Yliopistokoulutus musiikinopettajien ammatillisen identiteetin ja minäpystyvyyden kehittäjänä
Salminen, Silja (2020-05-05)
Yliopistokoulutus musiikinopettajien ammatillisen identiteetin ja minäpystyvyyden kehittäjänä
Salminen, Silja
(05.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946100
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946100
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tarkastella musiikinopettajien ammatillisen identiteetin ja ammatillisen minäpystyvyyden kehitystä. Huomio kiinnitetään opiskeluaikaan ja selvi-tetään koulutuksen merkitystä ammatilliselle identiteetille ja minäpystyvyydelle. Tar-kastelun kohteena ovat suomalaisten musiikkikasvatuksen pää- ja sivuaineopintoja tarjoavien yliopistojen opetussuunnitelmat ja samojen yliopistojen opetushenkilökun-nan haastattelut. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu identiteetin ja minä-pystyvyyden teorioihin ja tutkimuksen taustoittamiseksi tutustutaan myös suomalai-seen musiikkikasvatuksen yliopistokoulutukseen.
Tutkimus toteutettiin mixed methods –tutkimuksena hyödyntäen pääosin laadullisia, mutta myös määrällisiä analyysimenetelmiä. Analyysimenetelmistä suurimmassa roo-lissa on opetussuunnitelmien osaamistavoitteille toteutettu teoriaohjaava sisällönana-lyysi, jonka pohjana käytettiin opetussuunnitelman peruselementtijakoa. Yliopistoja vertailtiin keskenään opetussuunnitelmien ja opetushenkilökunnan haastattelujen osal-ta pääosin kahdessa ryhmässä: musiikkikasvatuksen pääaineopintoja tarjoavat yliopis-tot ja sivuaineopintoja tarjoavat yliopistot.
Tutkimuksessa selvisi, että yliopistojen koulutusten ja opintokokonaisuuksien välillä oli sekä eroja että yhtäläisyyksiä koulutuksen tarjoaman osaamisen ja etenkin ammatil-lisen kasvun näkökulmasta. Minkään yliopiston opetussuunnitelmassa identiteettityö ei noussut kovin suureen rooliin. Yliopistoja yhdisti myös musiikillisten taitojen koros-tuminen opetussuunnitelmissa. Tulos voidaan tulkita haluna kehittää opiskelijoiden musiikillista minäpystyvyyttä. Selkeitä eroja pää- ja sivuaineyliopistojen opetussuunni-telmissa olivat osaamistavoitteiden määrä ja niiden sisältöjen laajuus. Opetushenkilö-kunnan haastatteluista löydettiin opiskelijoiden ammatillisen identiteetin ja minä-pystyvyyden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä, joita olivat opettajien tarjoama tuki, opiskelijan rooli ja ulkopuoliset vaikuttajat. Opetusharjoitteluiden merkitys opiskeli-joiden ammatillisen identiteetin ja minäpystyvyyden kehityksen kannalta ilmeni niin opetussuunnitelmissa kuin opetushenkilökunnan haastatteluissa. Tutkimuksen tärkeim-pänä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että musiikkikasvatuksen pää- ja sivuai-neopinnoissa tulisi panostaa nykyistä enemmän ammatillisen identiteetin ja ammatilli-sen minäpystyvyyden tukemiseen.
Tutkimus toteutettiin mixed methods –tutkimuksena hyödyntäen pääosin laadullisia, mutta myös määrällisiä analyysimenetelmiä. Analyysimenetelmistä suurimmassa roo-lissa on opetussuunnitelmien osaamistavoitteille toteutettu teoriaohjaava sisällönana-lyysi, jonka pohjana käytettiin opetussuunnitelman peruselementtijakoa. Yliopistoja vertailtiin keskenään opetussuunnitelmien ja opetushenkilökunnan haastattelujen osal-ta pääosin kahdessa ryhmässä: musiikkikasvatuksen pääaineopintoja tarjoavat yliopis-tot ja sivuaineopintoja tarjoavat yliopistot.
Tutkimuksessa selvisi, että yliopistojen koulutusten ja opintokokonaisuuksien välillä oli sekä eroja että yhtäläisyyksiä koulutuksen tarjoaman osaamisen ja etenkin ammatil-lisen kasvun näkökulmasta. Minkään yliopiston opetussuunnitelmassa identiteettityö ei noussut kovin suureen rooliin. Yliopistoja yhdisti myös musiikillisten taitojen koros-tuminen opetussuunnitelmissa. Tulos voidaan tulkita haluna kehittää opiskelijoiden musiikillista minäpystyvyyttä. Selkeitä eroja pää- ja sivuaineyliopistojen opetussuunni-telmissa olivat osaamistavoitteiden määrä ja niiden sisältöjen laajuus. Opetushenkilö-kunnan haastatteluista löydettiin opiskelijoiden ammatillisen identiteetin ja minä-pystyvyyden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä, joita olivat opettajien tarjoama tuki, opiskelijan rooli ja ulkopuoliset vaikuttajat. Opetusharjoitteluiden merkitys opiskeli-joiden ammatillisen identiteetin ja minäpystyvyyden kehityksen kannalta ilmeni niin opetussuunnitelmissa kuin opetushenkilökunnan haastatteluissa. Tutkimuksen tärkeim-pänä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että musiikkikasvatuksen pää- ja sivuai-neopinnoissa tulisi panostaa nykyistä enemmän ammatillisen identiteetin ja ammatilli-sen minäpystyvyyden tukemiseen.