Sång, lek och skoj, Hei! Hello! och Halloj! – lärarnas syn på tidigarelagd språkundervisning i förskolan och i årskurserna 1–2
Vahtola, Tiia (2020-08-11)
Sång, lek och skoj, Hei! Hello! och Halloj! – lärarnas syn på tidigarelagd språkundervisning i förskolan och i årskurserna 1–2
Vahtola, Tiia
(11.08.2020)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081148356
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081148356
Tiivistelmä
Syftet med föreliggande studie är att kartlägga lärarnas syn på tidigarelagd språkundervisning i förskolan och i årskurserna 1 och 2. Studien utreder hurdana pedagogiska färdigheter lärarna anser sig ha för att ha hand om den tidigarelagda språkundervisningen. Studien syftar också till att få information om undervisningsmetoder och läromaterial som används i tidigarelagd språkundervisning. Även lärarnas uppfattning om samarbetet kring den tidigarelagda språkundervisningen mellan förskolan och skolan kartläggs. Eftersom deltagarna arbetar inom samma stad kan resultaten användas till hjälp i planeringen av språkundervisningen i staden.
Totalt 22 lärare från både svensk- och finskspråkiga enheter har deltagit i undersökningen. Alla informanter undervisar i förskolan eller i årskurserna 1–2 under läsåret 2019–2020. Materialet har samlats in med en Webropolenkät som innehåller 42 frågor varav 15 är flervalsfrågor, 5 öppna frågor och 22 påståenden som besvaras med hjälp av en femgradig Likertskala. Enkätundersökningen kompletteras med två intervjuer. Svaren på flervalsfrågorna och påståendena i enkäten analyseras kvantitativt. De öppna frågorna i enkäten och intervjuerna analyseras kvalitativt.
Undersökningsresultaten visar att lärarna har en positiv syn på tidigarelagd språkundervisning. Lärarna anser sig ha tillräckliga språkkunskaper att undervisa, men önskar sig fortbildning framför allt i undervisningsmetoder som kan användas med de yngre eleverna. Tidigarelagd språkundervisning följer läroplansgrunderna från 2014 väl. Lärarna betonar funktionella metoder, språkdusch och upprepningar i sin undervisning. Sånger och lekar används i hög grad. Läromaterial används på ett mångsidigt sätt. Lärarna samarbetar gärna med andra personer kring tidigarelagd språkundervisning. Samarbetet mellan förskolan och skolan är inte väletablerat. Tidigarelagd språkundervisning förverkligas ännu i liten utsträckning i förskolorna.
Utgående från resultaten kan konstateras att lärarna borde erbjudas mera möjligheter att få fortbildning i undervisningsmetoder. Etableringen av tidigarelagd språkundervisning i förskolan borde utvecklas. I vidare undersökningar kunde man kartlägga elevernas syn på tidigarelagd språkundervisning och utvecklingen av tidigarelagd språkundervisning i förskolan.
Totalt 22 lärare från både svensk- och finskspråkiga enheter har deltagit i undersökningen. Alla informanter undervisar i förskolan eller i årskurserna 1–2 under läsåret 2019–2020. Materialet har samlats in med en Webropolenkät som innehåller 42 frågor varav 15 är flervalsfrågor, 5 öppna frågor och 22 påståenden som besvaras med hjälp av en femgradig Likertskala. Enkätundersökningen kompletteras med två intervjuer. Svaren på flervalsfrågorna och påståendena i enkäten analyseras kvantitativt. De öppna frågorna i enkäten och intervjuerna analyseras kvalitativt.
Undersökningsresultaten visar att lärarna har en positiv syn på tidigarelagd språkundervisning. Lärarna anser sig ha tillräckliga språkkunskaper att undervisa, men önskar sig fortbildning framför allt i undervisningsmetoder som kan användas med de yngre eleverna. Tidigarelagd språkundervisning följer läroplansgrunderna från 2014 väl. Lärarna betonar funktionella metoder, språkdusch och upprepningar i sin undervisning. Sånger och lekar används i hög grad. Läromaterial används på ett mångsidigt sätt. Lärarna samarbetar gärna med andra personer kring tidigarelagd språkundervisning. Samarbetet mellan förskolan och skolan är inte väletablerat. Tidigarelagd språkundervisning förverkligas ännu i liten utsträckning i förskolorna.
Utgående från resultaten kan konstateras att lärarna borde erbjudas mera möjligheter att få fortbildning i undervisningsmetoder. Etableringen av tidigarelagd språkundervisning i förskolan borde utvecklas. I vidare undersökningar kunde man kartlägga elevernas syn på tidigarelagd språkundervisning och utvecklingen av tidigarelagd språkundervisning i förskolan.