Viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä omasta ammatillisesta identiteetistään
Lindström, Meeri; Tommila, Joanna (2020-06-11)
Viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä omasta ammatillisesta identiteetistään
Lindström, Meeri
Tommila, Joanna
(11.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070246766
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070246766
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammatillisen identiteetin kehitykseen vaikuttavista ilmiöistä. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sitä, millaisena luokanopettajaopiskelijat kokevat ammatillisen identiteetin kehitykseen vaikuttavat ilmiöt. Tutkimus on lähestymistavaltaan fenomenografinen.
Tutkimuksessa vastattiin kahteen tutkimuskysymykseen: mitkä ilmiöt luokanopettajaopiskelijoiden käsitysten mukaan vaikuttavat ammatillisen identiteetin kehitykseen ja kuinka viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijat kokevat ammatillisen identiteetin kehitykseen vaikuttavat ilmiöt.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijat, joita haastateltiin käyttäen puolistrukturoitua haastattelua. Kaikki haastattelut toteutettiin tammikuussa 2020. Sisällönanalyysi toteutettiin käyttäen fenomenografista lähestymistapaa.
Identiteetin avulla ihminen hahmottaa itsensä maailmassa ja muodostaa käsityksen omasta yksilöllisyydestä ja arvoista sekä päämääristä, joita hän tavoittelee. Ammatillisella identiteetillä tarkoitetaan sitä, millaisena ihminen kokee tarkasteluhetkellä itsensä suhteessa ammatillisuutensa, työhönsä ja millaiseksi toimijaksi hän haluaisi työssään kasvaa. Opettajan ammatillinen identiteetti käsitetään monimutkaiseksi ja dynaamiseksi ilmiöksi, joka sisältää näkemyksen itsestä opettajana sekä näkemyksen itsestä ammatin edustajana. Opettajan ammatillisen identiteetin kehittyminen on jatkuvaa ja se alkaa jo ennen opettajankoulutuksen alkamista. Opettajan ammatillisen identiteetin kokemuksellisina ulottuvuuksina voidaan pitää omaa osaamista, opettajan tehtäviä, opettajan rooleja ja tulevaisuuden näköalaa.
Tässä tutkimuksessa tarkastelimme ammatillisen identiteetin kokemuksellisia ulottuvuuksia. Sisällönanalyysissä tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden käsityksistä nousi esille luokittelun perusteella yhdeksän ilmiötä, jotka ovat hyvän opettajan ominaisuudet, vuorovaikutus oppilaiden kanssa, vuorovaikutus aikuisten kanssa, opettajan tehtävät, opettajankoulutus, tulevaisuuden näkymät sekä hallinnolliset tehtävät, eriyttäminen ja luokanhallinta. Opiskelijat kokivat näissä ilmiöissä paljon ristiriitaisuuksia. Toisaalta he kokivat omaavansa taitoja ja tietoja, jotka näkyvät näissä ilmiöissä kehittyneessä opettajan ammatillisessa identiteetissä, mutta samalla he olivat vielä epävarmoja osaamisestaan. Opiskelijoiden käsityksissä ja kokemuksissa näkyy ristiriitaisuutta ja jännitteitä. Luokanopettajaopiskelijoiden ammatillisen identiteetin muodostumisen tutkiminen on tärkeää erityisesti opettajankoulutuksen kehittämisen kannalta.
Tutkimuksessa vastattiin kahteen tutkimuskysymykseen: mitkä ilmiöt luokanopettajaopiskelijoiden käsitysten mukaan vaikuttavat ammatillisen identiteetin kehitykseen ja kuinka viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijat kokevat ammatillisen identiteetin kehitykseen vaikuttavat ilmiöt.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat viidennen vuoden luokanopettajaopiskelijat, joita haastateltiin käyttäen puolistrukturoitua haastattelua. Kaikki haastattelut toteutettiin tammikuussa 2020. Sisällönanalyysi toteutettiin käyttäen fenomenografista lähestymistapaa.
Identiteetin avulla ihminen hahmottaa itsensä maailmassa ja muodostaa käsityksen omasta yksilöllisyydestä ja arvoista sekä päämääristä, joita hän tavoittelee. Ammatillisella identiteetillä tarkoitetaan sitä, millaisena ihminen kokee tarkasteluhetkellä itsensä suhteessa ammatillisuutensa, työhönsä ja millaiseksi toimijaksi hän haluaisi työssään kasvaa. Opettajan ammatillinen identiteetti käsitetään monimutkaiseksi ja dynaamiseksi ilmiöksi, joka sisältää näkemyksen itsestä opettajana sekä näkemyksen itsestä ammatin edustajana. Opettajan ammatillisen identiteetin kehittyminen on jatkuvaa ja se alkaa jo ennen opettajankoulutuksen alkamista. Opettajan ammatillisen identiteetin kokemuksellisina ulottuvuuksina voidaan pitää omaa osaamista, opettajan tehtäviä, opettajan rooleja ja tulevaisuuden näköalaa.
Tässä tutkimuksessa tarkastelimme ammatillisen identiteetin kokemuksellisia ulottuvuuksia. Sisällönanalyysissä tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden käsityksistä nousi esille luokittelun perusteella yhdeksän ilmiötä, jotka ovat hyvän opettajan ominaisuudet, vuorovaikutus oppilaiden kanssa, vuorovaikutus aikuisten kanssa, opettajan tehtävät, opettajankoulutus, tulevaisuuden näkymät sekä hallinnolliset tehtävät, eriyttäminen ja luokanhallinta. Opiskelijat kokivat näissä ilmiöissä paljon ristiriitaisuuksia. Toisaalta he kokivat omaavansa taitoja ja tietoja, jotka näkyvät näissä ilmiöissä kehittyneessä opettajan ammatillisessa identiteetissä, mutta samalla he olivat vielä epävarmoja osaamisestaan. Opiskelijoiden käsityksissä ja kokemuksissa näkyy ristiriitaisuutta ja jännitteitä. Luokanopettajaopiskelijoiden ammatillisen identiteetin muodostumisen tutkiminen on tärkeää erityisesti opettajankoulutuksen kehittämisen kannalta.