Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aineenopettajaopiskelijoiden kiinnostus kestävästä kehityksestä ja sen suhde heidän valmiuteensa ratkaista ympäristöongelmia

Vesterkvist, Sofia (2020-06-18)

Aineenopettajaopiskelijoiden kiinnostus kestävästä kehityksestä ja sen suhde heidän valmiuteensa ratkaista ympäristöongelmia

Vesterkvist, Sofia
(18.06.2020)
Katso/Avaa
opinnäytetyö.pdf (628.1Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091669725
Tiivistelmä
Kestävä kehitys on merkittävä osa nykyisen koulutuksen arvomaailmaa ja sisältöä jokaisen oppiaineen kohdalla. Merkittäviin kestävän kehityksen osaamisalueisiin kuuluvat tieto ja ymmärrys, mutta myös kestävää kehitystä tukevat arvonäkemykset, asenteet ja käyttäytymismallit. Kiinnostus kestävää kehitystä kohtaan lisää useissa tapauksissa kestävää kehitystä edistävää tietämystä, arvonäkemyksiä ja käyttäytymismalleja, mutta tämä ei päde kaikissa tilanteissa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan aineenopettajaopiskelijoiden kiinnostusta kestävästä kehityksestä sekä sen suhdetta biodiversiteetin ja ilmastonmuutoksen tiedostamiseen, arvottamiseen ja valmiuteen toimia ympäristöongelmien ratkaisijana. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella suomalaisista aineenopettajakoulutuslaitoksista, ja sitä analysoitiin kvantitatiivisesti ja kvalitatiivisesti. Tutkimuksessa havaitaan, että aineenopettajaopiskelijat (n=138) ovat kiinnostuneita kestävästä kehityksestä, ja kiinnostuksella on positiivinen vaikutus heidän valmiuteensa toimia ympäristöongelmien ratkaisijana. Sen sijaan biodiversiteetin ja ilmastonmuutoksen huomioiminen on erilaista aineenopettajaopiskelijoiden välillä. Ilmastonmuutos huomioidaan yleisemmin ympäristöongelmana kuin biodiversiteetti, mutta ainoastaan biodiversiteetin huomioimisen ja kestävän kehityksen kiinnostuksen välillä on havaittavissa yhteys. Kestävä kehitys tarjoaa siis laajan sisältöalueen, eikä kestävän kehityksen kiinnostus merkitse jokaiselle samoja asioita vaan eroavaisuudet kestävän kehityksen eri aihepiirien välillä voivat olla suuria.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9103]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste