Hoitotyön opettajan osaaminen valmistumisvaiheessa olevan sairaanhoitajaopiskelijan arvioimana
Maijala, Anne (2020-06-17)
Hoitotyön opettajan osaaminen valmistumisvaiheessa olevan sairaanhoitajaopiskelijan arvioimana
Maijala, Anne
(17.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081560564
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081560564
Tiivistelmä
Hoitotyön koulutus on jatkuvassa kehityksessä ja muutoksessa, joten myös hoitotyön opettajalta vaaditaan ajan tasalla pysymistä ja osaamista sekä sisällön, että pedagogisten ratkaisujen suhteen. Opettajat arvioivat yleensä oman osaamisensa melko hyväksi, mutta opiskelijat ovat olleet arvioinneissaan kriittisempiä. Tämä pro gradu -tutkimus kuuluu PROCOMPnurse -hankkeeseen ja tutkimuksessa on tarkoituksena arvioida suomalaisten hoitotyön opettajien osaamista valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta.
Tämä pro gradu -tutkimus käsittää aiheeseen liittyvän kirjallisuuskatsauksen ja valmistumisvaiheessa oleville sairaanhoitajaopiskelijoille tehdyn kyselytutkimuksen. Tehdyn kirjallisuuskatsauksen perusteella eniten on tutkittu hoitotyön opettajan hoitokompetenssia ja pedagogista osaamista. Hoitotyön opettajat olivat arvioineet oman hoitokompetenssinsa hyväksi tai melko hyväksi ja olivat arvioineet opetustaitonsa heikoimmaksi osa-alueeksi.
Tässä tutkimuksessa hoitotyön opettajan osaamista arvioitiin Opettajamittarin kuudella kysymyksellä, jotka kuvasivat opettajan hoitotyön hallintaa ja pedagogista osaamista. Kyselyyn vastasivat valmistumisvaiheessa olevat suomalaiset sairaanhoitajaopiskelijat (n=326, vastausprosentti 36,4 %). Sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat hoitotyön opettajan osaamisen hyväksi ja melko hyväksi. Opiskelijat arvioivat parhaimmaksi opettajan osaamisen tiedon hankinnan ohjaamisessa ja ammattikirjallisuuden ja tutkimuksien hyödyntämisessä. Opiskelijat arvioivat hoitotyön opettajan osaavan heikoiten ohjata opiskelijoiden päätöksenteon kehittymistä sekä teoreettisen ja käytännöllisen tiedon integroimista.
Sairaanhoitajaopiskelijan aikaisemmalla sosiaali- ja terveysalantutkinnolla, iällä ja työkokemuksella oli tilastollisesti merkitsevä yhteys hoitotyön opettajan osaamisen arviointiin. Sairaanhoitajaopiskelijan omaa ammatillista osaamista mitattiin Sairaanhoitajien ammattipätevyysmittarilla. Opiskelijat arvioivat osaamisensa kaikissa osa-alueissa hyväksi.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa hoitotyön opettajan osaamisen olevan hyvää tai melko hyvää. Sairaanhoitajaopiskelijan taustatekijät sekä sairaanhoitajaopiskelijan ammatillinen osaaminen olivat osittain yhteydessä hoitotyön opettajan osaamisen arviointiin. Nursing education is constantly changing so that’s why nursing teachers must keep up with the latest information and competence with substance and with pedagogical solutions. The teachers have usually evaluated their own competence quite good, but students have been more critical with their evaluations. This study is a part of PROCOMPnurse research project and the aim of this study is to evaluate the competence of Finnish nursing teachers by nursing students.
This study includes a literary review and a survey for nursing students about the subject. Based on the review it can be said that nursing competence and pedagogical competence are the most studied subjects. Nursing teachers had evaluated their own nursing competence good or quite good and they had evaluated their teaching skills the weakest competence category.
In this study nursing teacher’s competence was measured with the ERNT (Evaluation of requirements of nurse teachers) scale by six questions which described teacher’s nursing management and pedagogical competence. 326 Finnish nursing students answered to the questionnaire. The response rate was 36,4 %. The nursing students evaluated that nursing teacher’s competence was good or quite good. The competence was evaluated the best in the teacher’s skills to encourage students to constantly look for new knowledge and make active use of the literature and research in the field domains. The competence was evaluated the weakest in the teacher’s skills to guide students to develop their decisionmaking skills and encouraging students to integrate theory and practice domains.
