Yliopistokoulutuksen antamat valmiudet ja koulutuksen kehityskohteet valmistuneiden luokan- ja aineenopettajien kuvaamana
Hämäläinen, Iina; Hautaniemi, Paula (2020-06-05)
Yliopistokoulutuksen antamat valmiudet ja koulutuksen kehityskohteet valmistuneiden luokan- ja aineenopettajien kuvaamana
Hämäläinen, Iina
Hautaniemi, Paula
(05.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082061213
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082061213
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokan- ja aineenopettajien kokemuksia opettajankoulutuksesta. Tutkimuksen avulla haluttiin saada lisää tietoa koulutuksen tarjoamista valmiuksista ja mahdollisista kehityskohteista. Lisäksi luokan- ja aineenopettajien vastauksista nousseita eroja vertailtiin keskenään. Tutkimus oli osa opettajankoulutuksen valinnat – ennakoivaa tulevaisuustyötä (OVET) hanketta ja sen aineistona toimi Turun yliopiston rekrytointipalveluiden keräämä sijoittumisseurantakysely vuosina 2007-2014 valmistuneilta luokan- ja aineenopettajilta (N=1440). Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lomakkeen kolmea avointa kysymystä. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin.
Tutkimuksen tulosten mukaan valmistuneet opettajat nostivat opettajankoulutuksen tarjoamista valmiuksista esille vankan teoriapohjan ja pätevyyden opettajana toimimiseen. Tutkinnon avulla opettajien on mahdollista työllistyä vakituisesti, minkä lisäksi opintoja ja maisteritutkintoa pidettiin hyödyllisenä myös opetustehtävien lisäksi muissa työtehtävissä. Yliopistosta saatu teoriapohja loi opettajien mukaan perustan opettajuudelle ja antoi varmuutta työelämässä toimimiseen. Opinnot antoivat lisäksi valmiuksia oman osaamisen arviointiin ja elinikäiseen oppimiseen.
Tulokset osoittivat, että opettajankoulutuksen kehityskohteet jakautuivat teoriaan ja käytäntöön liittyviin teemoihin. Tutkittavat toivat vastauksissaan esille koulutuksessa opitun teorian ja käytännön työelämän välille osittain syntyvän kuilun ja he toivoivat työelämän käytäntöjen liittämistä yhä vahvemmin osaksi teoriaopintoja. Teorian osalta kehityskohteita koulutuksessa olivat erityispedagogiikka, laki, arviointi ja johtaminen. Käytännön kohdalla koulutusta tulisi tutkittavien mukaan kehittää opetusharjoitteluiden, yhteistyön ja opettajan omien taitojen osalta. Luokan- ja aineenopettajien vastauksissa oli eroja joidenkin kehityskohteiden osalta. Aineenopettajat kaipasivat esimerkiksi opetusharjoitteluita lisää, kun taas luokanopettajat nostivat esille yhteistyön merkityksen eri tahojen kanssa.
Tutkimustulokset tarjoavat tärkeää tietoa opettajankoulutuksen tilanteesta. Opettajankoulutus tarjoaa tulosten mukaan hyvän pohjan opettajana toimimiseen ja itsensä kehittämiseen. Tutkimuksesta saatujen tulosten avulla opettajankoulutusta on kuitenkin mahdollista kehittää vastaamaan yhä paremmin työelämän jatkuvasti muuttuvia tarpeita.
Tutkimuksen tulosten mukaan valmistuneet opettajat nostivat opettajankoulutuksen tarjoamista valmiuksista esille vankan teoriapohjan ja pätevyyden opettajana toimimiseen. Tutkinnon avulla opettajien on mahdollista työllistyä vakituisesti, minkä lisäksi opintoja ja maisteritutkintoa pidettiin hyödyllisenä myös opetustehtävien lisäksi muissa työtehtävissä. Yliopistosta saatu teoriapohja loi opettajien mukaan perustan opettajuudelle ja antoi varmuutta työelämässä toimimiseen. Opinnot antoivat lisäksi valmiuksia oman osaamisen arviointiin ja elinikäiseen oppimiseen.
Tulokset osoittivat, että opettajankoulutuksen kehityskohteet jakautuivat teoriaan ja käytäntöön liittyviin teemoihin. Tutkittavat toivat vastauksissaan esille koulutuksessa opitun teorian ja käytännön työelämän välille osittain syntyvän kuilun ja he toivoivat työelämän käytäntöjen liittämistä yhä vahvemmin osaksi teoriaopintoja. Teorian osalta kehityskohteita koulutuksessa olivat erityispedagogiikka, laki, arviointi ja johtaminen. Käytännön kohdalla koulutusta tulisi tutkittavien mukaan kehittää opetusharjoitteluiden, yhteistyön ja opettajan omien taitojen osalta. Luokan- ja aineenopettajien vastauksissa oli eroja joidenkin kehityskohteiden osalta. Aineenopettajat kaipasivat esimerkiksi opetusharjoitteluita lisää, kun taas luokanopettajat nostivat esille yhteistyön merkityksen eri tahojen kanssa.
Tutkimustulokset tarjoavat tärkeää tietoa opettajankoulutuksen tilanteesta. Opettajankoulutus tarjoaa tulosten mukaan hyvän pohjan opettajana toimimiseen ja itsensä kehittämiseen. Tutkimuksesta saatujen tulosten avulla opettajankoulutusta on kuitenkin mahdollista kehittää vastaamaan yhä paremmin työelämän jatkuvasti muuttuvia tarpeita.