WHATSAPP-OPETUSINTERVENTIO LÄÄKEHOIDON OPPIMISEN TUKENA LÄHIHOITAJAKOULUTUKSESSA – PILOTTITUTKIMUS
Ernamo, Ilari (2020-06-17)
WHATSAPP-OPETUSINTERVENTIO LÄÄKEHOIDON OPPIMISEN TUKENA LÄHIHOITAJAKOULUTUKSESSA – PILOTTITUTKIMUS
Ernamo, Ilari
(17.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081860897
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081860897
Tiivistelmä
Nykyajan lähihoitajaopiskelijat, jotka ovat usein Z-sukupolvea, suosivat opiskelussa teknologian ja sosiaalisen median käyttöä. Opiskelija käyttävät paljon WhatsApp -pikaviestipalvelua, joka on suosituin sosiaalisen median sovellus Suomessa tällä hetkellä. Pikaviestipalveluja on käytetty opetuksessa jonkin verran, ja ne voivat olla myös yksi mahdollisuus lääkehoidon oppimisen tukemiseen. Lääkehoidon oppimisessa opiskelijat saavat usein henkilökohtaista tukea opettajalta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata lähihoitajaopiskelijoille WhatsApp -pikaviestipalvelun avulla toteutetun lisäopetuksen yhteyttä opiskelijoiden lääkehoidon oppimiseen ja oppimisen kokemukseen.
Tämä tutkimus oli monimenetelmällinen kvasikokeellinen vain jälkimittauksen sisältävän pilottitutkimus. Tutkimuksessa lähihoitajaopiskelijat (n=12) arvottiin sattumanvaraisesti kontrolli- (n=6) ja interventioryhmään (n=6). Interventioryhmälle järjestettiin ennen tenttiä kaksi lisätukiopetuskertaa WhatsApp-ryhmässä. Tutkimusaineisto sisälsi kolme osiota: opiskelijoiden WhatsApp-ryhmään lähettämät viestit, tietotestin ja interventioryhmään kuuluneille opiskelijoille tehdyt ryhmähaastattelut tietotestin jälkeen. Ryhmään lähetetyt viesteistä muodostettiin kaksi luokkaa. Tietotestin tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin. Ryhmähaastattelut analysoitiin induktiivisesti sisällönanalyysillä.
Opiskelijat lähettivät viestiryhmään viestejä, joiden tarkoituksena oli vuorovaikuttaa ryhmässä ja saada tukea oppimiseen. Tietotestissä kontrolli- ja interventioryhmän välillä ei todettu lääkehoidon osaamisessa tilastollisesti merkitsevää eroa. Ryhmähaastatteluista muodostettiin kolme pääluokkaa: sovelluksen mahdollisuudet, keskusteluryhmän toimivuus ja opiskelu kohti tenttiä.
Tutkimuksessa kuvattu interventio on tämän tutkimuksen perusteella opiskelijoille mieleinen tapa toteuttaa lisäopetusta. Intervention avulla voidaan tukea opiskelijoita, jotka tarvitsevat lääkehoidossa opiskelussa lisäopetusta. WhatsApp on sovelluksena toimiva menetelmä lisäopetuksen toteuttamiseen. Vuorovaikutuksella oli keskeinen rooli ryhmän toiminnassa ja toimivuudessa. Practical nurse students belonging to generation Z highly value using technologies in studying. Students often get personal support on medication studies. WhatsApp is the most used social media app in Finland. Students favor using apps familiar to them in their studies. Instant messaging can enhance nurse students’ medication knowledge. The purpose of this study is to describe the relation between additional teaching provided via WhatsApp and practical nurse students’ medical knowledge and experience of learning.
This study was a mixed methods quasi-experimental post-test only pilot study. Practical nurse students (n=12) were randomly assigned to control group (n=6) and intervention group (n=6). The intervention group had two additional teaching sessions via WhatsApp group. The research data included messages the students sent to the WhatsApp group, scores of the post-test questionnaire and group interviews of the students in the intervention group. The group interviews were arranged after the post-test. Two categories were formed from the messages students sent to the WhatsApp group. Post-test results were analyzed with statistical methods. Inductive content analyze was used for the interview data.
Students sent messages to the group to interact with other group members and to get support in learning. There was no statistically significant difference between the control group and the intervention group in the post-test results. Three main categories were formed from the interview data. The main categories are possibilities of the app, instant message group function and studying towards the test.
The intervention described in this study is a pleasing method for students to provide additional teaching according to the results of this study. The intervention can be used to support students who need remedial teaching. WhatsApp is suitable app to provide additional teaching. Interaction is essential for instant message group function and operation.
Tämä tutkimus oli monimenetelmällinen kvasikokeellinen vain jälkimittauksen sisältävän pilottitutkimus. Tutkimuksessa lähihoitajaopiskelijat (n=12) arvottiin sattumanvaraisesti kontrolli- (n=6) ja interventioryhmään (n=6). Interventioryhmälle järjestettiin ennen tenttiä kaksi lisätukiopetuskertaa WhatsApp-ryhmässä. Tutkimusaineisto sisälsi kolme osiota: opiskelijoiden WhatsApp-ryhmään lähettämät viestit, tietotestin ja interventioryhmään kuuluneille opiskelijoille tehdyt ryhmähaastattelut tietotestin jälkeen. Ryhmään lähetetyt viesteistä muodostettiin kaksi luokkaa. Tietotestin tulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin. Ryhmähaastattelut analysoitiin induktiivisesti sisällönanalyysillä.
Opiskelijat lähettivät viestiryhmään viestejä, joiden tarkoituksena oli vuorovaikuttaa ryhmässä ja saada tukea oppimiseen. Tietotestissä kontrolli- ja interventioryhmän välillä ei todettu lääkehoidon osaamisessa tilastollisesti merkitsevää eroa. Ryhmähaastatteluista muodostettiin kolme pääluokkaa: sovelluksen mahdollisuudet, keskusteluryhmän toimivuus ja opiskelu kohti tenttiä.
Tutkimuksessa kuvattu interventio on tämän tutkimuksen perusteella opiskelijoille mieleinen tapa toteuttaa lisäopetusta. Intervention avulla voidaan tukea opiskelijoita, jotka tarvitsevat lääkehoidossa opiskelussa lisäopetusta. WhatsApp on sovelluksena toimiva menetelmä lisäopetuksen toteuttamiseen. Vuorovaikutuksella oli keskeinen rooli ryhmän toiminnassa ja toimivuudessa.
This study was a mixed methods quasi-experimental post-test only pilot study. Practical nurse students (n=12) were randomly assigned to control group (n=6) and intervention group (n=6). The intervention group had two additional teaching sessions via WhatsApp group. The research data included messages the students sent to the WhatsApp group, scores of the post-test questionnaire and group interviews of the students in the intervention group. The group interviews were arranged after the post-test. Two categories were formed from the messages students sent to the WhatsApp group. Post-test results were analyzed with statistical methods. Inductive content analyze was used for the interview data.
Students sent messages to the group to interact with other group members and to get support in learning. There was no statistically significant difference between the control group and the intervention group in the post-test results. Three main categories were formed from the interview data. The main categories are possibilities of the app, instant message group function and studying towards the test.
The intervention described in this study is a pleasing method for students to provide additional teaching according to the results of this study. The intervention can be used to support students who need remedial teaching. WhatsApp is suitable app to provide additional teaching. Interaction is essential for instant message group function and operation.