Tuotannon palkkiojärjestelmät : Case Orion Oyj
Ylönen, Yrjö (2020-06-15)
Tuotannon palkkiojärjestelmät : Case Orion Oyj
Ylönen, Yrjö
(15.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070246775
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070246775
Tiivistelmä
Viimeaikaiset sisäiset ja ulkoiset muutokset organisaatioissa sekä työntekijöiden liikkuvuus
ovat saaneet yritykset miettimään keinoja pitääkseen työntekijänsä yhtiön palveluksessa mm.
nostamalla henkilöstön motivaatiota. Motivaation kasvattamiseen on luotu erilaisia palkkiojärjestelmiä, jotta työntekijät suoriutuisivat töistään tehokkaasti ja kokisivat ansainneensa yrityksen kiitoksen työstään. Suomessa palkkiojärjestelmät ovat yleisesti vanhoja ja pohjautuvat mittareihin ja tavoitteisiin, mitkä eivät välttämättä kuvasta enää yhtiön nykytilaa tai tahtotilaa.
Yleinen kehityssuunta, niin kansainvälisesti kuin Suomessakin, on viime vuosikymmeninä ollut palkitsemisen siirtyminen entistä yksilöperusteisempaan mittaamiseen.
Tässä tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan hyvän tuotantopalkkiomallin erityispiirteitä ja keinoja, joilla yritys pystyy kasvattamaan työntekijöidensä motivaatiota ja suoritustasoa. Tutkimuksessa paneudutaan palkkiomallin mittareihin, suoritusten mittaamiseen, ihmisten
motiiveihin vaikuttaviin tekijöihin sekä jatkuvaan parantamiseen.
Tutkielman tavoitteena on luoda case-yritykselle uusi tuotantopalkkiojärjestelmä, mikä
vastaisi paremmin yrityksen tämän hetkiseen tilanteeseen sekä kasvattaisi osastojen tuottavuutta. Tavoitteena on luoda järjestelmä, joka kannustaa työntekijöitä suoriutumaan tehtävistään aina parhaalla mahdollisella tavalla luoden näin lisäarvoa yritykselle.
Tutkimuskysymyksiin vastataan case-yrityksessä suoritettujen haastatteluiden, kyselyiden
sekä dokumentaation avulla. Tutkielmassa havaitaan, että palkkiojärjestelmän tulee olla riittävän yksinkertainen ja työntekijälle ymmärrettävä. Työntekijän tulee kokea, että hän pystyy
omalla panoksellaan vaikuttamaan palkkion määrään. Yhtä oikeanlaista tuotantopalkkiomallia
ei ole, vaan se muodostuu useista kompromisseista ja näkemyksistä.
ovat saaneet yritykset miettimään keinoja pitääkseen työntekijänsä yhtiön palveluksessa mm.
nostamalla henkilöstön motivaatiota. Motivaation kasvattamiseen on luotu erilaisia palkkiojärjestelmiä, jotta työntekijät suoriutuisivat töistään tehokkaasti ja kokisivat ansainneensa yrityksen kiitoksen työstään. Suomessa palkkiojärjestelmät ovat yleisesti vanhoja ja pohjautuvat mittareihin ja tavoitteisiin, mitkä eivät välttämättä kuvasta enää yhtiön nykytilaa tai tahtotilaa.
Yleinen kehityssuunta, niin kansainvälisesti kuin Suomessakin, on viime vuosikymmeninä ollut palkitsemisen siirtyminen entistä yksilöperusteisempaan mittaamiseen.
Tässä tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan hyvän tuotantopalkkiomallin erityispiirteitä ja keinoja, joilla yritys pystyy kasvattamaan työntekijöidensä motivaatiota ja suoritustasoa. Tutkimuksessa paneudutaan palkkiomallin mittareihin, suoritusten mittaamiseen, ihmisten
motiiveihin vaikuttaviin tekijöihin sekä jatkuvaan parantamiseen.
Tutkielman tavoitteena on luoda case-yritykselle uusi tuotantopalkkiojärjestelmä, mikä
vastaisi paremmin yrityksen tämän hetkiseen tilanteeseen sekä kasvattaisi osastojen tuottavuutta. Tavoitteena on luoda järjestelmä, joka kannustaa työntekijöitä suoriutumaan tehtävistään aina parhaalla mahdollisella tavalla luoden näin lisäarvoa yritykselle.
Tutkimuskysymyksiin vastataan case-yrityksessä suoritettujen haastatteluiden, kyselyiden
sekä dokumentaation avulla. Tutkielmassa havaitaan, että palkkiojärjestelmän tulee olla riittävän yksinkertainen ja työntekijälle ymmärrettävä. Työntekijän tulee kokea, että hän pystyy
omalla panoksellaan vaikuttamaan palkkion määrään. Yhtä oikeanlaista tuotantopalkkiomallia
ei ole, vaan se muodostuu useista kompromisseista ja näkemyksistä.