Yliopisto-opettajien työhyvinvointi : haasteet päivittäisessä työssä, opetuksen ja tutkimuksen suhde sekä näiden vaikutus työhyvinvointiin
Löppönen, Martta; Willberg, Pia (2020-05-27)
Yliopisto-opettajien työhyvinvointi : haasteet päivittäisessä työssä, opetuksen ja tutkimuksen suhde sekä näiden vaikutus työhyvinvointiin
Löppönen, Martta
Willberg, Pia
(27.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946229
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946229
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yliopisto-opettajat voivat työssään ja millaisia haasteita he kokevat päivittäisessä työssään sekä millaisia työhyvinvoinnin edistämisen ja työn aiheuttaman stressin ehkäisyn keinoja yliopisto-opettajat käyttävät. Tavoitteena oli selvittää myös, millainen on yliopisto-opettajan opetuksen ja tutkimuksen suhde sekä tutkia vaikuttaako, opetuksen ja tutkimuksen välinen suhde yliopisto-opettajien työhyvinvointiin. Aineistona toimi HowUTeach-projektin yhteydessä tehdyt haastattelut, joista tähän tutkimukseen käytettiin kymmenen yliopisto-opettajan vastauksia.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että yliopisto-opettajat voivat pääsääntöisesti hyvin töissään. Tutkimuksen ja opetuksen suhde työhyvinvointiin ei ollut yksiselitteinen, mutta kuitenkin oli nähtävissä viitteitä, että tutkimuksen ja opetuksen välinen suhde tuki yliopisto-opettajan työhyvinvointia.
Tutkimuksen mukaan yliopisto-opettajista yli puolet koki riittämättömyyden tunnetta päivittäisessä työssään ja lisäksi hieman alle puolet koki riittämättömyyden tunteita tilanteissa, jotka liittyvät kanssakäymiseen opiskelijoiden kanssa. Osa yliopisto-opettajista koki myös työmäärän liian suureksi. Yliopisto-opettajista lähes puolet nosti esiin myös liikunnan sekä muiden harrastusten tärkeyden. Yliopisto-opettajat nimesivät tutkimuksessa myös keinoja, joilla he voivat edistää työhyvinvointiaan ja ehkäistä työn aiheuttamaa stressiä. Yliopisto-opettajista lähes puolet nosti esiin myös armollisuuden itseään kohtaan. Tutkimuksen tulokset olivat samansuuntaisia aiemman tutkimuksen kanssa, mutta esimerkiksi työhyvinvoinnin haasteet eivät nousseet yhtä voimakkaasti esiin kuin aiemmassa tutkimuksessa.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että yliopisto-opettajat voivat pääsääntöisesti hyvin töissään. Tutkimuksen ja opetuksen suhde työhyvinvointiin ei ollut yksiselitteinen, mutta kuitenkin oli nähtävissä viitteitä, että tutkimuksen ja opetuksen välinen suhde tuki yliopisto-opettajan työhyvinvointia.
Tutkimuksen mukaan yliopisto-opettajista yli puolet koki riittämättömyyden tunnetta päivittäisessä työssään ja lisäksi hieman alle puolet koki riittämättömyyden tunteita tilanteissa, jotka liittyvät kanssakäymiseen opiskelijoiden kanssa. Osa yliopisto-opettajista koki myös työmäärän liian suureksi. Yliopisto-opettajista lähes puolet nosti esiin myös liikunnan sekä muiden harrastusten tärkeyden. Yliopisto-opettajat nimesivät tutkimuksessa myös keinoja, joilla he voivat edistää työhyvinvointiaan ja ehkäistä työn aiheuttamaa stressiä. Yliopisto-opettajista lähes puolet nosti esiin myös armollisuuden itseään kohtaan. Tutkimuksen tulokset olivat samansuuntaisia aiemman tutkimuksen kanssa, mutta esimerkiksi työhyvinvoinnin haasteet eivät nousseet yhtä voimakkaasti esiin kuin aiemmassa tutkimuksessa.