Kieliopin opettaminen ja kielioppitehtävät alakoulun ranskan oppikirjoissa. Tutkimus Cadeau- ja Tous ensemble -oppikirjasarjoista
Mäkelä, Mirja (2020-08-06)
Kieliopin opettaminen ja kielioppitehtävät alakoulun ranskan oppikirjoissa. Tutkimus Cadeau- ja Tous ensemble -oppikirjasarjoista
Mäkelä, Mirja
(06.08.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091669732
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091669732
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on kieliopin opettaminen ja kielioppitehtävät alakoulun ranskan Cadeau 1- ja 2- sekä Tous ensemble 1- ja 2 -oppikirjoissa. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen sisältää oppikirjojen kieliopinopetussivut ja toinen kielioppiin liittyvät tehtävät. Tutkimuksessa selvitetään sisällönanalyysin menetelmää hyödyntäen, miten oppikirjojen kielioppisivuilla opetetaan kielioppia ja luokittelua hyödyntäen minkälaisia erityyppisiä kielioppitehtäviä oppikirjoissa on ja miten paljon niitä on. Lisäksi tarkastellaan, millaisia erilaisia kieliopin oppimista edistäviä tekijöitä oppikirjojen kielioppiosioissa ja tehtävissä esiintyy. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tutkittua tietoa kieliopin opetuksesta ja tehtävistä tämänhetkisen opetussuunnitelman mukaisissa ranskan oppikirjoissa niin kieltenopettajien kuin oppikirjakustantajien käyttöön entistä laadukkaamman kieliopin opetuksen kehittämiseksi.
Tutkimuksen teoria rakentuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä teorialuvussa keskitytään kielioppiin ja sen opettamiseen liittyviin käsitteisiin sekä kieliopin opetukseen osana kommunikatiivista kielenopetusta. Lisäksi perehdytään kieliopin oppimiseen sekä tarkastellaan kieliopin asemaa POPS 2014:n vieraiden kielten A-oppimäärässä. Toinen teorialuku perustuu aiempiin vieraiden kielten oppimateriaalitutkimuksiin ja siinä esitellään vieraiden kielten oppimateriaaleja yleisesti sekä oppimateriaalien vaikutuksia kieliopin opetukseen. Lisäksi paneudutaan kielten oppikirjojen kielioppitehtävistä tehtyihin tutkimuksiin.
Keskeisimmiksi tuloksiksi saatiin se, että Cadeau-kirjoissa noudatetaan deduktiivista ja Tous ensemble-kirjasarjassa pääasiassa induktiivista kieliopinopetustapaa, vaikka jälkimmäisessä onkin käytetty molempia tapoja rinnakkain. Kielioppitehtävistä yleisimmin käytetyimpiä tehtävätyyppejä ovat virkkeenmuodostus- ja suulliset tehtävät. Lisäksi kommunikatiivinen kielenopetuksen lähestymistapa esiintyy kummankin tutkitun kirjasarjan tehtävissä selkeästi. Niin ikään kieliopin opetuksen eri ulottuvuuksien (muoto, merkitys ja käyttö) huomioiminen nousee aineistossa esiin, vaikka edelleenkin kieliopin opetuksessa kielioppirakenteen muoto vaikuttaa olevan harjoittelussa etusijalla. Johtopäätöksenä tehtiin se, että oppikirjoissa olisi vielä parannettavaa kieliopin oppimisen edistämisen näkökulmasta: etenkin eri kielten vertailua ja mahdollisuutta oppijan itse päätellä kielioppisääntöjä induktiivisesti tulisi olla selvästi enemmän. Jatkotutkimuksia voisi toteuttaa siitä, miten Cadeau- tai Tous ensemble -oppikirjoja opetuksessaan käyttävät kieltenopettajat suhtautuvat kirjojen tarjoamaan tapaan opettaa kielioppia tai millaisena oppikirjojen kohdeyleisön eli alakoulun oppilaiden näkökulmasta materiaaleissa oleva kieliopin opetus ja kielioppitehtävät näyttäytyvät.
Tutkimuksen teoria rakentuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä teorialuvussa keskitytään kielioppiin ja sen opettamiseen liittyviin käsitteisiin sekä kieliopin opetukseen osana kommunikatiivista kielenopetusta. Lisäksi perehdytään kieliopin oppimiseen sekä tarkastellaan kieliopin asemaa POPS 2014:n vieraiden kielten A-oppimäärässä. Toinen teorialuku perustuu aiempiin vieraiden kielten oppimateriaalitutkimuksiin ja siinä esitellään vieraiden kielten oppimateriaaleja yleisesti sekä oppimateriaalien vaikutuksia kieliopin opetukseen. Lisäksi paneudutaan kielten oppikirjojen kielioppitehtävistä tehtyihin tutkimuksiin.
Keskeisimmiksi tuloksiksi saatiin se, että Cadeau-kirjoissa noudatetaan deduktiivista ja Tous ensemble-kirjasarjassa pääasiassa induktiivista kieliopinopetustapaa, vaikka jälkimmäisessä onkin käytetty molempia tapoja rinnakkain. Kielioppitehtävistä yleisimmin käytetyimpiä tehtävätyyppejä ovat virkkeenmuodostus- ja suulliset tehtävät. Lisäksi kommunikatiivinen kielenopetuksen lähestymistapa esiintyy kummankin tutkitun kirjasarjan tehtävissä selkeästi. Niin ikään kieliopin opetuksen eri ulottuvuuksien (muoto, merkitys ja käyttö) huomioiminen nousee aineistossa esiin, vaikka edelleenkin kieliopin opetuksessa kielioppirakenteen muoto vaikuttaa olevan harjoittelussa etusijalla. Johtopäätöksenä tehtiin se, että oppikirjoissa olisi vielä parannettavaa kieliopin oppimisen edistämisen näkökulmasta: etenkin eri kielten vertailua ja mahdollisuutta oppijan itse päätellä kielioppisääntöjä induktiivisesti tulisi olla selvästi enemmän. Jatkotutkimuksia voisi toteuttaa siitä, miten Cadeau- tai Tous ensemble -oppikirjoja opetuksessaan käyttävät kieltenopettajat suhtautuvat kirjojen tarjoamaan tapaan opettaa kielioppia tai millaisena oppikirjojen kohdeyleisön eli alakoulun oppilaiden näkökulmasta materiaaleissa oleva kieliopin opetus ja kielioppitehtävät näyttäytyvät.