6.lk. tiedonmuodostusprosessit : Miten lasten yksityiskohtien valinnat ryhmittyivät konstruktivismin ja interpretivismin kautta tarkasteltuina?
Vanhala, Ari (2020-04-30)
6.lk. tiedonmuodostusprosessit : Miten lasten yksityiskohtien valinnat ryhmittyivät konstruktivismin ja interpretivismin kautta tarkasteltuina?
Vanhala, Ari
(30.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946230
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946230
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoitus oli lisätä tietoa 6.lk. tiedonmuodostusprosesseista tarkastelemalla valintoja, joita he tekivät Vanhan Rauman Tammelasta, jossa esitellään UNESCOn maailmanperintöä ja Vanhan Rauman korjaustoimintaa. Tutkimustehtäväni oli, miten lapset (n=367) hahmottivat yksityiskohtia Vanhan Rauman Tammelasta aikuisten määritellessä tehtävänannon? Tutkimukseni kohteena olivat lasten piirrokset ja haastattelut.
Teoriani kaksi paradigmaa ovat vahva konstruktivismi ja interpretivismi. Tutkin laatimani kahden paradigman teoriani kautta yksilön tiedonmuodostusprosessia. Käytän analyysissani kahta tiedonmuodostusprosessin eri tavoin ymmärtävää paradigmaa indeksoimaan lasten valinnat aikuisten ohjauksen mukaisiksi valinnoiksi ja lasten itsensä muodostamiksi valinnoiksi. Tutkimukseni empiiristä osaa analysoin Mixed Methods -menetelmällä käyttäen sulautettua samanaikaisuutta [KVAL (kvan)+kval] -lähestymiskulmalla.
Keskeisinä tutkimustuloksina määrällinen aineisto osoitti vahvasti aikuisten ohjeistuksen vaikutuksen vähenevän ja lasten omien valintojen määrän kasvavan ajan kuluessa. Laadullinen haastatteluaineisto ei ollut ristiriidassa määrällisen aineiston kanssa, vaan vahvisti tutkimustuloksen. Se toi esille yksityiskohtien valintojen taustatekijöistä esimerkiksi halun valita jotain muista poikkeavaa. Jatkotutkimuksessa voisi keskittyä testaamaan kahden paradigman teoriani käyttökelpoisuutta tiedonmuodostusprosessien indeksoimisessa.
Teoriani kaksi paradigmaa ovat vahva konstruktivismi ja interpretivismi. Tutkin laatimani kahden paradigman teoriani kautta yksilön tiedonmuodostusprosessia. Käytän analyysissani kahta tiedonmuodostusprosessin eri tavoin ymmärtävää paradigmaa indeksoimaan lasten valinnat aikuisten ohjauksen mukaisiksi valinnoiksi ja lasten itsensä muodostamiksi valinnoiksi. Tutkimukseni empiiristä osaa analysoin Mixed Methods -menetelmällä käyttäen sulautettua samanaikaisuutta [KVAL (kvan)+kval] -lähestymiskulmalla.
Keskeisinä tutkimustuloksina määrällinen aineisto osoitti vahvasti aikuisten ohjeistuksen vaikutuksen vähenevän ja lasten omien valintojen määrän kasvavan ajan kuluessa. Laadullinen haastatteluaineisto ei ollut ristiriidassa määrällisen aineiston kanssa, vaan vahvisti tutkimustuloksen. Se toi esille yksityiskohtien valintojen taustatekijöistä esimerkiksi halun valita jotain muista poikkeavaa. Jatkotutkimuksessa voisi keskittyä testaamaan kahden paradigman teoriani käyttökelpoisuutta tiedonmuodostusprosessien indeksoimisessa.