Matemaattisten taitojen yhteys matematiikka-ahdistukseen kahdeksannella luokalla
Rantamäki, Milla (2020-06-08)
Matemaattisten taitojen yhteys matematiikka-ahdistukseen kahdeksannella luokalla
Rantamäki, Milla
(08.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070246778
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070246778
Tiivistelmä
Matematiikka-ahdistuksen, joka ilmenee negatiivisena tunnesuhtautumisena matematiikkaan, on useissa tutkimuksissa havaittu vaikuttavan heikentävästi matemaattiseen suoriutumiseen. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten matemaattinen suoriutuminen on yhteydessä matematiikka-ahdistukseen. Tutkielmassa oltiin myös kiinnostuneita siitä, miten sukupuoli on yhteydessä matemaattiseen suoriutumiseen ja koettuun matematiikka-ahdistukseen ja näiden väliseen suhteeseen. Tutkielman aineisto koostuu valmiista aineistosta, joka on kerätty suomalaisessa peruskoulussa kahdeksasluokkalaisilta oppilailta. Matemaattista suoriutumista on mitattu KTLT-testillä ja matemaattista ahdistusta MARS-mittarilla. Aineistoa analysoidaan määrällisin menetelmin. Tämän tutkielman aineistossa matemaattisen suoriutumisen ja matematiikka-ahdistuksen välillä ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Useissa aikaisemmissa matematiikka-ahdistusta koskevissa tutkimuksissa on tullut ilmi, että tytöt kokevat enemmän matemaattista ahdistusta kuin pojat. Tämän tutkielman aineistossa tämä ero sukupuolten välillä vastasi aiempia tuloksia. Tässä tutkielmassa keskityttiin tarkastelemaan myös tarkemmin eri matematiikka-ahdistuksen osa-alueita. Analyysissa selvisi, että tytöt kokevat tilastollisesti merkitsevästi enemmän ahdistusta kuin pojat matematiikan tehtävien ratkaisemistilanteissa ja matematiikan kokeeseen liittyvissä tilanteissa. Sukupuolten välillä ei ollut eroa matematiikka-ahdistuksessa arkipäivän matemaattisissa tilanteissa, ilman apuvälineitä laskemisessa eikä vastuullisissa tarkkuutta vaativissa tehtävissä. Vaikuttaa siis siltä, että tytöt kokevat poikia enemmän ahdistusta silloin, kun matematiikka on tietoisesti läsnä ja he ovat tarkkailun kohteena. Matematiikka-ahdistuksessa ilmeneviä eroja sukupuolten välillä pohditaan yksilön, sosiaalisen ympäristön ja ympäröivän kulttuurin kannalta.
Asiasanat: matematiikka-ahdistus, matemaattinen suoriutuminen, sukupuoli
Asiasanat: matematiikka-ahdistus, matemaattinen suoriutuminen, sukupuoli