Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työyhteisötaidot ja työhyvinvointi
Kemppainen, Miiamari (2020-06-24)
Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden työyhteisötaidot ja työhyvinvointi
Kemppainen, Miiamari
(24.06.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020090969083
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020090969083
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää lastensuojelun kunnallisella sektorilla työskentelevien, tai aikaisemmin työurallaan työskennelleiden sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä työyhteisötaidoista sekä niiden merkityksestä työhyvinvoinnille.
Keskeisiä lähtökohtia tutkielmassa ovat työhyvinvoinnin ulottuvuudet ja niiden vaikutukset lastensuojelun työntekijöiden kokemaan työhyvinvointiin. Näitä ulottuvuuksia ovat toimintaympäristö, organisaatio, johtaminen, työ, työyhteisö sekä yksilö. Tutkimukseni teoriaa ja analyysia ohjaavana teoriana toimii Karhapään, Laulaisen ja Kivisen vuonna 2015 tehty tutkimus sosiaali- ja terveydenhuollon työyhteisötaidoista. Näitä työyhteisötaitoja ovat ymmärrys työroolista, moniammatillinen yhteistyö, vuorovaikutusosaaminen ja prosessiosaaminen.
Tutkielma on kvalitatiivinen ja sen aineistona on kahdeksan lastensuojelun sosiaalityöntekijän puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut on toteutettu yksilöhaastatteluina alkuvuodesta 2020. Tutkielman teorialähtöistä sisällönanalyysiä ohjaa aikaisempi tutkimus. Analyysi kohdistuu lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kuvauksista muodostuneisiin merkityksiin työyhteisötaidoista ja siitä miten ne ovat yhteydessä koettuun työhyvinvointiin.
Työyhteisötaidoilla on myönteinen vaikutus yksilön kokemaan työhyvinvointiin. Työyhteisötaidot tuovat työhön rakennetta, työhön sisältyvään päätöksentekoon varmuutta ja lisäävät työn hallinnan tunnetta. Työyhteisötaitojen myötä työ koetaan mielekkäämpänä ja myös siihen liittyvät kuormitustekijät ovat paremmin työntekijän omassa hallinnassa. Työyhteisötaidot perustuvat luottamukselliselle ja avoimelle vuorovaikutusosaamiselle, mikä toimiessaan vähentää työstä koettua stressiä ja kuormitusta. Työyhteisötaidot paikantuvat myös lastensuojelun moniammatillisiin verkostoihin, joiden selkeä työnjako ja vastuunotto jakavat työhön liittyvää vastuuta. Tämä vaikuttaa yksittäisten työntekijöiden kokemaan työtaakkaan myönteisesti. Työyhteisötaitoisuus edellyttää myös erilaisuutta hyväksyvää toimintaympäristöä, joka kasvattaa organisaation sisäistä sosiaalista pääomaa ja heijastuu puolestaan myös yksittäisten työntekijöiden työtyytyväisyyteen sekä työhön sitoutumiseen.
Työhyvinvointia uhkaavat tekijät paikantuivat työyhteisötaitojen osaamattomuuteen, työntekijöiden vaihtuvuuteen sekä moniammatillisissa tiimeissä tapahtuvaan vastuun välttelyyn. Myös lastensuojelun sosiaalityöntekijän vaikeiden asioiden kohtaajan työroolin nähtiin kuormittavan toisinaan työntekijöitä.
Keskeisiä lähtökohtia tutkielmassa ovat työhyvinvoinnin ulottuvuudet ja niiden vaikutukset lastensuojelun työntekijöiden kokemaan työhyvinvointiin. Näitä ulottuvuuksia ovat toimintaympäristö, organisaatio, johtaminen, työ, työyhteisö sekä yksilö. Tutkimukseni teoriaa ja analyysia ohjaavana teoriana toimii Karhapään, Laulaisen ja Kivisen vuonna 2015 tehty tutkimus sosiaali- ja terveydenhuollon työyhteisötaidoista. Näitä työyhteisötaitoja ovat ymmärrys työroolista, moniammatillinen yhteistyö, vuorovaikutusosaaminen ja prosessiosaaminen.
Tutkielma on kvalitatiivinen ja sen aineistona on kahdeksan lastensuojelun sosiaalityöntekijän puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut on toteutettu yksilöhaastatteluina alkuvuodesta 2020. Tutkielman teorialähtöistä sisällönanalyysiä ohjaa aikaisempi tutkimus. Analyysi kohdistuu lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kuvauksista muodostuneisiin merkityksiin työyhteisötaidoista ja siitä miten ne ovat yhteydessä koettuun työhyvinvointiin.
Työyhteisötaidoilla on myönteinen vaikutus yksilön kokemaan työhyvinvointiin. Työyhteisötaidot tuovat työhön rakennetta, työhön sisältyvään päätöksentekoon varmuutta ja lisäävät työn hallinnan tunnetta. Työyhteisötaitojen myötä työ koetaan mielekkäämpänä ja myös siihen liittyvät kuormitustekijät ovat paremmin työntekijän omassa hallinnassa. Työyhteisötaidot perustuvat luottamukselliselle ja avoimelle vuorovaikutusosaamiselle, mikä toimiessaan vähentää työstä koettua stressiä ja kuormitusta. Työyhteisötaidot paikantuvat myös lastensuojelun moniammatillisiin verkostoihin, joiden selkeä työnjako ja vastuunotto jakavat työhön liittyvää vastuuta. Tämä vaikuttaa yksittäisten työntekijöiden kokemaan työtaakkaan myönteisesti. Työyhteisötaitoisuus edellyttää myös erilaisuutta hyväksyvää toimintaympäristöä, joka kasvattaa organisaation sisäistä sosiaalista pääomaa ja heijastuu puolestaan myös yksittäisten työntekijöiden työtyytyväisyyteen sekä työhön sitoutumiseen.
Työhyvinvointia uhkaavat tekijät paikantuivat työyhteisötaitojen osaamattomuuteen, työntekijöiden vaihtuvuuteen sekä moniammatillisissa tiimeissä tapahtuvaan vastuun välttelyyn. Myös lastensuojelun sosiaalityöntekijän vaikeiden asioiden kohtaajan työroolin nähtiin kuormittavan toisinaan työntekijöitä.