Sisustusarkkitehti Vuokko Laakson autolauttasisustukset vuosina 1966–1990 osana autolauttojen kehitystä
Niittymäki, Hanna (2020-06-15)
Sisustusarkkitehti Vuokko Laakson autolauttasisustukset vuosina 1966–1990 osana autolauttojen kehitystä
Niittymäki, Hanna
(15.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070246743
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070246743
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee sisustusarkkitehti Vuokko Laakson autolauttoihin suunnittelemia sisätiloja vuosina 1966–1990. Laakso oli yksi harvoja laivojen sisätilasuunnitteluun erikoistuneita sisustusarkkitehteja Suomessa ja Pohjoismaissa. Hän toimi erityisesti Wärtsilän telakan sekä Finnlines- ja Silja Line -varustamojen vakituisena yhteistyökumppanina. Vuokko Laakso oli uransa aikana mukana suunnittelemassa autolauttoja, jotka olivat osa laivaliikenteen ja -matkustuksen muutosta.
Pääkysymykseni on: Minkälaisia sisätilaratkaisuja Vuokko Laakson sisustamissa matkustaja-autolautoissa tarjottiin matkustajille tarkastelun kohteena olevalla ajanjaksolla sekä miten ja miksi sisätilat muuttuivat? Tarkastelen myös matkustuksessa tapahtunutta muutosta sekä Vuokko Laakson sisustusarkkitehdin uraa ja hänen näkemyksiään laivasisustusarkkitehtuurista.
Alkuperäislähteinäni käytän Vuokko Laakson haastatteluita, laivatiloista otettuja valokuvia, mainoksia, kansikarttoja sekä lehtiartikkeleita. Tarkastelen aineistoa historiantutkimuksen lähdekriittisin keinoin. Tutkielma sijoittuu materiaalisen kulttuurin tutkimuksen tutkimuskenttään. Lähtökohtana on, että materiaalisella maailmalla on ihmisiä ja kulttuuria muokkaava ulottuvuus.
Suomessa rakennetuissa autolautoissa oli 1960-luvun alun ensimmäisistä laivoista lähtien monipuolisesti palveluja ja matkustajille tarkoitettuja tiloja. Uusia palveluja kehitettiin laiva laivalta. Laivat sisustettiin suomalaisten kalustevalmistajien, suunnittelijoiden ja taiteilijoiden kalusteilla, tuotteilla ja taiteella. Vuokko Laakso tuli kansainvälisesti tunnetuksi värien käytöstään. 1970-luvulla autolauttaliikenteessä kehitettiin risteilyt. Risteilymatkustuksen huomioiminen sisätilasuunnittelussa heijastui uudenlaisena mukavuutena ja valinnanvaran lisääntymisenä. Sisätilaratkaisuissa tavoiteltiin hotellien tasoon verrattavia palveluja. Paloturvallisuusmääräysten tiukentuminen näkyi uudenlaisten sisustusmateriaalien muodossa.
Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä 1980-luvulla käyttöön otetut autolautat olivat matkustajilleen tarjoamiensa palveluiden suhteen kansainvälisesti edistyksellisiä. Silja Line rakennutti Suomen ja Ruotsin välisille reiteilleen kolme laivaparia, joita kaikkia yhdisti hotelli-tasoinen mukavuus sekä uudenlainen ravintola-ajattelu. Laadukas ruoka korkeatasoisessa ympäristössä oli risteilyautolauttojen yksi vetonauloista. Laadukkuutta henki myös tilojen koristeellinen ja runsas sisustus, jonka tarkoituksena oli nostaa asiakas arjen yläpuolelle. Uivat hotellit muuttuivat kelluviksi kaupungeiksi ja ostoskeskuksiksi. Matkustajan huomio ja mielenkiinto siirtyi laivan sisätilaan.
Pääkysymykseni on: Minkälaisia sisätilaratkaisuja Vuokko Laakson sisustamissa matkustaja-autolautoissa tarjottiin matkustajille tarkastelun kohteena olevalla ajanjaksolla sekä miten ja miksi sisätilat muuttuivat? Tarkastelen myös matkustuksessa tapahtunutta muutosta sekä Vuokko Laakson sisustusarkkitehdin uraa ja hänen näkemyksiään laivasisustusarkkitehtuurista.
Alkuperäislähteinäni käytän Vuokko Laakson haastatteluita, laivatiloista otettuja valokuvia, mainoksia, kansikarttoja sekä lehtiartikkeleita. Tarkastelen aineistoa historiantutkimuksen lähdekriittisin keinoin. Tutkielma sijoittuu materiaalisen kulttuurin tutkimuksen tutkimuskenttään. Lähtökohtana on, että materiaalisella maailmalla on ihmisiä ja kulttuuria muokkaava ulottuvuus.
Suomessa rakennetuissa autolautoissa oli 1960-luvun alun ensimmäisistä laivoista lähtien monipuolisesti palveluja ja matkustajille tarkoitettuja tiloja. Uusia palveluja kehitettiin laiva laivalta. Laivat sisustettiin suomalaisten kalustevalmistajien, suunnittelijoiden ja taiteilijoiden kalusteilla, tuotteilla ja taiteella. Vuokko Laakso tuli kansainvälisesti tunnetuksi värien käytöstään. 1970-luvulla autolauttaliikenteessä kehitettiin risteilyt. Risteilymatkustuksen huomioiminen sisätilasuunnittelussa heijastui uudenlaisena mukavuutena ja valinnanvaran lisääntymisenä. Sisätilaratkaisuissa tavoiteltiin hotellien tasoon verrattavia palveluja. Paloturvallisuusmääräysten tiukentuminen näkyi uudenlaisten sisustusmateriaalien muodossa.
Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä 1980-luvulla käyttöön otetut autolautat olivat matkustajilleen tarjoamiensa palveluiden suhteen kansainvälisesti edistyksellisiä. Silja Line rakennutti Suomen ja Ruotsin välisille reiteilleen kolme laivaparia, joita kaikkia yhdisti hotelli-tasoinen mukavuus sekä uudenlainen ravintola-ajattelu. Laadukas ruoka korkeatasoisessa ympäristössä oli risteilyautolauttojen yksi vetonauloista. Laadukkuutta henki myös tilojen koristeellinen ja runsas sisustus, jonka tarkoituksena oli nostaa asiakas arjen yläpuolelle. Uivat hotellit muuttuivat kelluviksi kaupungeiksi ja ostoskeskuksiksi. Matkustajan huomio ja mielenkiinto siirtyi laivan sisätilaan.