 ja keväällä 2018 kursseilla aloittaneen tutkimusluvan antaneen henkilön vastauksia.
Tärkein motivaatiotekijä yliopistopedagogiikan verkkokursseille ilmoittautumiseen on tämän tutkimuksen mukaan halu kehittyä opettajana. Tämän lisäksi motivaatiotekijöitä ovat tulevaisuudessa tiedossa olevat opetustehtävät, uralla eteneminen ja se, että henkilö haluaa opettajaksi. Mikään taustatekijöistä ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä siihen, onko henkilö valinnut opettajana kehittymisen motivaatiotekijäkseen. Henkilön status, eli onko hän yliopiston henkilökuntaa vai tohtorikoulutettava sekä Becoming a teacher -moduuliin osallistuminen ovat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä kaikkiin muihin motivaatiotekijöihin. Sukupuoli, työskentelyaika yliopistossa ja se, kuinka paljon henkilöllä opetusta yliopistolla työskentelyn aikana on, olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä tulevaisuudessa opetusta -motivaatiotekijään. Muu formaali opetuskokemus oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä siihen, motivoiko henkilöä uralla eteneminen. Aiemmat pedagogiset opinnot ja opetustuntien määrä tällä hetkellä olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä siihen, oliko opettajaksi haluaminen kerrottu motivaatiotekijäksi kursseille ilmoittautumiseen.