Kunnossapitopalveluiden hankintaprosessin tehostaminen hukkaa tunnistamalla – Case: Neste Oyj
Kyheröinen, Markus (2020-06-22)
Kunnossapitopalveluiden hankintaprosessin tehostaminen hukkaa tunnistamalla – Case: Neste Oyj
Kyheröinen, Markus
(22.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081560558
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081560558
Tiivistelmä
Operatiivisen toiminnan ylläpitämisessä kustannustehokkuus on yksi merkittävimmistä tekijöistä kilpailukyvyn varmistamiseksi. Palveluiden merkityksen kasvaessa tulee yrityksen ymmärtää, miten kunnossapidon palveluiden hankintaprosessi tulee toteuttaa. Päivittäisen toiminnan tukena hankinta voi olla vastuussa jopa 80 %:sta yrityksen koko-naiskustannuksista esimerkiksi juuri tuotannon alalla, joten on tärkeää, että hankintoja johdetaan ammattimaisesti ja kontrolloidusti. Tämän lisäksi hankinnalla on myös merkittävä rooli yrityksen arvonluonnissa, mitä korostaa merkityksellisen hankintaprosessin ja hankittavien hyödykkeiden ominaisuuksien ymmärtäminen.
Lean-ajattelu pohjautuu hyvin tiukasti arvon ympärille virtaviivaisen prosessin luomisen kautta, jossa työvaiheet on tasapainotettu ja ylimääräinen hukka on karsittu pois. Hukan tunnistamisella on merkittävä vaikutus prosessin toiminnan tehokkuuteen ja jopa kannattavuuteen, jonka avulla esimerkiksi Toyota on onnistunut kasvattamaan tuotantoaan samalla vähentäen resurssien käyttöään. Hukkaa tunnistamalla myös Nesteen kunnossapidon palveluhankintaprosessista pyritään löytämään vaiheita ja ongelmakohtia, joita tehostamalla voidaan saavuttaa huomattavasti tehokkaampaa ja helpompaa toimin-taa. Tutkielma pyrkii myös hahmottamaan merkittävimmät erot investointien palvelu-hankintoihin verrattuna.
Tutkimusstrategiana on monitapaustutkimus, jonka avulla palveluhankintojen prosessin nykytilaa pyritään kuvaamaan ja analysoimaan eri näkökulmista. Jokaisen valitun tapauksen kohdalla toteutetaan myös laadullinen puolistrukturoitu haastattelu kyseisen hankkeen toteuttaneen ostajan kanssa, josta heränneitä mahdollisesti kyseenalaisia oletuksia validoidaan työnsuunnittelijoilla teetetyn kyselyn avulla.
Tulokset osoittavat, että kunnossapidon palveluiden hankintaprosessissa on merkittäviä hukkaa aiheuttavia tekijöitä. Prosessia oiotaan jatkuvasti, toimintatavat ja vaatimukset ovat osin kunnossapidon luonteeseen soveltumattomia sekä roolien ja vastuiden määrittely on puutteellista. Tämän lisäksi investointien palveluhankintoihin verrattuna kategoriat ovat hyvinkin erilaisia, vaikka prosessin ja periaatteiden lähtökohtaiset vaatimukset ovat samat. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että leanin mukainen arvonluontia tukeva prosessi sekä merkittävä tehostus päivittäiseen toimintaan on mahdollista saavut-taa käsittelemällä prosesseja erilaisina.
Lean-ajattelu pohjautuu hyvin tiukasti arvon ympärille virtaviivaisen prosessin luomisen kautta, jossa työvaiheet on tasapainotettu ja ylimääräinen hukka on karsittu pois. Hukan tunnistamisella on merkittävä vaikutus prosessin toiminnan tehokkuuteen ja jopa kannattavuuteen, jonka avulla esimerkiksi Toyota on onnistunut kasvattamaan tuotantoaan samalla vähentäen resurssien käyttöään. Hukkaa tunnistamalla myös Nesteen kunnossapidon palveluhankintaprosessista pyritään löytämään vaiheita ja ongelmakohtia, joita tehostamalla voidaan saavuttaa huomattavasti tehokkaampaa ja helpompaa toimin-taa. Tutkielma pyrkii myös hahmottamaan merkittävimmät erot investointien palvelu-hankintoihin verrattuna.
Tutkimusstrategiana on monitapaustutkimus, jonka avulla palveluhankintojen prosessin nykytilaa pyritään kuvaamaan ja analysoimaan eri näkökulmista. Jokaisen valitun tapauksen kohdalla toteutetaan myös laadullinen puolistrukturoitu haastattelu kyseisen hankkeen toteuttaneen ostajan kanssa, josta heränneitä mahdollisesti kyseenalaisia oletuksia validoidaan työnsuunnittelijoilla teetetyn kyselyn avulla.
Tulokset osoittavat, että kunnossapidon palveluiden hankintaprosessissa on merkittäviä hukkaa aiheuttavia tekijöitä. Prosessia oiotaan jatkuvasti, toimintatavat ja vaatimukset ovat osin kunnossapidon luonteeseen soveltumattomia sekä roolien ja vastuiden määrittely on puutteellista. Tämän lisäksi investointien palveluhankintoihin verrattuna kategoriat ovat hyvinkin erilaisia, vaikka prosessin ja periaatteiden lähtökohtaiset vaatimukset ovat samat. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että leanin mukainen arvonluontia tukeva prosessi sekä merkittävä tehostus päivittäiseen toimintaan on mahdollista saavut-taa käsittelemällä prosesseja erilaisina.