5.–6.-luokkalaisten näkemyksiä sosiaalisen median kuvista taiteena
Lehtinen, Outi (2020-06-22)
5.–6.-luokkalaisten näkemyksiä sosiaalisen median kuvista taiteena
Lehtinen, Outi
(22.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082161366
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082161366
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on viides- ja kuudesluokkalaisten näkemykset sosiaalisen median kuvien taiteellisuudesta. Tarkoituksena oli selvittää, miten viides- ja kuudesluokkalaiset liittävät sosiaalisen median kuvat taiteeseen ja mitkä asiat kuvien taiteellisuuteen lasten mielestä vaikuttavat. Tutkimuksessa tutkittiin oppilaita neljästä eri varsinaissuomalaisesta koulusta. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusaineistoa, joiden keräämisessä ja analyysissä käytettiin monimenetelmäistä lähestymistapaa. Aineisto kerättiin tutkimuskyselyn ja haastattelujen kautta. Kyselyyn vastanneita oli yhteensä 80, joista haastateltiin kahdeksaa oppilasta. Verrattaessa tutkimustuloksia aiempiin tutkimuksiin voidaan sanoa, että viides- ja kuudesluokkalaisten sosiaalisen median käyttö ei eroa suuresti yläkouluikäisten ja nuorten aikuisten sosiaalisen median käytöstä. Sosiaalista mediaa käytetään paljon ja kuvien julkaiseminen on hyvin yleistä. Haastattelujen ja kyselyvastausten perusteella yleisimpiä lasten julkaisemia kuvia ovat emojit, selfiet ja muut valokuvat, mutta itse julkaistuja kuvia tai uusia kuvatyyppejä, kuten selfieitä ja emojeita, ei nähty kovin taiteellisina. Sosiaalisen median kuvia ei ole totuttu tarkastelemaan taiteen näkökulmasta, mikä ilmenee tutkimuskyselyssä ristiriitaisina vastauksina eri tehtävätyyppien välillä. Lapsen intuitiivinen arvio sosiaalisen median kuvan taiteellisuudesta ei usein vastaa lapsen antamaa kirjallista selitystä siitä, mikä tekee kuvista taiteellisia. Tulosten pohjalta voidaan päätellä, ettei sosiaalisen median kuvia osata yleensä yhdistää lapselle koulun, kodin ja muun ympäristön vaikutuksessa muodostuneeseen taidekäsitykseen. Tutkimusaineiston perusteella viides- ja kuudesluokkalaiset tiedostavat melko hyvin muokattujen kuvien yleisyyden sosiaalisessa mediassa. Kuvien muokkaaminen on yleistä lasten keskuudessa ja sillä nähdään olevan vaikutusta valokuvien ja videoiden taiteellisuuteen. Muokattujen kuvien julkaiseminen liitetään kuitenkin vahvasti valehtelemiseen, eikä sitä juuri huomioida koulun kuvataideopetuksessa. Tutkimustulosten perusteella lapsilla on kuvien muokkaamiseen liittyvää kiinnostusta ja osaamista, jota ei tällä hetkellä ehkä riittävästi huomioida kouluissa.