C2C-vuorovaikutuksen tuottama arvo ammatillisissa tapahtumissa
Matero Parraga, Carolina (2020-06-01)
C2C-vuorovaikutuksen tuottama arvo ammatillisissa tapahtumissa
Matero Parraga, Carolina
(01.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062646022
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062646022
Tiivistelmä
C2C-vuorovaikutuksen eli asiakkaiden välisen vuorovaikutuksen merkitys arvonluonnissa korostuu useassa eri tutkimuksessa. Yksinomaan yritystä ei enää nähdä arvon tuottajana, vaan myös asiakkaiden välinen vuorovaikutus tuottaa arvoa. On tärkeää ymmärtää, millä tavalla asiakkaat luovat arvoa toisilleen. Näin yritysten on mahdollista edistää arvonluontia oikeilla keinoilla. Ammatillisissa tapahtumissa asiakkaiden välisen vuorovaikutuksen merkitys korostuu. Silti aiheesta on vain vähän tutkimusta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten asiakkaiden välinen vuorovaikutus tuottaa arvoa ammatillisissa tapahtumissa. Arvonluontia tarkastellaan asiakkaan ja yrityksen näkökulmasta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään sitä, mitkä tekijät edistävät C2C-vuorovaikutusta. Asiaa lähestytään MOA-mallilla, jonka mukaan motivaatio, mahdollisuus ja kyvykkyys (engl. motivation, opportunity and ability) vaikuttavat ihmisen toimintaan. Arvonluontia tarkastellaan asiakkaan kannalta utilitaristisen-, hedonistisen- ja yhteisöllisen arvon näkökulmasta. Yrityksen osalta analysoidaan, miten vuorovaikutus johtaa brändilojaalisuuteen. Näin saadaan parempi ymmärrys asiakkaiden kasvavasta roolista arvonluonnissa.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Menetelmän käyttö sopii tähän tutkimukseen, jonka tarkoituksena on löytää syy-seuraussuhteita eri ilmiöiden välillä. Tähän tarkoitukseen käytettiin valmiita mittareita muista tutkimuksista. Niistä laadittiin kysely, joka lähetettiin case-yrityksen kaikille asiakkaille. Kerätty aineisto analysoitiin SPSS Statistics 25.0 - ja SmartPLS 1.0 -ohjelmalla. Analyysissä käytettiin PLS-SEM-menetelmää (engl. Partial Least Squares - Structural Equation Modeling).
Tuloksissa nousi esiin, että ammatillisten tapahtumien C2C-vuorovaikutuksella on merkitystä arvonluonnissa. Asiakkaat arvostavat eritysesti yhteisöllisyyttä, jota vuorovaikutuksessa kehittyy. Yritys voi hyödyntää tapahtumia yhteisöllisyyden kehittämisessä. Tämä tarjoaa yrityksille oivan mahdollisuuden vaikuttaa arvonluontiin ja sitä kautta myös brändilojaalisuuteen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään sitä, mitkä tekijät edistävät C2C-vuorovaikutusta. Asiaa lähestytään MOA-mallilla, jonka mukaan motivaatio, mahdollisuus ja kyvykkyys (engl. motivation, opportunity and ability) vaikuttavat ihmisen toimintaan. Arvonluontia tarkastellaan asiakkaan kannalta utilitaristisen-, hedonistisen- ja yhteisöllisen arvon näkökulmasta. Yrityksen osalta analysoidaan, miten vuorovaikutus johtaa brändilojaalisuuteen. Näin saadaan parempi ymmärrys asiakkaiden kasvavasta roolista arvonluonnissa.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Menetelmän käyttö sopii tähän tutkimukseen, jonka tarkoituksena on löytää syy-seuraussuhteita eri ilmiöiden välillä. Tähän tarkoitukseen käytettiin valmiita mittareita muista tutkimuksista. Niistä laadittiin kysely, joka lähetettiin case-yrityksen kaikille asiakkaille. Kerätty aineisto analysoitiin SPSS Statistics 25.0 - ja SmartPLS 1.0 -ohjelmalla. Analyysissä käytettiin PLS-SEM-menetelmää (engl. Partial Least Squares - Structural Equation Modeling).
Tuloksissa nousi esiin, että ammatillisten tapahtumien C2C-vuorovaikutuksella on merkitystä arvonluonnissa. Asiakkaat arvostavat eritysesti yhteisöllisyyttä, jota vuorovaikutuksessa kehittyy. Yritys voi hyödyntää tapahtumia yhteisöllisyyden kehittämisessä. Tämä tarjoaa yrityksille oivan mahdollisuuden vaikuttaa arvonluontiin ja sitä kautta myös brändilojaalisuuteen.