Kuljetusliikkeestä logistiikan asiantuntijaorganisaatioksi
Ilmarinen, Sanna (2020-06-09)
Kuljetusliikkeestä logistiikan asiantuntijaorganisaatioksi
Ilmarinen, Sanna
(09.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946180
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946180
Tiivistelmä
Logistiikkapalvelut ovat toimiala, jolla kilpailu on kovaa, hinta usein keskiössä, eri palveluntarjoajien on vaikea erottua toisistaan tarjonnallaan, eivätkä pienemmät tarjoajat voita suuria kilpailijoitaan hintavertailuissa. Pienten ja keskisuurten (PK-yritys) palveluntarjoajien onkin löydettävä muita keinoja menestyä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää yhden case-yrityksen kautta, miten perinteiseksi kuljetus- ja huolintaliikkeeksi profiloitunut yritys etenee tavoitteessaan kehittyä menestyväksi asiantuntijaorganisaatioksi, jossa motivoitunut ja hyvinvoiva henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara. Tutkimuksessa seurataan case-yrityksessä strategiauudistusprosessin myötä toteutettuja toimenpiteitä vuosina 2016-2020 sekä näiden rinnalla työntekijäkokemuksen kehittymistä, ja myös taloudellisen tuloksen kehitys huomioidaan. Strategiassa yrityksen visioksi määriteltiin ilahduttava palvelukokemus sekä tavoitteeksi olla halutuin ja luotetuin suomalainen logistiikan asiantuntijakumppani vuonna 2020. Myöhemmässä vaiheessa strategian tavoitteisiin lisättiin myös taloudellisia mittareita. Tutkimuksen tekijä työskentelee itse case-yrityksessä ja on osallistunut useisiin kehitystoimenpiteisiin, joten tutkijan henkilökohtaista havainnointia on mukana yrityksestä saatujen kirjallisten materiaalien lisäksi. Työntekijäkokemuksen kehittymisen mittarina tutkimuksessa on käytetty case-yrityksen Great Place To Work-tutkimustuloksia vuosilta 2017-2020. Case-yrityksen vuonna 2016 lanseerattu strategia oli päätavoitteiden alle sijoitettujen alatavoitteiden osalta varsin laaja ja rönsyilevä, ja siitä voi näiltä osin todeta puuttuneen ”punainen lanka”. Myöhemmässä vaiheessa lisättyjen taloudellisten mittareiden seuranta sen sijaan on ollut järjestelmällistä saaden muita tavoitteita suuremman huomion. Seurantajaksolla työntekijäkokemus on GPTW-tutkimustulosten perusteella aaltoillut, ollen kuitenkin vuoden 2020 tutkimuksessa toistaiseksi parhaalla tasollaan. Samalla on onnistuttu rakentamaan kannattavaa kasvua, mikä on osaltaan mahdollistanut resurssipulaa helpottaneet rekrytoinnit ja parantanut henkilöstön jaksamista. Suurena pullonkaulana ja kehityksen hidastajana yrityksessä on edelleen tietojärjestelmien vanhanaikaisuus. Tämä tutkimusjakso päättyi koronaepidemian aiheuttamana poikkeusaikana, jonka vaikutukset sekä liiketoimintaan että henkilöstöön ovatkin mielenkiintoinen tuleva seurantakohde.