Lukio-opiskelijoiden dialogi ja sen laatu luonnontieteellisessä yhteisöllisessä oppimisprosessissa
Kurki, Annukka (2020-05-11)
Lukio-opiskelijoiden dialogi ja sen laatu luonnontieteellisessä yhteisöllisessä oppimisprosessissa
Kurki, Annukka
(11.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062646023
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062646023
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia lukio-opiskelijoiden yhteisöllisen luonnontieteellisen oppimisprosessin dialogia ja sen laatua. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana laajempaa tutkimusprojektia videokuvaamalla opiskelijaryhmien työskentelyä yhteisöllisen oppimisprosessin aikana. Opiskelijoiden tehtävänä oli tutkia Itämerta ja sen eliöitä ViBSE-ohjelman (Virtual Baltic Sea Explorer) avulla. ViBSE on opetuksen, biologian ja kemian asiantuntijoiden suunnittelema internetpohjainen oppimisympäristö. Tähän tutkimukseen valittiin kaksi ryhmää, yksi yhteisöllisestä oppimistehtävästä hyvin suoriutunut ja yksi heikosti suoriutunut ryhmä. Ryhmien suoriutumista arvioitiin ryhmän tekemän loppuraportin avulla. Molemmissa ryhmissä oli kolme naisopiskelijaa.
Aineisto analysoitiin The Observer XT 14 -ohjelmistolla, jonne koodattiin jokaisen opiskelijan puheenvuorot. Opiskelijoiden dialogi jaoteltiin aluksi kolmeen eri luokkaan, joita olivat: tehtävän sisältöön liittyvä puhe, tehtävän suorittamiseen liittyvä puhe ja off task -puhe. Opiskelijoiden sisältöön liittyvä dialogi jaoteltiin vielä tiedon hankkimiseen liittyvään puheeseen ja tiedon rakentamiseen liittyvään puheeseen dialogin laadun analysoimiseksi.
Tutkimuksen tulosten mukaan ryhmien välillä oli eroa siinä, kuinka paljon puheesta oli tehtävän sisältöön tai suorittamiseen liittyvää tai off task -puhetta. Tutkimuksessa tutkittiin tarkemmin myös ryhmien sisältöön liittyvää dialogia ja sen laatua. Laadun merkkinä pidettiin tiedon rakentamiseen liittyvän puheen määrää. Ryhmien välillä oli eroa siinä, kuinka paljon niiden tehtävän sisältöön liittyvästä dialogista oli tietoa rakentavaa puhetta. Paremmalla ryhmällä oli kokonaisuudessaan enemmän tietoa rakentavaa puhetta. Tutkimuksessa tutkittiin myös yksilöiden välisiä eroja dialogissa ja havaittiin, että yksi-löiden välillä on paljon eroa siinä, miten he osallistuvat yhteisöllisen oppimisen dialogiin.
Tämä tutkimus valottaa yhteisöllistä oppimisprosessia ja opiskelijoiden toimintaa ja dialogia oppimisprosessin aikana, mikä auttaa opetuksen suunnittelussa ja yhteisöllisen oppimisprosessin ymmärtämisessä. Tutkimus antoi lisätietoja myös yksilöiden osallistumisesta yhteisölliseen oppimiseen, mikä voi auttaa yhteisöllisen oppimisen suunnittelussa.
Aineisto analysoitiin The Observer XT 14 -ohjelmistolla, jonne koodattiin jokaisen opiskelijan puheenvuorot. Opiskelijoiden dialogi jaoteltiin aluksi kolmeen eri luokkaan, joita olivat: tehtävän sisältöön liittyvä puhe, tehtävän suorittamiseen liittyvä puhe ja off task -puhe. Opiskelijoiden sisältöön liittyvä dialogi jaoteltiin vielä tiedon hankkimiseen liittyvään puheeseen ja tiedon rakentamiseen liittyvään puheeseen dialogin laadun analysoimiseksi.
Tutkimuksen tulosten mukaan ryhmien välillä oli eroa siinä, kuinka paljon puheesta oli tehtävän sisältöön tai suorittamiseen liittyvää tai off task -puhetta. Tutkimuksessa tutkittiin tarkemmin myös ryhmien sisältöön liittyvää dialogia ja sen laatua. Laadun merkkinä pidettiin tiedon rakentamiseen liittyvän puheen määrää. Ryhmien välillä oli eroa siinä, kuinka paljon niiden tehtävän sisältöön liittyvästä dialogista oli tietoa rakentavaa puhetta. Paremmalla ryhmällä oli kokonaisuudessaan enemmän tietoa rakentavaa puhetta. Tutkimuksessa tutkittiin myös yksilöiden välisiä eroja dialogissa ja havaittiin, että yksi-löiden välillä on paljon eroa siinä, miten he osallistuvat yhteisöllisen oppimisen dialogiin.
Tämä tutkimus valottaa yhteisöllistä oppimisprosessia ja opiskelijoiden toimintaa ja dialogia oppimisprosessin aikana, mikä auttaa opetuksen suunnittelussa ja yhteisöllisen oppimisprosessin ymmärtämisessä. Tutkimus antoi lisätietoja myös yksilöiden osallistumisesta yhteisölliseen oppimiseen, mikä voi auttaa yhteisöllisen oppimisen suunnittelussa.