Digitaalisten markkinointistrategioiden tuottavuus eri toimialoilla
Haltia, Sami (2020-06-04)
Digitaalisten markkinointistrategioiden tuottavuus eri toimialoilla
Haltia, Sami
(04.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946337
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946337
Tiivistelmä
Maailma on kuluneen kolmen vuosikymmenen kuluessa käynyt läpi digitaalisen vallankumouksen, jonka vaikutuksilta yksikään yritys ei ole voinut välttyä. Tänä päivänä ei käytännössä ole mitään sellaista liiketoiminnan muotoa, johon ei internetin olemassaolo jollain tapaa vaikuttaisi. Digitaalinen vallankumous ja internet on luonut valtavan määrän uutta liiketoimintaa ja luonut yrityksille uudenlaisia vaatimuksia siihen, miten markkinointia tulisi tehdä. Lähes jokainen yritys on jollain tavalla läsnä internetissä ja sillä, miten yritys näkyy ja tavoittaa asiakkaitaan verkossa voi olla suuri vaikutus yrityksen menestykseen.
Internet-markkinoinnin keinot ovat lähes yhtä moninaisia, kuin siellä toimivat yritykset. Yksi viimeisen vuosikymmenen merkittäviä internet-markkinoinnin filosofioita on inbound-markkinointi, joka on syntynyt kahden yhdysvaltalaisen yrittäjän luomana. Inbound-markkinoinnin tarkoitus on saada yrityksen markkinointiviestintä erottumaan positiivisella tavalla siitä valtavasta joukosta markkinoinnillisia viestejä, jonka internet-aikakauden ihminen kohtaa päivittäin eri kanavissa ja ympäristöissä. Inbound-markkinoinnilla pyritään tavoittamaan relevantit kohderyhmät heitä auttavilla ja kiinnostavilla sisällöillä oikea-aikaisesti ja oikeassa paikassa. Inbound-markkinoinnin vastakohtana pidetään outbound-markkinointia, joka perustuu maksettuun, laajaan näkyvyyteen ja joka voidaan osin rinnastaa perinteiseen mainontaan.
Sekä inbound- että outbound-markkinoinnin keinot ovat laajalti käytössä internet-markkinointia tekevissä yrityksissä, mutta painotukset menetelmien välillä vaihtelevat merkittävästi yritysten välillä. Erilaisissa liiketoimintaympäristöissä ja erilaisilla liiketoimintastrategioilla toimivat yritykset painottavat markkinointiaan niin ikään erilaisiin toimenpiteisiin. Tässä tutkielmassa tarkastellaan internet-markkinoinnin kontekstissa näiden markkinoinnin menetelmien välistä eroa yritysten markkinoinnin tuottavuuteen, erityisesti taloudellisen tuottavuuden näkökulmasta. Tutkielmassa tehdään myös toimialojen luokittelu, joka mahdollistaa internet-markkinoinnin eri menetelmien tuottavuuden vertailua toimialojen välillä.
Haastattelututkimus vahvistaa havaintoa, jonka mukaan inbound- ja outbound-markkinointi elävät useimmiten tiiviisti rinnakkain yritysten markkinoinnissa. Outbound-markkinointia pidetään elintärkeänä uusien asiakkaiden tavoittamisessa, mutta inbound-markkinoinnin asiakaslähtöisyyttä ja keskittymistä asiakasta kiinnostaviin sisältöihin pidetään myös tärkeänä.
Internet-markkinoinnin keinot ovat lähes yhtä moninaisia, kuin siellä toimivat yritykset. Yksi viimeisen vuosikymmenen merkittäviä internet-markkinoinnin filosofioita on inbound-markkinointi, joka on syntynyt kahden yhdysvaltalaisen yrittäjän luomana. Inbound-markkinoinnin tarkoitus on saada yrityksen markkinointiviestintä erottumaan positiivisella tavalla siitä valtavasta joukosta markkinoinnillisia viestejä, jonka internet-aikakauden ihminen kohtaa päivittäin eri kanavissa ja ympäristöissä. Inbound-markkinoinnilla pyritään tavoittamaan relevantit kohderyhmät heitä auttavilla ja kiinnostavilla sisällöillä oikea-aikaisesti ja oikeassa paikassa. Inbound-markkinoinnin vastakohtana pidetään outbound-markkinointia, joka perustuu maksettuun, laajaan näkyvyyteen ja joka voidaan osin rinnastaa perinteiseen mainontaan.
Sekä inbound- että outbound-markkinoinnin keinot ovat laajalti käytössä internet-markkinointia tekevissä yrityksissä, mutta painotukset menetelmien välillä vaihtelevat merkittävästi yritysten välillä. Erilaisissa liiketoimintaympäristöissä ja erilaisilla liiketoimintastrategioilla toimivat yritykset painottavat markkinointiaan niin ikään erilaisiin toimenpiteisiin. Tässä tutkielmassa tarkastellaan internet-markkinoinnin kontekstissa näiden markkinoinnin menetelmien välistä eroa yritysten markkinoinnin tuottavuuteen, erityisesti taloudellisen tuottavuuden näkökulmasta. Tutkielmassa tehdään myös toimialojen luokittelu, joka mahdollistaa internet-markkinoinnin eri menetelmien tuottavuuden vertailua toimialojen välillä.
Haastattelututkimus vahvistaa havaintoa, jonka mukaan inbound- ja outbound-markkinointi elävät useimmiten tiiviisti rinnakkain yritysten markkinoinnissa. Outbound-markkinointia pidetään elintärkeänä uusien asiakkaiden tavoittamisessa, mutta inbound-markkinoinnin asiakaslähtöisyyttä ja keskittymistä asiakasta kiinnostaviin sisältöihin pidetään myös tärkeänä.