Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

MOTORISET TAIDOT ITSENÄISEN ELÄMÄN JA OSALLISUUDEN MAHDOLLISTAJANA : Opettajien näkemyksiä vaikeasti kehitysvammaisten motoristen taitojen opetuksesta

Simolin, Saara (2020-08-26)

MOTORISET TAIDOT ITSENÄISEN ELÄMÄN JA OSALLISUUDEN MAHDOLLISTAJANA : Opettajien näkemyksiä vaikeasti kehitysvammaisten motoristen taitojen opetuksesta

Simolin, Saara
(26.08.2020)
Katso/Avaa
Simolin_Saara_opinnayte.pdf (861.1Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100277858
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien näkemyksiä motoristen taitojen opettamisesta vaikeasti kehitysvammaisten oppilaiden opetuksessa. Vaikeasti kehitysvammaisten opetus järjestetään perusopetussuunnitelman perusteiden mukaan oppiaineiden sijaan toiminta-alueittain, joita ovat kieli ja kommunikaatiotaidot, motoriset taidot, kognitiiviset taidot, päivittäisten toimintojen taidot sekä sosiaaliset taidot. Tutkimuksessa selvitettiin, miten motorisia taitoja opetetaan toiminta-alueittain opetuksessa, millainen opettajan rooli ja tehtävät ovat opetuksessa, miten motoristen taitojen opettaminen tukee oppilaan toimintakykyä sekä oppimista sekä miten motoristen taitojen opettamista voidaan kehittää tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin fenomenografisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin kuuden haastattelun sekä yhdeksän sähköisen kyselylomakkeen avulla keväällä 2020. Tutkimusjoukkona olivat opettajat, jotka toimivat tai ovat toimineet opettajan tehtävissä toiminta-alueittain annettavassa opetuksessa. Aineisto analysoitiin muodostamalla fenomenografisen tutkimuksen mukaisesti aineistosta kuvauksen kategorioita, jotka kuvaavat opettajien näkemyksiä motoristen taitojen opetuksesta toiminta-alueittain opetuksessa.
Tutkimustulosten mukaan motoristen taitojen opettaminen toiminta-alueittain opetuksessa on hyvin moninaista ja opetuksessa korostuu oppilaiden yksilölliset oppimisen tavoitteet. Oppilailla on hyvin erilaisia tuen tarpeita keskenään ja siksi myös motoristen taitojen opettaminen on hyvin yksilöllistä. Motoristen taitojen opettamisella nähtiin olevan monia hyötyjä oppilaalle, kuten oppilaan itsenäisyyden ja osallisuuden lisääntyminen sekä liikkumisen ilo. Tutkimustulosten mukaan opettajilta vaaditaan laajaa ammattitaitoa motoristen taitojen opettamisessa, kuten sopivien tavoitteiden asettelua, moniammatillista yhteistyötä sekä oppilaan fyysistä ohjaamista ja kannustamista. Opettajat kokivat, että heillä on pääsääntöisesti hyvät tiedot ja taidot, opettaa motorisia taitoja. Suurimpana kehityskohtana motoristen taitojen opetuksessa nähtiin liikuntatilojen saatavuus sekä kaivattiin lisää opetusmateriaaleja.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4830]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste