Tavoitteena kattava ja avoin vastuullisuusviestintä : Sisällönanalyysi suomalaisten pörssiyhtiöiden vastuullisuusraporteista
Sinkkonen, Anna (2020-06-02)
Tavoitteena kattava ja avoin vastuullisuusviestintä : Sisällönanalyysi suomalaisten pörssiyhtiöiden vastuullisuusraporteista
Sinkkonen, Anna
(02.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946174
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946174
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella suomalaisten pörssiyhtiöiden vastuullisuusviestintää, keskittyen vastuullisuusraportointiin. Tutkimuksessa tarkastellaan näissä raporteissa tapahtuneita mahdollisia muutoksia kymmenen vuoden ajalta. Tutkimusongelmaa lähestytään raporttien sisällön näkökulmista. Tutkimuksen pääpaino on sen analysoimisessa, ovatko raportit kattavia, jonka mittarina käytetään vastuullisuuden teemoista raportoituja sivumääriä eri vuosina. Lisäksi tutkimus tarkastelee raporttien avoimuutta, jota tarkastellaan yhtiöiden raportoimien liiketoiminnassa ilmenneiden vastuullisuushaasteiden kautta.
Tutkimuksessa keskitytään vastuullisuusviestinnän laaja-alaiseen kartoittamiseen. Tutkimuksen teoreettinen pääpaino on yritysvastuun osa-alueissa, yritysvastuun strategisessa merkityksessä sekä vastuullisuusviestinnän raportoimisessa ja sidosryhmädialogissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan yritysvastuuta koskevia paradokseja ja haasteita.
Tutkimuksen tärkeyttä kuvaa Euroopan unionin asettama direktiivi 2014/95/EU, jonka mukaan kaikkien yli 500 henkeä työllistävien yritysten tulee julkaista yritysvastuuraportti vuodesta 2018 alkaen. Lisäksi useassa tutkimuksessa on nostettu esiin vastuullisuuden merkitystä, jolloin myös yritysten vastuullisuusviestinnän ja raportoinnin merkitys kasvaa.
Tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten pörssiyhtiöiden vastuullisuusraportteja vuosina 2008, 2013 sekä 2018 sisällönanalyysin avulla. Nämä raportit ovat joko erillisiä vastuullisuusraportteja tai osa yhtiöiden vuosikertomuksia ja ne on julkaistu yhtiöiden verkkosivuilla. Raporttien sisältöä verrataan toisiinsa sekä edellisten vuosien kesken. Lopuksi tuloksia tarkastellaan suhteessa aihetta koskevaan aiempaan tutkimukseen.
Tutkimuksen tuloksista voi havaita, että yhtiöt ovat viestineet kattavasti kaikista vastuullisuuden osa-alueista, joista ympäristövastuun teemat ovat hieman korostuneempia muihin verrattuna. Nämä tulokset ovat samansuuntaisia aikaisemman tutkimuksen kanssa. Lisäksi havaittiin, että yhtiöt viestivät melko avoimesti liiketoimintaansa koskevista vastuullisuushaasteista mutta avoimen raportoinnin tavoitteessa näyttäisi tämän tutkimuksen perusteella olevan myös jonkin verran haasteita.
Tutkimuksessa keskitytään vastuullisuusviestinnän laaja-alaiseen kartoittamiseen. Tutkimuksen teoreettinen pääpaino on yritysvastuun osa-alueissa, yritysvastuun strategisessa merkityksessä sekä vastuullisuusviestinnän raportoimisessa ja sidosryhmädialogissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan yritysvastuuta koskevia paradokseja ja haasteita.
Tutkimuksen tärkeyttä kuvaa Euroopan unionin asettama direktiivi 2014/95/EU, jonka mukaan kaikkien yli 500 henkeä työllistävien yritysten tulee julkaista yritysvastuuraportti vuodesta 2018 alkaen. Lisäksi useassa tutkimuksessa on nostettu esiin vastuullisuuden merkitystä, jolloin myös yritysten vastuullisuusviestinnän ja raportoinnin merkitys kasvaa.
Tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten pörssiyhtiöiden vastuullisuusraportteja vuosina 2008, 2013 sekä 2018 sisällönanalyysin avulla. Nämä raportit ovat joko erillisiä vastuullisuusraportteja tai osa yhtiöiden vuosikertomuksia ja ne on julkaistu yhtiöiden verkkosivuilla. Raporttien sisältöä verrataan toisiinsa sekä edellisten vuosien kesken. Lopuksi tuloksia tarkastellaan suhteessa aihetta koskevaan aiempaan tutkimukseen.
Tutkimuksen tuloksista voi havaita, että yhtiöt ovat viestineet kattavasti kaikista vastuullisuuden osa-alueista, joista ympäristövastuun teemat ovat hieman korostuneempia muihin verrattuna. Nämä tulokset ovat samansuuntaisia aikaisemman tutkimuksen kanssa. Lisäksi havaittiin, että yhtiöt viestivät melko avoimesti liiketoimintaansa koskevista vastuullisuushaasteista mutta avoimen raportoinnin tavoitteessa näyttäisi tämän tutkimuksen perusteella olevan myös jonkin verran haasteita.