Direct and Indirect Impact : Player’s Choices Impact on Music in Beyond: Two Souls
Riikonen, Henna-Juulia (2020-06-09)
Direct and Indirect Impact : Player’s Choices Impact on Music in Beyond: Two Souls
Riikonen, Henna-Juulia
(09.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020063046525
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020063046525
Tiivistelmä
This thesis investigates how the player’s choices in the story-centric game Beyond: Two Souls (Quantic Dream 2013) impact the game’s music. I approach the subject through audiovisual analysis and analytical play. I use terminology that has been established in earlier videogame and film studies. On top of mapping changes and their relationship to the player’s choices I also analyse how these choices reflect the game’s story and its characters.
The thesis states that the player can impact the music in two ways: directly and indirectly. Player can have a direct impact on the music when they are offered to choose music accompanying the gameplay or have a chance to interact with an instrument whereas the player impacts the music indirectly through choices that do not indicate changes in music. In other words when the player impacts the music directly, they make what Elizabeth Medina-Gray calls musical choices, whereas indirect impact happens while making non-musical choices.
In Beyond: Two Souls the player mainly impacts the music indirectly but there are select opportunities to impact the music directly as well. Direct impact in the game is offered through putting on music on a stereo or by the main character playing guitar. Indirectly the player impacts the music by choosing between executing vengeance or doing nothing as well as choosing from dialogue options at select points in the narrative. The thesis also takes a closer look at the ending of the game and how all the different possible scenarios impact the music the player hears.
The intent of this thesis is to add to the earlier videogame research as well as to open up ways to research games that include the player in narrative choices. At the time of the release of this thesis there is not yet much research into how music is incorporated in story-centric games but hopefully this thesis can create academic discussion around the subject. Tutkielmani käsittelee sitä, millainen vaikutus pelaajan päätöksillä on tarina keskeisessä pelissä Beyond: Two Souls (Quantic Dream 2013). Tarina keskeisillä peleillä viitataan työssä peleihin, joissa pelaajalla on keskeinen asema tarinan muodostumisessa. Tällaisissa peleissä pelaajan on mahdollisuus tehdä päätöksiä, joilla on vaikutus siihen, miten tarina etenee ja miten tarinan hahmot toimivat erilaisissa tilanteissa. Nämä päätökset voivat koskea esimerkiksi tarinan dialogia tai hahmojen tekoja.
Lähestyn tutkimusaihetta audiovisuaalisen lähiluvun sekä analyyttisen pelaamisen kautta. Käytän tutkimuksessani hyväksi aikaisempaa pelimusiikin tutkimusta ja sen termistöä sekä myös joitain elokuvatutkimuksen käsitteitä. Lähestyn pelin musiikkia varsinkin sen soundtrackilla esiintyvien teemojen kautta. Sen lisäksi, että kartoitan tutkimuksessa musiikin muutoksia, analysoin myös sitä, miten nämä muutokset kuvastavat pelin tarinaa ja sen hahmoja.
Pelaaja vaikuttaa pelin musiikkiin kahdella eri tavalla: suorasti ja epäsuorasti. Kun pelaaja vaikuttaa musiikkiin suorasti hän on tietoinen valintojensa vaikutuksesta musiikkiin, kun puolestaan epäsuora vaikutus tapahtuu valinnoin, jotka vaikuttavat ensisijaisesti pelin tarinaan. Pelaaja voi vaikuttaa musiikkiin suorasti soittamalla instrumenttia pelissä tai valitsemalla pelin taustalla soivan musiikin. Pelissä Beyond: Two Souls pelaaja vaikuttaa musiikkiin suorasti soittamalla kitaraa tai valitsemalla peltilanteen tilassa soitettavan musiikkityylin stereoista. Epäsuora vaikutus pelissä tapahtuu esimerkiksi valitsemalla dialogin aiheen tai sävyn sekä valitsemalla kostaa tai olla tekemättä mitään tilanteissa, joissa pelaajalla on mahdollisuus kostaa päähahmoa kohdanneet vääryydet. Tutkielmassa käydään läpi myös pelin lopettava epilogi ja kuinka kaikki sen mahdolliset skenaariot vaikuttavat pelin musiikkiin.
