Arvomaailma ja osakemarkkinoille osallistuminen : Vertaileva tutkimus 17 euroalueen maassa
Lamberg, Tero (2020-06-08)
Arvomaailma ja osakemarkkinoille osallistuminen : Vertaileva tutkimus 17 euroalueen maassa
Lamberg, Tero
(08.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070246770
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070246770
Tiivistelmä
Osakemarkkinoiden alhainen osallistumisaste (engl. limited stock market participation) on yleisesti tunnettu ilmiö, minkä mukaan vain pieni osa ihmisistä sijoittaa osakkeisiin huolimatta niiden tarjoamista historiallisestikin korkeammista tuotoista verrattuna riskittömiin sijoituskohteisiin, kuten valtion velkasitoumuksiin. Osakemarkkinoiden alhaista osallistumisastetta on pyritty selittämään hyvin perinteisten tekijöiden, kuten tulotason, varallisuuden sekä sijoittamiseen liittyvien kustannusten, avulla. Psykologisten piirteiden tutkiminen aiheen ympärillä on kuitenkin jäänyt vähäiseksi. Tämä tutkielma syventyy ihmisten psykologisista piirteistä henkilökohtaisiin arvoihin ja pyrkii selvittämään, minkälainen arvomaailma ohjaa ihmisiä sijoittamaan osakkeisiin ja vaikuttaa näin osakemarkkinoiden osallistumisasteeseen.
Tutkielman teoriaosuus keskittyy Schwartzin vuonna 1992 luomaan arvoteoriaan, minkä mukaan ihmisten arvot voidaan jakaa kymmeneen yksittäiseen perusarvoon sekä niistä muodostettavaan neljään laajempaan arvoulottuvuuteen. Tutkielman empiirisessä osiossa muodostettiin keskiarvot 17 euroalueen maan ihmisten yksittäisille arvoille ja arvoulottuvuuksille sekä maiden osakemarkkinoiden osallistumisasteille. Aineistoina käytettiin 2010-luvun ESS- ja HFCS -kyselytutkimuksia. Keskiarvojen avulla tutkittiin arvomaailman vaikutusta osakemarkkinoiden osallistumisasteeseen analysoimalla muuttujien välistä yhteyttä korrelaatioanalyysin ja regressioanalyysin avulla. Maiden keskimääräinen tulotaso otettiin regressiomalleihin mukaan kontrollimuuttujaksi minimoimaan ulkoisten tekijöiden vaikutusta osallistumisasteeseen.
Tutkimustulosten mukaan ihmisten arvomaailmalla on tilastollisesti merkitsevä vaikutus osakemarkkinoiden osallistumisasteeseen. Koko aineiston kohdalla yksittäisistä arvoista universalismilla on tulosten mukaan vahvin tilastollisesti merkitsevä vaikutus (positiivinen) osallistumisasteeseen. Suurituloisimman kymmenyksen joukossa puolestaan suoriutumisen arvo esittää vahvinta tilastollisesti merkitsevää vaikutusta (negatiivinen). Arvoulottuvuuksista itsensä ylittämisellä on tilastollisesti merkitsevä vaikutus (positiivinen) osallistumisasteeseen sekä koko aineistossa että suurituloisimman kymmenyksen joukossa. Tulotason vaikutus (positiivinen) pysyi aikaisempien tutkimusten mukaisesti tilastollisesti merkitsevänä muuttujana myös tässä tutkimuksessa. Yleisenä johtopäätöksenä tulokset osoittavat itsensä ylittämiseen liittyvien arvojen ohjaavan ihmisiä sijoittamaan osakkeisiin ja nostavan näin osakemarkkinoiden osallistumisastetta. Tällaiset arvot korostavat ihmisessä enemmän esimerkiksi tasa-arvoisuuden ja muista välittämisen tärkeyttä verrattuna yksilökeskeisyyteen ja omien etujen ajamiseen.
Tutkielman teoriaosuus keskittyy Schwartzin vuonna 1992 luomaan arvoteoriaan, minkä mukaan ihmisten arvot voidaan jakaa kymmeneen yksittäiseen perusarvoon sekä niistä muodostettavaan neljään laajempaan arvoulottuvuuteen. Tutkielman empiirisessä osiossa muodostettiin keskiarvot 17 euroalueen maan ihmisten yksittäisille arvoille ja arvoulottuvuuksille sekä maiden osakemarkkinoiden osallistumisasteille. Aineistoina käytettiin 2010-luvun ESS- ja HFCS -kyselytutkimuksia. Keskiarvojen avulla tutkittiin arvomaailman vaikutusta osakemarkkinoiden osallistumisasteeseen analysoimalla muuttujien välistä yhteyttä korrelaatioanalyysin ja regressioanalyysin avulla. Maiden keskimääräinen tulotaso otettiin regressiomalleihin mukaan kontrollimuuttujaksi minimoimaan ulkoisten tekijöiden vaikutusta osallistumisasteeseen.
Tutkimustulosten mukaan ihmisten arvomaailmalla on tilastollisesti merkitsevä vaikutus osakemarkkinoiden osallistumisasteeseen. Koko aineiston kohdalla yksittäisistä arvoista universalismilla on tulosten mukaan vahvin tilastollisesti merkitsevä vaikutus (positiivinen) osallistumisasteeseen. Suurituloisimman kymmenyksen joukossa puolestaan suoriutumisen arvo esittää vahvinta tilastollisesti merkitsevää vaikutusta (negatiivinen). Arvoulottuvuuksista itsensä ylittämisellä on tilastollisesti merkitsevä vaikutus (positiivinen) osallistumisasteeseen sekä koko aineistossa että suurituloisimman kymmenyksen joukossa. Tulotason vaikutus (positiivinen) pysyi aikaisempien tutkimusten mukaisesti tilastollisesti merkitsevänä muuttujana myös tässä tutkimuksessa. Yleisenä johtopäätöksenä tulokset osoittavat itsensä ylittämiseen liittyvien arvojen ohjaavan ihmisiä sijoittamaan osakkeisiin ja nostavan näin osakemarkkinoiden osallistumisastetta. Tällaiset arvot korostavat ihmisessä enemmän esimerkiksi tasa-arvoisuuden ja muista välittämisen tärkeyttä verrattuna yksilökeskeisyyteen ja omien etujen ajamiseen.