SAIRAANHOITAJAN TIETOON LIITTYVÄ VASTUU IKÄÄNTYNEEN POTILAAN SIIRTYESSÄ TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAYKSIKÖIDEN VÄLILLÄ
Lustre, Katja (2020-06-16)
SAIRAANHOITAJAN TIETOON LIITTYVÄ VASTUU IKÄÄNTYNEEN POTILAAN SIIRTYESSÄ TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAYKSIKÖIDEN VÄLILLÄ
Lustre, Katja
(16.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082161367
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082161367
Tiivistelmä
Kotisairaanhoidon palveluja saavan, ikääntyneen potilaan kotiutuessa päivystyksestä on tärkeää selvittää, mitä sisältyy sairaanhoitajan tietoon liittyvään vastuuseen. Selventämällä sairaanhoitajan vastuuta tiedosta, voidaan nostaa esille mahdollisia tiedon välittymisen esteitä ikääntyneen, palveluita eri palvelujärjestelmien yksiköistä tarvitsevan potilaan siirtyessä terveydenhuollon eri toimintayksiköiden välillä. Sairaanhoitajan tietoon liittyvää vastuuta ikääntyneen potilaan siirtyessä terveydenhuollon toimintayksiköiden välillä on tutkittu niukasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata päivystyksessä ja kotisairaanhoidossa työskentelevien sairaanhoitajien käsityksiä tietoon liittyvästä vastuusta ikääntyneen potilaan siirtyessä terveydenhuollon toimintayksiköiden (päivystys - kotisairaanhoito) välillä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää tiedonkulun turvaava tarkistuslista tilanteeseen, jossa ikääntynyt potilas siirtyy terveydenhuollon toimintayksiköiden välillä.
Tutkimuksen tutkimusasetelma oli kuvaileva. Tutkimuksen aineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluiden avulla (n = 9). Haastatteluista kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus tuotti yhdeksän teemaa, jotka ovat vastuu potilaaseen liittyvästä tiedosta, vastuu potilaasta, sairaanhoitaja ja organisaatio, kotiuttaminen yöaikaan, potilas ja läheiset, kirjallinen tieto, raportointi, yhteydenotto ja yhteystiedot, kiire tai unohtaminen sekä sähköiset tietojärjestelmät.
Potilaasta kannetaan suurta vastuuta, mutta vastuu potilaasta on myös osin epäselvä. Sairaanhoitajan tietoon liittyvä vastuu käsittää muiden seikkojen ohella tiedon vaihtamisen ja varmistamisen terveydenhuollossa työskentelevien toimijoiden kesken. Tiedonkulkuun vaikuttavat monet tekijät, joista sähköisillä tietojärjestelmillä on sekä tiedon välittymistä edistävä, että estävä vaikutus. When an elderly patient receiving home care services returns home from an emergency department, it is important to clarify what is included in the nurse's responsibility concerning information. By clarifying the nurse's responsibility for information, possible barriers to the transfer of information can be highlighted when an elderly patient in need of services from different service system units moves between different health care units. Research concerning nursing information responsibility as an elderly patient migrates between healthcare units, is scarce. The purpose of this study was to illustrate the perceptions of nurses working in emergency department and home care on the responsibility of information transfer between care units (emergency department - home care). The aim of this study was to develop an information flow checklist for the transition of an elderly patient between health care units.
The research design of the study was descriptive. The research material was collected through interviews (n = 9). The material collected from the interviews was transcribed and analyzed using qualitative content analysis.
The study produced nine themes, which are responsibility for patient-related information, responsibility for the patient, nurse and organization, discharge at night, patient and family, written information, reporting, contact and contact information, haste or forgetting and electronic information systems.
There is a great deal of responsibility for the patient, but the responsibility for the patient is also partly unclear. The nurse's responsibility for information includes, among other things, the exchange and verification of information between healthcare professionals. The flow of information is influenced by many factors, of which electronic information systems have both a facilitative and a deterrent effect.
Tutkimuksen tutkimusasetelma oli kuvaileva. Tutkimuksen aineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluiden avulla (n = 9). Haastatteluista kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus tuotti yhdeksän teemaa, jotka ovat vastuu potilaaseen liittyvästä tiedosta, vastuu potilaasta, sairaanhoitaja ja organisaatio, kotiuttaminen yöaikaan, potilas ja läheiset, kirjallinen tieto, raportointi, yhteydenotto ja yhteystiedot, kiire tai unohtaminen sekä sähköiset tietojärjestelmät.
Potilaasta kannetaan suurta vastuuta, mutta vastuu potilaasta on myös osin epäselvä. Sairaanhoitajan tietoon liittyvä vastuu käsittää muiden seikkojen ohella tiedon vaihtamisen ja varmistamisen terveydenhuollossa työskentelevien toimijoiden kesken. Tiedonkulkuun vaikuttavat monet tekijät, joista sähköisillä tietojärjestelmillä on sekä tiedon välittymistä edistävä, että estävä vaikutus.
The research design of the study was descriptive. The research material was collected through interviews (n = 9). The material collected from the interviews was transcribed and analyzed using qualitative content analysis.
The study produced nine themes, which are responsibility for patient-related information, responsibility for the patient, nurse and organization, discharge at night, patient and family, written information, reporting, contact and contact information, haste or forgetting and electronic information systems.
There is a great deal of responsibility for the patient, but the responsibility for the patient is also partly unclear. The nurse's responsibility for information includes, among other things, the exchange and verification of information between healthcare professionals. The flow of information is influenced by many factors, of which electronic information systems have both a facilitative and a deterrent effect.