Varsinais-suomalaisten uskonnon ja elämänkatsomustiedon opettajien näkemyksiä kaikille yhteisestä katsomusaineesta
Kupiainen, Anu-Marja (2020-05-26)
Varsinais-suomalaisten uskonnon ja elämänkatsomustiedon opettajien näkemyksiä kaikille yhteisestä katsomusaineesta
Kupiainen, Anu-Marja
(26.05.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070246765
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070246765
Tiivistelmä
Tämä pro gradu tutkielma käsittelee varsinaissuomalaisten yläkoulujen uskonnon ja elämänkatsomustiedon opettajien näkemyksiä siitä, että nykyisestä oman uskonnon opetukseen perustuvasta katsomusopetusmallista siirryttäisiin kaikille yhteiseen katsomusaineeseen, jossa eri uskontokuntiin kuuluvat sekä uskontokuntiin kuulumattomat oppilaat opiskelisivat samassa ryhmässä.Tutkielman tarkoituksena on selvittää,missä määrin varsinaissuomalaiset katsomusaineiden opettajat kannattavat kaikille yhteistä katsomusainetta ja millaisia perusteluja he esittävät näkemyksilleen.Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella.Kyselyvastauksia oli yhteensä 18.Kysely sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä.Kyselylomakkeesta saatua tietoa analysoidaan aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavat käsitteet katsomusdialogi,arvot,vähemmistöjen oikeudet,syrjiminen,yhdenvertaisuus,monikulttuurisuus,sekularisaatio ja yhteiskunnan muutos.Tutkielmani kuuluu uskontotieteen lisäksi uskonnon ainedidaktiikan alaan.Enemmistö vastaajista suhtautui kaikille yhteiseen katsomusaineeseen hyväksyvästi.He kokivat yhteisen katsomusaineen ratkaisevan monia nykyiseen opetusmalliin liittyviä haasteita.Nämä vastaajat kokivat yhteisen katsomusaineen ratkaisevan monia nykyiseen opetusmalliin liittyviä haasteita.Nämä vastaajat kokivat yhteisen katsomusaineen sopivan peruskouluihin nykymallia paremmin.Lähes yhtä suuri osa vastaajista suhtautui yhteiseen katsomusaineeseen keinuvasti eli he olivat hieman epävarmoja siitä,olisiko yhteinen katsomusaine hyvä ratkaisu toteuttaa katsomusaineiden opetusta.Keinuvasti suhtautuvat vastaajat näkivät yhteisessä katsomusaineessa enemmän haasteita kuin siihen hyväksyvästi suhtautuvat vastaajat.Vain muutama vastaaja suhtautui yhteiseen katsomusaineeseen torjuvasti eli nämä vastaajat pitäytyivät mieluummin nykymallissa.Kyselytutkimuksen tuloksista kävi ilmi,että enemmistö vastaajista näki monia uudistustarpeita katsomusaineiden opetuksessa,vaikka he eivät välttämättä varauksetta kannattaneet yhteistä katsomusainetta.Monet vastaajat näkivät nykyisen katsomusopetusmallin aiheuttavan käytännön ongelmia opetuksen järjestämiseen sekä asettavan oppilaat keskenään eriarvoiseen asemaan.Yhteisen katsomusaineen nähtiin pääsääntöisesti lisäävän oppilaiden yhdenvertaisuutta,ratkaisevan käytännön haasteita ja tuovan opetukseen lisää eri katsomusten välistä dialogia.Kyselyaineisto on hyvin pieni,joten sen perusteella on tehtävissä vain alustavia arvioita katsomusaineiden opetuksen tämänhetkisestä tilanteesta sekä opettajien näkemyksistä ja toiveista katsomusaineiden opetuksen suhteen.