Ryhmähengen rakentaminen luokassa
Peltola, Heidi; Taipale, Minttu (2020-05-11)
Ryhmähengen rakentaminen luokassa
Peltola, Heidi
Taipale, Minttu
(11.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946064
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946064
Tiivistelmä
Tässä pro gradu –tutkielmassa on tarkoitus selvittää luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia ryhmähengestä sekä ryhmäilmiöistä ja niihin liittyvästä koulutuksesta. Tutkimuksessa selvitetään, miten luokanopettajat rakentavat ryhmähenkeä luokassa ja mikä on ryhmähengen merkitys luokan toiminnalle. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa ryhmähengestä ja tarjota keinoja sen rakentamiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa luokanopettajaa ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina keväällä 2020. Haastatellut luokanopettajat työskentelivät Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueella. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat tunnistivat käsitteen ryhmähenki ja kuvailivat sitä myös erilaisin synonyymein. He tunnistivat joitain ryhmäilmiöitä luokassa, mutta eivät osanneet kuvailla ryhmän kehitysvaiheita. He myös kokivat, etteivät olleet saaneet koulutusta ryhmäilmiöihin liittyen opintojensa aikana. Kaikki luokanopettajat kokivat ryhmähengen rakentamisen tärkeäksi ja käyttivät monipuolisesti erilaisia keinoja ryhmähengen rakentamiseen. Ryhmähengen nähtiin vaikuttavan koko luokan toimintaan ja ilmapiiriin lisäten kunnioitusta ja arvostusta muita kohtaan. Hyvän ryhmähengen nähtiin parantavan oppilaiden sosiaalisia taitoja ja ryhmätyötaitoja. Ryhmähengen nähtiin vaikuttavan kouluviihtyvyyteen, turvallisuuden tunteeseen, motivaatioon koulua kohtaan sekä oppimiseen ja työskentelyyn luokassa. Luokanopettajat kokivat hyvän ryhmähengen vaikuttavan positiivisesti myös opettajan työskentelyyn luokassa. Tämän tutkimuksen perusteella luokanopettajat kokivat, että ryhmähengen rakentaminen luokassa on tärkeää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa luokanopettajaa ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina keväällä 2020. Haastatellut luokanopettajat työskentelivät Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueella. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat tunnistivat käsitteen ryhmähenki ja kuvailivat sitä myös erilaisin synonyymein. He tunnistivat joitain ryhmäilmiöitä luokassa, mutta eivät osanneet kuvailla ryhmän kehitysvaiheita. He myös kokivat, etteivät olleet saaneet koulutusta ryhmäilmiöihin liittyen opintojensa aikana. Kaikki luokanopettajat kokivat ryhmähengen rakentamisen tärkeäksi ja käyttivät monipuolisesti erilaisia keinoja ryhmähengen rakentamiseen. Ryhmähengen nähtiin vaikuttavan koko luokan toimintaan ja ilmapiiriin lisäten kunnioitusta ja arvostusta muita kohtaan. Hyvän ryhmähengen nähtiin parantavan oppilaiden sosiaalisia taitoja ja ryhmätyötaitoja. Ryhmähengen nähtiin vaikuttavan kouluviihtyvyyteen, turvallisuuden tunteeseen, motivaatioon koulua kohtaan sekä oppimiseen ja työskentelyyn luokassa. Luokanopettajat kokivat hyvän ryhmähengen vaikuttavan positiivisesti myös opettajan työskentelyyn luokassa. Tämän tutkimuksen perusteella luokanopettajat kokivat, että ryhmähengen rakentaminen luokassa on tärkeää.