Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Yliopistokampukselta työelämään” – vastavalmistuneen varhaiskasvatuksen opettajan asiantuntijuuden kehittyminen ja ammatillisen tuen merkitys työelämän induktiovaiheessa

Korpela, Iida (2020-06-17)

”Yliopistokampukselta työelämään” – vastavalmistuneen varhaiskasvatuksen opettajan asiantuntijuuden kehittyminen ja ammatillisen tuen merkitys työelämän induktiovaiheessa

Korpela, Iida
(17.06.2020)
Katso/Avaa
Korpela_Iida_opinnayte.pdf (1.185Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081961000
Tiivistelmä
Tämän pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on vastavalmistuneen varhaiskasvatuksen opettajan asiantuntijuuden kehitysprosessi työelämän induktiovaiheessa sekä millaisia haasteita varhaiskasvatuksen opettajat kohtaavat aloittaessaan työelämässä. Tavoitteena oli myös tarkastella induktiovaiheen aikaisen ammatillisen tuen vaikutusta opettajan asiantuntijuuden kehittymiseen sekä erityisesti mentorointia ammatillisen tuen muotona.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla neljää työelämän induktiovaiheessa olevaa varhaiskasvatuksen opettajaa.Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina keväällä 2020 ja aineisto analysoitiin käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysia. Analyysin tukena käytettiin Järvisen (2005) esittämää opettajan ammatillisen kehityksen dynaamista prosessimallia.

Tutkimuksen tuloksissa on nähtävissä, että varhaiskasvatuksen opettajan työelämän alkuvaiheessa korostuvat erilaiset epävarmuustekijät ja epäilykset omaa osaamista kohtaan. Tarve ammatilliselle tuelle on induktiovaiheessa suuri, mutta sen saatavuudessa on vaihtelevuutta. Tutkimuksen mukaan virallisia ja yhtenäisiä ohjeita varhaiskasvatuksen opettajan induktiovaiheen tukemiseen ja työhön perehdytykseen ei ollut ja tuen saaminen oli työtiimin ja työyhteisön muiden opettajien varassa. Erityisesti esimiehiltä saatu tuki koettiin puutteelliseksi. Ne varhaiskasvatuksen opettajat, jotka kokivat saaneensa riittävästi ammatillista tukea, kokivat induktiovaiheen positiivisempana ja kohdistivat vähemmän kritiikkiä esimerkiksi työskentelyolosuhteita kohtaan. Ammatillisen tuen saatavuus mahdollisti oman toiminnan dialogisen reflektoinnin ja rakensi varmuutta toteuttaa omaa opettajuutta ja rakensi näin ollen myös asiantuntijuutta. Merkityksellisimpänä ammatillisen tuen muotona esiin nousi lapsiryhmän tai työyhteisön toiselta varhaiskasvatuksen opettajalta saatu tuki. Tästä voidaan päätellä, että mentoroinnin parempi saatavuus voisi mahdollistaa sen, ettei ammatillisen tuen saaminen olisi riippuvaista pelkästään työparin tai -tiimin omaehtoisesta halukkuudesta sitä tarjota. Varhaiskasvatuksen työyhteisöissä olisikin syytä kiinnittää huomiota mentorointiin ammatillisen tuen muotona.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [6699]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste