KUUDESLUOKKALAISTEN LUKUTAIDON YHTEYS SYNTEESIN KIRJOITUSTAITOON INTERNETYMPÄRISTÖSSÄ
Uuttu, Satu (2020-06-25)
KUUDESLUOKKALAISTEN LUKUTAIDON YHTEYS SYNTEESIN KIRJOITUSTAITOON INTERNETYMPÄRISTÖSSÄ
Uuttu, Satu
(25.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082161287
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082161287
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuudesluokkalaisten lukutaidon yhteyttä synteesin kirjoitustaitoon internetympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten lukutaidon tasoa perinteisesti kynä- ja paperitehtävillä. Synteesin kirjoitustaitoa mitattiin sähköisessä Neurone (oNlinE inqUiRy experimentatiON systEm) -ympäristössä. Lukutaidon ja synteesin kirjoitustaidon osalta selvitettiin lisäksi sukupuolen ja koulun vaikutusta. Tutkimus on osa laajempaa kansainvälistä iFuCo (Enhancing learning and teaching for future competences of online inquiry in multiple domains) -tutkimusprojektia, jonka tarkoituksena on kartoittaa 12–13-vuotiaiden oppilaiden oppimistaitoja internetympäristössä sekä kehittää systemaattisia menetelmiä näiden taitojen opettamiseen. Tämän tutkimuksen aineisto muodostui kolmesta kuudesluokkalaisten lukutaitoa mittaavasta testistä (N=343) sekä yhdestä synteesin kirjoitustaitoa mittaavasta testistä (n=151).
Tutkimustulosten mukaan poikien ja tyttöjen väliset erot olivat tilastollisesti merkitseviä sekä lukutaidon että synteesin kirjoitustaidon osalta. Koulujen välisiä eroja tarkasteltaessa erot olivat tilastollisesti merkitseviä luetun ymmärtämistä mittaavien testien osalta. Synteesin osalta vain yksi mittari (koherenssi) antoi merkitsevän tuloksen koulujen välistä eroa tarkasteltaessa. Lukutaidon ja synteesin kirjoitustaidon yhteyttä mitattiin askeltavalla regressioanalyysillä, jonka mukaan synteesin kirjoitustaitoa ja siinä suoriutumista voitiin ennustaa luetun ymmärtämistä mittaavien testien ja sukupuolen perusteella.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimusten tulosten kanssa. Luetun ymmärtämisen sekä sukupuolen yhteys synteesin kirjoitustaitoon havaittiin, mutta yhteys oli suhteellisen neutraali. Tämä tutkimus antaa myös lisävahvistusta sille, että erot tyttöjen ja poikien välillä ovat lukutaidon ja synteesin kirjoitustaidon osalta Suomessa merkittäviä ja tämä tulisi ottaa huomioon opetusta suunniteltaessa.
Tutkimustulosten mukaan poikien ja tyttöjen väliset erot olivat tilastollisesti merkitseviä sekä lukutaidon että synteesin kirjoitustaidon osalta. Koulujen välisiä eroja tarkasteltaessa erot olivat tilastollisesti merkitseviä luetun ymmärtämistä mittaavien testien osalta. Synteesin osalta vain yksi mittari (koherenssi) antoi merkitsevän tuloksen koulujen välistä eroa tarkasteltaessa. Lukutaidon ja synteesin kirjoitustaidon yhteyttä mitattiin askeltavalla regressioanalyysillä, jonka mukaan synteesin kirjoitustaitoa ja siinä suoriutumista voitiin ennustaa luetun ymmärtämistä mittaavien testien ja sukupuolen perusteella.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimusten tulosten kanssa. Luetun ymmärtämisen sekä sukupuolen yhteys synteesin kirjoitustaitoon havaittiin, mutta yhteys oli suhteellisen neutraali. Tämä tutkimus antaa myös lisävahvistusta sille, että erot tyttöjen ja poikien välillä ovat lukutaidon ja synteesin kirjoitustaidon osalta Suomessa merkittäviä ja tämä tulisi ottaa huomioon opetusta suunniteltaessa.