Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yliopisto-opettajien työhyvinvointi : haasteet päivittäisessä työssä, opetuksen ja tutkimuksen suhde sekä näiden vaikutus työhyvinvointiin

Löppönen, Martta; Willberg, Pia (2020-05-27)

Yliopisto-opettajien työhyvinvointi : haasteet päivittäisessä työssä, opetuksen ja tutkimuksen suhde sekä näiden vaikutus työhyvinvointiin

Löppönen, Martta
Willberg, Pia
(27.05.2020)
Katso/Avaa
Lopponen_Martta_Willberg_Pia_Yliopisto-opettajien_tyohyvinvointi-haasteet_paivittaisessa_tyossa_opetuksen_ja_tutkimuksen_suhde_seka_naiden_vaikutus_tyohyvinvointiin.pdf (696.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946229
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yliopisto-opettajat voivat työssään ja millaisia haasteita he kokevat päivittäisessä työssään sekä millaisia työhyvinvoinnin edistämisen ja työn aiheuttaman stressin ehkäisyn keinoja yliopisto-opettajat käyttävät. Tavoitteena oli selvittää myös, millainen on yliopisto-opettajan opetuksen ja tutkimuksen suhde sekä tutkia vaikuttaako, opetuksen ja tutkimuksen välinen suhde yliopisto-opettajien työhyvinvointiin. Aineistona toimi HowUTeach-projektin yhteydessä tehdyt haastattelut, joista tähän tutkimukseen käytettiin kymmenen yliopisto-opettajan vastauksia.

Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että yliopisto-opettajat voivat pääsääntöisesti hyvin töissään. Tutkimuksen ja opetuksen suhde työhyvinvointiin ei ollut yksiselitteinen, mutta kuitenkin oli nähtävissä viitteitä, että tutkimuksen ja opetuksen välinen suhde tuki yliopisto-opettajan työhyvinvointia.

Tutkimuksen mukaan yliopisto-opettajista yli puolet koki riittämättömyyden tunnetta päivittäisessä työssään ja lisäksi hieman alle puolet koki riittämättömyyden tunteita tilanteissa, jotka liittyvät kanssakäymiseen opiskelijoiden kanssa. Osa yliopisto-opettajista koki myös työmäärän liian suureksi. Yliopisto-opettajista lähes puolet nosti esiin myös liikunnan sekä muiden harrastusten tärkeyden. Yliopisto-opettajat nimesivät tutkimuksessa myös keinoja, joilla he voivat edistää työhyvinvointiaan ja ehkäistä työn aiheuttamaa stressiä. Yliopisto-opettajista lähes puolet nosti esiin myös armollisuuden itseään kohtaan. Tutkimuksen tulokset olivat samansuuntaisia aiemman tutkimuksen kanssa, mutta esimerkiksi työhyvinvoinnin haasteet eivät nousseet yhtä voimakkaasti esiin kuin aiemmassa tutkimuksessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4833]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste