Sukupuolittunut lukeminen ja vanhempien tuki Suomessa
Salminen, Janne (2020-04-27)
Sukupuolittunut lukeminen ja vanhempien tuki Suomessa
Salminen, Janne
(27.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081460488
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081460488
Tiivistelmä
Ensimmäisestä PISA-tutkimuksesta alkaen poikien lukutaidon tulokset ovat Suomessa olleet tyttöjä heikompia. Poikien heikompia tuloksia on selitetty aiemmissa tutkimuksissa neurologisilla kehityseroilla, ADHD-diagnoosien yleisyydellä ja maskuliinisella kulttuurilla, missä lukeminen koetaan tyttöjen juttuna. Aiemmissa tutkimuksissa on tuotu esiin kodin sosioekonomisen aseman ja lukutaidon välinen yhteys. Tätä yhteyttä ei ole kuitenkaan tarkasteltu Suomessa sukupuolten välillä.
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään kodin sosioekonomisen aseman yhteyttä lapsen tukemiseen sekä tuen yhteyttä lukutaitoon sukupuolten välillä. Tutkielmassa hyödynnetään sekä sosiaali- että käyttäytymistieteellisiä selitysmalleja. Analyysit perustuvat Suomessa vuonna 2015 kerättyyn PISA-kyselyyn, johon osallistui 5882 oppilasta. Tutkimusmenetelmänä käytetään lineaarista regressioanalyysiä. Tuen sukupuolittuneisuutta tutkitaan interaktio- eli yhdysvaikutusten tarkastelulla, missä analysoidaan vanhempien resurssien ja tukemisen yhteyttä sukupuolten välillä sekä tuen ja lukutaidon yhteyttä. Koulun merkitys lukutaitoon huomioidaan analyysissä kiinteiden vaikutusten monitasomallina.
Tulosten mukaan kotitausta selittää lapselle annettua tukea ja vanhempien korkeammalla sosioekonomisella asemalla on positiivinen yhteys tukemiseen. Sosioekonominen asema ei kuitenkaan ole yhteydessä tuen sukupuolittuneisuuteen. Vanhempien tuen lisääntyminen on yhteydessä lukutaidon korkeampaan pistemäärään. Vanhempien tuen ja lukutaidon tulosten välinen yhteys on suhteellisesti positiivisempi pojilla verrattuna tyttöihin.
Vanhempien tuki kompensoi poikien heikkoa lukemisen lähtötasoa ja kaventaa lukutaidon pisteiden eroja sukupuolten välillä. Sukupuolten välisten lukutaitoerojen tasoittamisessa tulisi huomioida vanhempien tuen merkitys poikien lukutaidon parantamisessa ja purkaa maskuliinisen kulttuuriin perustava käsitys lukemisesta tyttöjen juttuna. Vanhempien tuen vahvistaminen sosioekonomisesti heikommassa asemassa olevissa perheissä kaventaisi tuen puutteesta johtuvia lukutaidon eroja erilaisista perhetaustoista tulevien oppilaiden välillä.
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään kodin sosioekonomisen aseman yhteyttä lapsen tukemiseen sekä tuen yhteyttä lukutaitoon sukupuolten välillä. Tutkielmassa hyödynnetään sekä sosiaali- että käyttäytymistieteellisiä selitysmalleja. Analyysit perustuvat Suomessa vuonna 2015 kerättyyn PISA-kyselyyn, johon osallistui 5882 oppilasta. Tutkimusmenetelmänä käytetään lineaarista regressioanalyysiä. Tuen sukupuolittuneisuutta tutkitaan interaktio- eli yhdysvaikutusten tarkastelulla, missä analysoidaan vanhempien resurssien ja tukemisen yhteyttä sukupuolten välillä sekä tuen ja lukutaidon yhteyttä. Koulun merkitys lukutaitoon huomioidaan analyysissä kiinteiden vaikutusten monitasomallina.
Tulosten mukaan kotitausta selittää lapselle annettua tukea ja vanhempien korkeammalla sosioekonomisella asemalla on positiivinen yhteys tukemiseen. Sosioekonominen asema ei kuitenkaan ole yhteydessä tuen sukupuolittuneisuuteen. Vanhempien tuen lisääntyminen on yhteydessä lukutaidon korkeampaan pistemäärään. Vanhempien tuen ja lukutaidon tulosten välinen yhteys on suhteellisesti positiivisempi pojilla verrattuna tyttöihin.
Vanhempien tuki kompensoi poikien heikkoa lukemisen lähtötasoa ja kaventaa lukutaidon pisteiden eroja sukupuolten välillä. Sukupuolten välisten lukutaitoerojen tasoittamisessa tulisi huomioida vanhempien tuen merkitys poikien lukutaidon parantamisessa ja purkaa maskuliinisen kulttuuriin perustava käsitys lukemisesta tyttöjen juttuna. Vanhempien tuen vahvistaminen sosioekonomisesti heikommassa asemassa olevissa perheissä kaventaisi tuen puutteesta johtuvia lukutaidon eroja erilaisista perhetaustoista tulevien oppilaiden välillä.