Sosiaalityöntekijöiden ja sijaishuollossa olevien lasten kokemuksia videopuhelun käytöstä yhteydenpidossa
Pesonen, Jari-Pekka (2020-06-04)
Sosiaalityöntekijöiden ja sijaishuollossa olevien lasten kokemuksia videopuhelun käytöstä yhteydenpidossa
Pesonen, Jari-Pekka
(04.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062645977
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062645977
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena on Varsinais-Suomen LAPE-hankkeessa vuonna 2018 pilotoitu uusi käytäntö, jossa lastensuojelun sosiaalityöntekijät pitivät sijaishuollossa oleviin lapsiin yhteyttä videopuhelusovelluksen välityksellä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu lastensuojelusta, osallisuudesta, sosiaalityön digitalisaatiosta ja ICT:n hyödyn-tämisestä asiakastyön välineenä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty yhden varsinaissuomalaisen kunnan neljältä lastensuojelun sosiaalityöntekijältä ja kahdelta sijaishuollossa olevalta lapselta teemahaastatteluin sekä ryhmäkeskustelun avulla talven 2018-2019 aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sosiaalityöntekijöiden ja sijaishuollossa olevien lasten kokemuksia videopuhelusovelluksen käytöstä yhteydenpidossa.
Sosiaalityöntekijöiden ja sijaishuollossa olevien lasten mukaan säännöllinen yhteydenpito videopuhelun välityksellä on tiivistänyt työntekijä-asiakassuhdetta. Sosiaalityöntekijät kertoivat tuntevansa kokeiluun osallistuneet asiakkaat paremmin. Tämä edistää lapsen osallisuutta omissa asioissaan.
Sosiaalityöntekijät ja sijaishuollossa olevat lapset kokivat kokeilun onnistuneena, mutta tekniset ongelmat hankaloittivat sovelluksen käyttöä sekä käyttöönottovaiheessa että käytön rutinoiduttua. Tekniset ongelmat liittyivät pääasiassa tiedonsiirtonopeuteen ja sovelluksen ongelmiin, kuten äänen katoamiseen. Tulosten perusteella teknisistä ongelmista huolimatta videopuhelu on varteenotettava yhteydenpitotapa lastensuojelun sosiaalityössä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty yhden varsinaissuomalaisen kunnan neljältä lastensuojelun sosiaalityöntekijältä ja kahdelta sijaishuollossa olevalta lapselta teemahaastatteluin sekä ryhmäkeskustelun avulla talven 2018-2019 aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sosiaalityöntekijöiden ja sijaishuollossa olevien lasten kokemuksia videopuhelusovelluksen käytöstä yhteydenpidossa.
Sosiaalityöntekijöiden ja sijaishuollossa olevien lasten mukaan säännöllinen yhteydenpito videopuhelun välityksellä on tiivistänyt työntekijä-asiakassuhdetta. Sosiaalityöntekijät kertoivat tuntevansa kokeiluun osallistuneet asiakkaat paremmin. Tämä edistää lapsen osallisuutta omissa asioissaan.
Sosiaalityöntekijät ja sijaishuollossa olevat lapset kokivat kokeilun onnistuneena, mutta tekniset ongelmat hankaloittivat sovelluksen käyttöä sekä käyttöönottovaiheessa että käytön rutinoiduttua. Tekniset ongelmat liittyivät pääasiassa tiedonsiirtonopeuteen ja sovelluksen ongelmiin, kuten äänen katoamiseen. Tulosten perusteella teknisistä ongelmista huolimatta videopuhelu on varteenotettava yhteydenpitotapa lastensuojelun sosiaalityössä.