"Kun Uuno on luokassa, kenelläkään ei oo paha mieli" : tapaustutkimus koulukoirasta ja koira-avusteisesta tunnetuesta alakoulussa
Repo, Anniina (2020-06-18)
"Kun Uuno on luokassa, kenelläkään ei oo paha mieli" : tapaustutkimus koulukoirasta ja koira-avusteisesta tunnetuesta alakoulussa
Repo, Anniina
(18.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070346835
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020070346835
Tiivistelmä
Eläinavusteinen työskentely on kattotermi, joka pitää sisällään myös eläinavusteisen opetuksen. Esimerkiksi opetuksessa mukana olevan koiran on todettu vähentävän oppilaiden stressiä ja parantavan opiskeluolosuhteita. Tässä tapaustutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan koira-avusteisen opetuksen ja tunnetuen toteutumista yhden opettajan ja tämän 19 oppilaan kohdalla. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista taustatyötä koira-avusteisen opetuksen aloittaminen vaatii, ja millaisia opetusmenetelmiä tutkimukseen osallistunut opettaja hyödynsi koira-avusteisessa opetuksessaan. Lisäksi selvitettiin, miten koiraa hyödynnettiin tunnetukena tutkitussa ryhmässä sekä millaisissa tilanteissa ja millaisten oppilaiden kanssa koira-avusteisesta tunnetuesta on erityisesti hyötyä. Myös oppilaiden kokemuksia koira-avusteisuudesta kartoitettiin tutkimalla, kuinka oppilaat suhtautuivat koira-avusteiseen opetukseen ja tunnetukeen, sekä opetuksen ilmapiiriin. Haastattelemalla opettajaa ja oppilaita sekä havainnoimalla ryhmän oppitunteja selvisi, että koira-avusteisen toiminnan aloittaminen edellyttää paljon etukäteisjärjestelyjä. Tutkitun ryhmän koira-avusteisessa opetuksessa hyödynnettiin etenkin opettajajohtoista opetusta, yksilötyöskentelyä sekä ryhmä- ja työpistetyöskentelyä. Koira-avusteisesta tunnetuesta voitiin erottaa kahdenlaista toimintamallia, joissa koira toimi joko olemalla läsnä tunnetukea vaatineissa tilanteessa tai vaihtoehtoisesti olemalla tilanteessa aktiivinen toimija. Opettajan mukaan koira-avusteisesta tunnetuesta hyötyivät etenkin oppilaat, joilla oli koulunkäyntiin liittyviä hankaluuksia ja koira-avusteista tunnetukea vaativat tilanteet olivat ennen kaikkea spontaaneja. Oppilaat suhtautuivat koira-avusteiseen opetukseen pääasiassa myönteisesti, mutta muutama oppilas toi esiin myös negatiivisia tuntemuksia koira-avusteisesta opetuksesta. Tutkittaessa koiran vaikutusta opetuksen ilmapiiriin huomattiin, että sekä opettaja että oppilaat kokivat koiran rauhoittavan opetusta, esim. oppilaita lukutilanteissa.
Tulosten perusteella nousi esiin tarve koira-avusteiselle pienryhmäopetukselle, jossa jokaisen oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin voitaisiin vastata entistä tehokkaammin koira-avusteisin, eriyttävin menetelmin. Aiheen tutkiminen on tärkeää, sillä tutkimuksessa nousi esiin koira-avusteisen opetuksen tarpeen perustelun tärkeys opetusta aloittaessa. Huolellisesti etukäteen tehty valmistelutyö mahdollistaa koira-avusteisen opetuksen.
Tulosten perusteella nousi esiin tarve koira-avusteiselle pienryhmäopetukselle, jossa jokaisen oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin voitaisiin vastata entistä tehokkaammin koira-avusteisin, eriyttävin menetelmin. Aiheen tutkiminen on tärkeää, sillä tutkimuksessa nousi esiin koira-avusteisen opetuksen tarpeen perustelun tärkeys opetusta aloittaessa. Huolellisesti etukäteen tehty valmistelutyö mahdollistaa koira-avusteisen opetuksen.