A nursing student who had a degree in nursing, the student’s age and working experience was significantly connected to the evaluating of nursing teacher’s competence. Nursing student’s own competence was measured by NSC (Nursing competence scale). The students evaluated their own competence good in all areas.
As a conclusion it can be said that nursing teacher’s competence was good or quite good and the background of the nursing student and nursing student’s competence was partly connected to the evaluation of nursing teacher’s competence.
Tämä pro gradu -tutkimus käsittää aiheeseen liittyvän kirjallisuuskatsauksen ja valmistumisvaiheessa oleville sairaanhoitajaopiskelijoille tehdyn kyselytutkimuksen. Tehdyn kirjallisuuskatsauksen perusteella eniten on tutkittu hoitotyön opettajan hoitokompetenssia ja pedagogista osaamista. Hoitotyön opettajat olivat arvioineet oman hoitokompetenssinsa hyväksi tai melko hyväksi ja olivat arvioineet opetustaitonsa heikoimmaksi osa-alueeksi.
Tässä tutkimuksessa hoitotyön opettajan osaamista arvioitiin Opettajamittarin kuudella kysymyksellä, jotka kuvasivat opettajan hoitotyön hallintaa ja pedagogista osaamista. Kyselyyn vastasivat valmistumisvaiheessa olevat suomalaiset sairaanhoitajaopiskelijat (n=326, vastausprosentti 36,4 %). Sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat hoitotyön opettajan osaamisen hyväksi ja melko hyväksi. Opiskelijat arvioivat parhaimmaksi opettajan osaamisen tiedon hankinnan ohjaamisessa ja ammattikirjallisuuden ja tutkimuksien hyödyntämisessä. Opiskelijat arvioivat hoitotyön opettajan osaavan heikoiten ohjata opiskelijoiden päätöksenteon kehittymistä sekä teoreettisen ja käytännöllisen tiedon integroimista.
Sairaanhoitajaopiskelijan aikaisemmalla sosiaali- ja terveysalantutkinnolla, iällä ja työkokemuksella oli tilastollisesti merkitsevä yhteys hoitotyön opettajan osaamisen arviointiin. Sairaanhoitajaopiskelijan omaa ammatillista osaamista mitattiin Sairaanhoitajien ammattipätevyysmittarilla. Opiskelijat arvioivat osaamisensa kaikissa osa-alueissa hyväksi.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa hoitotyön opettajan osaamisen olevan hyvää tai melko hyvää. Sairaanhoitajaopiskelijan taustatekijät sekä sairaanhoitajaopiskelijan ammatillinen osaaminen olivat osittain yhteydessä hoitotyön opettajan osaamisen arviointiin.
This study includes a literary review and a survey for nursing students about the subject. Based on the review it can be said that nursing competence and pedagogical competence are the most studied subjects. Nursing teachers had evaluated their own nursing competence good or quite good and they had evaluated their teaching skills the weakest competence category.
In this study nursing teacher’s competence was measured with the ERNT (Evaluation of requirements of nurse teachers) scale by six questions which described teacher’s nursing management and pedagogical competence. 326 Finnish nursing students answered to the questionnaire. The response rate was 36,4 %. The nursing students evaluated that nursing teacher’s competence was good or quite good. The competence was evaluated the best in the teacher’s skills to encourage students to constantly look for new knowledge and make active use of the literature and research in the field domains. The competence was evaluated the weakest in the teacher’s skills to guide students to develop their decisionmaking skills and encouraging students to integrate theory and practice domains.
A nursing student who had a degree in nursing, the student’s age and working experience was significantly connected to the evaluating of nursing teacher’s competence. Nursing student’s own competence was measured by NSC (Nursing competence scale). The students evaluated their own competence good in all areas.
As a conclusion it can be said that nursing teacher’s competence was good or quite good and the background of the nursing student and nursing student’s competence was partly connected to the evaluation of nursing teacher’s competence.