Mokien kanssa voi rokata! : Korkeakouluopiskelijoiden oppimiskokemuksia taidepohjaisessa projektissa
Porrasmaa, Paula (2020-06-11)
Mokien kanssa voi rokata! : Korkeakouluopiskelijoiden oppimiskokemuksia taidepohjaisessa projektissa
Porrasmaa, Paula
(11.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070146713
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070146713
Tiivistelmä
Taidepohjaisia projekteja ja draamaa osana korkeakouluopintoja on tutkittu vähän, vaikka niiden on huomattu tarjoavan monipuolisia oppimismahdollisuuksia ja parantavan opiskelijoiden hyvinvointia. Tutkimuksessa tutkitaan korkeakouluopiskelijoiden oppimiskokemuksia opiskelijalähtöisessä taidepohjaisessa projektissa. Kontekstina on opiskelijaspeksi, joka on interaktiivista musikaaliteatteria.
Tutkimus suuntautuu draamakasvatuksen sekä projektioppimisen alueille. Oppiminen nähdään kokemuksellisena, kollaboratiivisena sekä taiteellisena. Tutkimuksessa halutaan selvittää, minkälaisia kokemuksia osallistujilla on speksistä, minkälaisia oppimiskokemuksia speksi tarjoaa draamatyöskentelyn osa-alueilla sekä minkälaisia työelämään tai opiskeluun vaikuttaneita oppimiskokemuksia luokanopettajaopiskelijoilla on speksistä. Tutkimuskysymyksiä lähestytään fenomenografisista sekä narratiivisista lähtökohdista. Tutkimuksen aineisto koostui Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisen sekä kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoilta kerätyistä tarinoista (N=10) sekä luokanopettajaopiskelijoiden teemahaastatteluista (N=10). Aineistoa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin sekä narratiivisen analyysin keinoin.
Tutkimustulokset osoittavat, että speksi näyttäytyy osallistujille varsin positiivisena kokemuksena, jossa yhteisöllisyys ja vuorovaikutus korostuvat. Speksissä opittiin musikaaliteatteri- ja projektitaitoja sekä kehitettiin henkilökohtaisia ominaisuuksia. Lisäksi ymmärrys taidepohjaisen projektin rakentumisesta kasvoi. Taidepohjaisen projektin avulla opittiin vuorovaikutustaitoja sekä haastettiin käsityksiä itsestä ja taiteesta. Luokanopettajaopiskelijoiden transformatiivisissa oppimiskokemuksissa korostuivat taidepohjaisen projektin työtapojen soveltaminen tulevassa ammatissa sekä muutokset käsityksissä itsestä, opettajuudesta ja toimivan vuorovaikutuksen merkityksestä. Molemmissa aineistoissa tuli ilmi myös epäonnistumiset oppimismahdollisuutena. Projektiin osallistuminen toi uutta näkökulmaa opintoihin monitieteisen yhteisön myötä, mutta myös hidasti opintoja.
Taidepohjaiset projektit voisivat tulevaisuudessa tarjota mielekkään tavan opiskella yhteistyötaitoja sekä kartuttaa projektiosaamista osana opettajankoulutusta. Speksin opiskelijalähtöisyys tarjosi uuden näkökulman draamatyöskentelyn ja projektioppimisen alueelle.
Tutkimus suuntautuu draamakasvatuksen sekä projektioppimisen alueille. Oppiminen nähdään kokemuksellisena, kollaboratiivisena sekä taiteellisena. Tutkimuksessa halutaan selvittää, minkälaisia kokemuksia osallistujilla on speksistä, minkälaisia oppimiskokemuksia speksi tarjoaa draamatyöskentelyn osa-alueilla sekä minkälaisia työelämään tai opiskeluun vaikuttaneita oppimiskokemuksia luokanopettajaopiskelijoilla on speksistä. Tutkimuskysymyksiä lähestytään fenomenografisista sekä narratiivisista lähtökohdista. Tutkimuksen aineisto koostui Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisen sekä kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoilta kerätyistä tarinoista (N=10) sekä luokanopettajaopiskelijoiden teemahaastatteluista (N=10). Aineistoa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin sekä narratiivisen analyysin keinoin.
Tutkimustulokset osoittavat, että speksi näyttäytyy osallistujille varsin positiivisena kokemuksena, jossa yhteisöllisyys ja vuorovaikutus korostuvat. Speksissä opittiin musikaaliteatteri- ja projektitaitoja sekä kehitettiin henkilökohtaisia ominaisuuksia. Lisäksi ymmärrys taidepohjaisen projektin rakentumisesta kasvoi. Taidepohjaisen projektin avulla opittiin vuorovaikutustaitoja sekä haastettiin käsityksiä itsestä ja taiteesta. Luokanopettajaopiskelijoiden transformatiivisissa oppimiskokemuksissa korostuivat taidepohjaisen projektin työtapojen soveltaminen tulevassa ammatissa sekä muutokset käsityksissä itsestä, opettajuudesta ja toimivan vuorovaikutuksen merkityksestä. Molemmissa aineistoissa tuli ilmi myös epäonnistumiset oppimismahdollisuutena. Projektiin osallistuminen toi uutta näkökulmaa opintoihin monitieteisen yhteisön myötä, mutta myös hidasti opintoja.
Taidepohjaiset projektit voisivat tulevaisuudessa tarjota mielekkään tavan opiskella yhteistyötaitoja sekä kartuttaa projektiosaamista osana opettajankoulutusta. Speksin opiskelijalähtöisyys tarjosi uuden näkökulman draamatyöskentelyn ja projektioppimisen alueelle.