Tutkimukseni tarkoitus on lisätä aikaisempaan pelimusiikin sekä tarina keskeisten pelien musiikin tutkimukseen. Tutkimuksen julkaisun aikaan pelien, jotka antavat pelaajan tehdä valintoja pelin tarinaan liittyen, musiikista ei ole juuri tutkimusaineistoa, minkä vuoksi aiheen tutkiminen on tärkeää.
The thesis states that the player can impact the music in two ways: directly and indirectly. Player can have a direct impact on the music when they are offered to choose music accompanying the gameplay or have a chance to interact with an instrument whereas the player impacts the music indirectly through choices that do not indicate changes in music. In other words when the player impacts the music directly, they make what Elizabeth Medina-Gray calls musical choices, whereas indirect impact happens while making non-musical choices.
In Beyond: Two Souls the player mainly impacts the music indirectly but there are select opportunities to impact the music directly as well. Direct impact in the game is offered through putting on music on a stereo or by the main character playing guitar. Indirectly the player impacts the music by choosing between executing vengeance or doing nothing as well as choosing from dialogue options at select points in the narrative. The thesis also takes a closer look at the ending of the game and how all the different possible scenarios impact the music the player hears.
The intent of this thesis is to add to the earlier videogame research as well as to open up ways to research games that include the player in narrative choices. At the time of the release of this thesis there is not yet much research into how music is incorporated in story-centric games but hopefully this thesis can create academic discussion around the subject.
Lähestyn tutkimusaihetta audiovisuaalisen lähiluvun sekä analyyttisen pelaamisen kautta. Käytän tutkimuksessani hyväksi aikaisempaa pelimusiikin tutkimusta ja sen termistöä sekä myös joitain elokuvatutkimuksen käsitteitä. Lähestyn pelin musiikkia varsinkin sen soundtrackilla esiintyvien teemojen kautta. Sen lisäksi, että kartoitan tutkimuksessa musiikin muutoksia, analysoin myös sitä, miten nämä muutokset kuvastavat pelin tarinaa ja sen hahmoja.
Pelaaja vaikuttaa pelin musiikkiin kahdella eri tavalla: suorasti ja epäsuorasti. Kun pelaaja vaikuttaa musiikkiin suorasti hän on tietoinen valintojensa vaikutuksesta musiikkiin, kun puolestaan epäsuora vaikutus tapahtuu valinnoin, jotka vaikuttavat ensisijaisesti pelin tarinaan. Pelaaja voi vaikuttaa musiikkiin suorasti soittamalla instrumenttia pelissä tai valitsemalla pelin taustalla soivan musiikin. Pelissä Beyond: Two Souls pelaaja vaikuttaa musiikkiin suorasti soittamalla kitaraa tai valitsemalla peltilanteen tilassa soitettavan musiikkityylin stereoista. Epäsuora vaikutus pelissä tapahtuu esimerkiksi valitsemalla dialogin aiheen tai sävyn sekä valitsemalla kostaa tai olla tekemättä mitään tilanteissa, joissa pelaajalla on mahdollisuus kostaa päähahmoa kohdanneet vääryydet. Tutkielmassa käydään läpi myös pelin lopettava epilogi ja kuinka kaikki sen mahdolliset skenaariot vaikuttavat pelin musiikkiin.
Tutkimukseni tarkoitus on lisätä aikaisempaan pelimusiikin sekä tarina keskeisten pelien musiikin tutkimukseen. Tutkimuksen julkaisun aikaan pelien, jotka antavat pelaajan tehdä valintoja pelin tarinaan liittyen, musiikista ei ole juuri tutkimusaineistoa, minkä vuoksi aiheen tutkiminen on tärkeää.