"Lapsi voittaa siinä yhdysluokkaopetuksessa" Yhdysluokanopettajien kokemuksia eri-ikäisopetuksesta
Kytömaa, Eveliina (2020-06-22)
"Lapsi voittaa siinä yhdysluokkaopetuksessa" Yhdysluokanopettajien kokemuksia eri-ikäisopetuksesta
Kytömaa, Eveliina
(22.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082161368
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082161368
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten eri-ikäisryhmä edistää oppilaan kasvua ja kehitystä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten opettajat hyödyntävät opetusjärjestelyitä ja -menetelmiä eri-ikäisryhmässä ja millaisia kokemuksia heillä on niiden käytöstä. Eri-ikäisoppimista tutkittiin kyläkoulujen yhdysluokkakontekstissa ja tutkimushenkilöinä oli yhdeksän yhdysluokanopettajaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluna avulla ja analysoitiin käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eri-ikäisympäristö vahvistaa huomattavasti oppilaan sosiaalista kehitystä ja tukee kognitiivista oppimista. Lisäksi tuloksissa selvisi, että opettajat järjestävät opetuksensa pääsääntöisesti luokkatasojen mukaisesti, mutta käyttävät lisäksi monipuolisesti opetusjärjestelyitä ja - menetelmiä eri-ikäisopetuksen tukena. Yhdysluokkaopetukseen vaikuttavia tekijöitä ovat tutkimustulosten mukaan opetussuunnitelma ja oppimateriaalit, oppimisympäristö sekä ammatillinen yhteistyö ja oma työkokemus.
Tutkimustulosten valossa opettajat tarvitsevat toimivan eri-ikäisopetuksen toteuttamisen tueksi tarkoituksenmukaisia tiloja sekä materiaaleja sekä mahdollisuuksia ammatilliseen yhteistyöhön ja osaamisen jakamiseen muiden opettajien kanssa. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutuksessa, yhdysluokanopettajien täydennyskoulutuksessa sekä yhdysluokkapedagogiikkaa koskevassa tutkimuksessa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eri-ikäisympäristö vahvistaa huomattavasti oppilaan sosiaalista kehitystä ja tukee kognitiivista oppimista. Lisäksi tuloksissa selvisi, että opettajat järjestävät opetuksensa pääsääntöisesti luokkatasojen mukaisesti, mutta käyttävät lisäksi monipuolisesti opetusjärjestelyitä ja - menetelmiä eri-ikäisopetuksen tukena. Yhdysluokkaopetukseen vaikuttavia tekijöitä ovat tutkimustulosten mukaan opetussuunnitelma ja oppimateriaalit, oppimisympäristö sekä ammatillinen yhteistyö ja oma työkokemus.
Tutkimustulosten valossa opettajat tarvitsevat toimivan eri-ikäisopetuksen toteuttamisen tueksi tarkoituksenmukaisia tiloja sekä materiaaleja sekä mahdollisuuksia ammatilliseen yhteistyöhön ja osaamisen jakamiseen muiden opettajien kanssa. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutuksessa, yhdysluokanopettajien täydennyskoulutuksessa sekä yhdysluokkapedagogiikkaa koskevassa tutkimuksessa.