Asiakasraati asiakkaan tiedon välittäjänä : Asiakasraatitoiminnasta nousseen tiedon hyödyntäminen sosiaalityön kehittämisessä
Sippola, Suvi (2020-06-05)
Asiakasraati asiakkaan tiedon välittäjänä : Asiakasraatitoiminnasta nousseen tiedon hyödyntäminen sosiaalityön kehittämisessä
Sippola, Suvi
(05.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946254
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062946254
Tiivistelmä
Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena on tuottaa tietoa asiakasosallisuuden mahdollistamiseen liittyvistä seikoista asiakasraatitoiminnassa ja sitä kautta saadun tiedon hyödyntämisestä kunnallisen sosiaalityön organisaation palveluiden ja toimintojen suunnittelussa, kehittämisessä ja arvioinnissa. Taustalla on ajatus asiakasosallisuuden ja asiakkaan tiedon välittymisen haasteista ja kehittämistarpeista asiakasraatityyppisessä yhteiskehittämisen mallissa.
Kyseessä on laadullinen tutkielma, jonka lähestymistavaksi on valittu fenomenolo-gishermeneuttisen metodi. Fenomenologishermeneuttinen metodi soveltuu lähestymistavaksi erityisesti silloin, kun halutaan tuoda esille ihmisten ainutkertaisia ja yksilöllisiä kokemuksia ja näkemyksiä tutkittavasta kohteesta. Tutkielman aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, joista toinen toteutettiin yksilöhaastatteluna ja toinen kol-men henkilön fokusryhmähaastatteluna.
Tutkielman tulokset analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin kautta. Analyysin perusteella tuloksista nousi esille kolme erilaista pääteemaa: 1. Asiakasosallisuuden mahdollistaminen 2. Asiakkaan tiedon välittyminen ja hyödyntäminen 3. Asiakasraadin kehittäminen ja haasteet.
Tutkielman tulosten perusteella voitiin päätellä, että asiakasosallisuuden mahdollistamiseen vaikuttaa organisaation eri tahojen ja asiakkaiden sitoutuminen ja motivaatio yhteiskehittämiseen. Tulosten perusteella organisaation johdon tulee antaa toiminnalle resurssit, tuki ja mahdollisuus, jotta se juurtuisi osaksi normaalia kehittämistoimintaa. Asiakkaan tiedon välittyminen vaatii tulosten perusteella yhdessä luodut rakenteet, jotta tieto välittyisi organisaation lisäksi kuntapäättäjille ja otettaisiin siten aidosti huomioon eri tasoilla päätöksenteossa ja kehittämisessä.
Tulevaisuudessa asiakasraatitoimintaa ja asiakasosallisuutta tulee kehittää siten, että sen asema tunnustettaisiin lainsäädännössä. Kehittämiskohteeksi nousee myös asiakkaiden mielipiteiden kuuleminen kehittämisen valmisteluvaiheessa. Nämä asiat yhdessä luovat asiakkailla tunteen aidoista vaikuttamismahdollisuuksista. Samalla se motivoisi asiakkaita osallistumaan entistä paremmin yhteiskehittämiseen asiakasraadin kautta, kun heillä olisi aitoja ja todellisia vaikuttamismahdollisuuksia toiminnan ja palveluiden kehittämisessä, arvioinnissa ja suunnittelussa.
Kyseessä on laadullinen tutkielma, jonka lähestymistavaksi on valittu fenomenolo-gishermeneuttisen metodi. Fenomenologishermeneuttinen metodi soveltuu lähestymistavaksi erityisesti silloin, kun halutaan tuoda esille ihmisten ainutkertaisia ja yksilöllisiä kokemuksia ja näkemyksiä tutkittavasta kohteesta. Tutkielman aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, joista toinen toteutettiin yksilöhaastatteluna ja toinen kol-men henkilön fokusryhmähaastatteluna.
Tutkielman tulokset analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin kautta. Analyysin perusteella tuloksista nousi esille kolme erilaista pääteemaa: 1. Asiakasosallisuuden mahdollistaminen 2. Asiakkaan tiedon välittyminen ja hyödyntäminen 3. Asiakasraadin kehittäminen ja haasteet.
Tutkielman tulosten perusteella voitiin päätellä, että asiakasosallisuuden mahdollistamiseen vaikuttaa organisaation eri tahojen ja asiakkaiden sitoutuminen ja motivaatio yhteiskehittämiseen. Tulosten perusteella organisaation johdon tulee antaa toiminnalle resurssit, tuki ja mahdollisuus, jotta se juurtuisi osaksi normaalia kehittämistoimintaa. Asiakkaan tiedon välittyminen vaatii tulosten perusteella yhdessä luodut rakenteet, jotta tieto välittyisi organisaation lisäksi kuntapäättäjille ja otettaisiin siten aidosti huomioon eri tasoilla päätöksenteossa ja kehittämisessä.
Tulevaisuudessa asiakasraatitoimintaa ja asiakasosallisuutta tulee kehittää siten, että sen asema tunnustettaisiin lainsäädännössä. Kehittämiskohteeksi nousee myös asiakkaiden mielipiteiden kuuleminen kehittämisen valmisteluvaiheessa. Nämä asiat yhdessä luovat asiakkailla tunteen aidoista vaikuttamismahdollisuuksista. Samalla se motivoisi asiakkaita osallistumaan entistä paremmin yhteiskehittämiseen asiakasraadin kautta, kun heillä olisi aitoja ja todellisia vaikuttamismahdollisuuksia toiminnan ja palveluiden kehittämisessä, arvioinnissa ja suunnittelussa.