Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yliopistokoulutus musiikinopettajien ammatillisen identiteetin ja minäpystyvyyden kehittäjänä

Salminen, Silja (2020-05-05)

Yliopistokoulutus musiikinopettajien ammatillisen identiteetin ja minäpystyvyyden kehittäjänä

Salminen, Silja
(05.05.2020)
Katso/Avaa
Salminen_Silja_opinnayte.pdf (800.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946100
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tarkastella musiikinopettajien ammatillisen identiteetin ja ammatillisen minäpystyvyyden kehitystä. Huomio kiinnitetään opiskeluaikaan ja selvi-tetään koulutuksen merkitystä ammatilliselle identiteetille ja minäpystyvyydelle. Tar-kastelun kohteena ovat suomalaisten musiikkikasvatuksen pää- ja sivuaineopintoja tarjoavien yliopistojen opetussuunnitelmat ja samojen yliopistojen opetushenkilökun-nan haastattelut. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu identiteetin ja minä-pystyvyyden teorioihin ja tutkimuksen taustoittamiseksi tutustutaan myös suomalai-seen musiikkikasvatuksen yliopistokoulutukseen.

Tutkimus toteutettiin mixed methods –tutkimuksena hyödyntäen pääosin laadullisia, mutta myös määrällisiä analyysimenetelmiä. Analyysimenetelmistä suurimmassa roo-lissa on opetussuunnitelmien osaamistavoitteille toteutettu teoriaohjaava sisällönana-lyysi, jonka pohjana käytettiin opetussuunnitelman peruselementtijakoa. Yliopistoja vertailtiin keskenään opetussuunnitelmien ja opetushenkilökunnan haastattelujen osal-ta pääosin kahdessa ryhmässä: musiikkikasvatuksen pääaineopintoja tarjoavat yliopis-tot ja sivuaineopintoja tarjoavat yliopistot.

Tutkimuksessa selvisi, että yliopistojen koulutusten ja opintokokonaisuuksien välillä oli sekä eroja että yhtäläisyyksiä koulutuksen tarjoaman osaamisen ja etenkin ammatil-lisen kasvun näkökulmasta. Minkään yliopiston opetussuunnitelmassa identiteettityö ei noussut kovin suureen rooliin. Yliopistoja yhdisti myös musiikillisten taitojen koros-tuminen opetussuunnitelmissa. Tulos voidaan tulkita haluna kehittää opiskelijoiden musiikillista minäpystyvyyttä. Selkeitä eroja pää- ja sivuaineyliopistojen opetussuunni-telmissa olivat osaamistavoitteiden määrä ja niiden sisältöjen laajuus. Opetushenkilö-kunnan haastatteluista löydettiin opiskelijoiden ammatillisen identiteetin ja minä-pystyvyyden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä, joita olivat opettajien tarjoama tuki, opiskelijan rooli ja ulkopuoliset vaikuttajat. Opetusharjoitteluiden merkitys opiskeli-joiden ammatillisen identiteetin ja minäpystyvyyden kehityksen kannalta ilmeni niin opetussuunnitelmissa kuin opetushenkilökunnan haastatteluissa. Tutkimuksen tärkeim-pänä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että musiikkikasvatuksen pää- ja sivuai-neopinnoissa tulisi panostaa nykyistä enemmän ammatillisen identiteetin ja ammatilli-sen minäpystyvyyden tukemiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste