Perceived barriers to consumer acceptance of peer-to-peer mobile payments in the Finnish market
Rännänen, Taneli (2020-08-25)
Perceived barriers to consumer acceptance of peer-to-peer mobile payments in the Finnish market
Rännänen, Taneli
(25.08.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100277803
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100277803
Tiivistelmä
Mobile payment systems offer a modern alternative for the traditional monetary transac-tion methods. Research has shown that this industry is facing steep growth due to the emergence of internet-enabled services. In comparison to other Nordic countries, the adoption rate of peer-to-peer mobile payment systems is considerably slower in Finland. The aim of this study is to understand the determinants of the adoption of peer-to-peer mobile payment systems in the Finnish market and identify possible perceived barriers that could hinder the adoption rate of the technology in general and among user groups.
To investigate the research problem, this study proposes a research model com-posed of the results of a comprehensive literature review of previous relevant research attempting to explain the determinants of intention to use mobile payments. The concep-tualized research model was used in the creation of the questionnaire survey which was further used as the data collection method of this study. The validity and reliability of the research model was tested in order to ensure the model’s ability to measure intention to use accurately, after which regression analysis was used to analyze the data and test the developed hypotheses.
The results of the analysis suggest that the participated Finnish consumers generally perceive the technology in a positive manner. However, three distinct perceived barriers for adoption were found. Personal innovativeness acted as the most prevalent perceived barrier among the included sample population. Additionally, perceived ease of use and perceived usefulness were identified as common barriers among several demographic groups. These results hold significance from both, theoretical and commercial view-points. The results indicate that the included Finnish sample population act rationally and make the decision to use the technology based on the perceived usefulness. There-fore, organizations providing mobile payment services could focus their marketing and developing efforts on emphasizing and enhancing the concrete benefits of the technolo-gy in comparison to traditional monetary transaction methods. Mobiilimaksujärjestelmät tarjoavat nykyaikaisen vastineen perinteisille maksutavoille. Tutkimukset ovat osoittaneet, että tämä toimiala on nopeassa kasvussa internet-yhteyden mahdollistamien palveluiden yleistymisen seurauksena. Suomessa mobiilimaksujärjes-telmien käyttöönoton levinneisyys on huomattavasti muita Pohjoismaita jäljessä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat suomalaisten kuluttajien päätökseen ottaa henkilöiden väliset mobiilisiirrot mahdollistava teknologia käyttöön. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa potentiaalisia koettuja esteitä kyseisen teknologian käyt-töönotolle.
Tutkimusongelman ratkaisemiseksi tämä tutkimus ehdottaa tutkimusmallia, joka on luotu aiempien mobiilimaksujärjestelmien käyttöönottoon vaikuttavia tekijöitä selvittä-neiden tutkimuksien pohjalta. Luotua tutkimusmallia käytettiin kyselyn luomisen perus-tana, joka puolestaan toimi tämän tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä. Mallin vali-diteetti ja reliabiliteetti määritettiin ennen analyysivaihetta mallin tarkoituksenmukaisuu-den varmistamiseksi. Aineisto analysoitiin ja muodostetut hypoteesit testattiin regressio-analyysin avulla.
Analyysin tulokset osoittavat, että kyselyyn osallistuneet suomalaiset kuluttajat ko-kevat mobiilisiirtojärjestelmät pääosin positiiviseksi asiaksi. Mobiilisiirtoteknologian käyttöönotolle tunnistettiin yhteensä kolme estettä. Merkittävimmäksi esteeksi koettiin henkilökohtainen innovatiivisuus, joka oli tutkimuksen otoksen yleisin käyttöönoton este. Lisäksi koettu käyttämisen helppous sekä koettu hyöty tunnistettiin analyysivai-heessa käyttöönoton esteiksi, jotka vaikuttivat osaan otoksen käyttäjäryhmien päätös-prosessiin. Analyysin tulokset tarjoavat tämänhetkiselle teoreettiselle sekä kaupalliselle tietämykselle lisätietoa kuluttajien näkemyksistä mobiilisiirtoja kohtaan. Tulokset osoit-tavat, että kyselyyn osallistuneet suomalaiset kuluttajat toimivat rationaalisesti ja tekevät käyttöönottopäätöksen pääosin koetun hyödyllisyyden perusteella. Tämän tuloksen va-lossa kyseisiä palveluita tarjoavat toimijat voisivat mahdollisesti keskittää markkinointi- ja tuotekehitystoimintonsa konkreettisten hyötyjen korostamiseen ja kehittämiseen.
To investigate the research problem, this study proposes a research model com-posed of the results of a comprehensive literature review of previous relevant research attempting to explain the determinants of intention to use mobile payments. The concep-tualized research model was used in the creation of the questionnaire survey which was further used as the data collection method of this study. The validity and reliability of the research model was tested in order to ensure the model’s ability to measure intention to use accurately, after which regression analysis was used to analyze the data and test the developed hypotheses.
The results of the analysis suggest that the participated Finnish consumers generally perceive the technology in a positive manner. However, three distinct perceived barriers for adoption were found. Personal innovativeness acted as the most prevalent perceived barrier among the included sample population. Additionally, perceived ease of use and perceived usefulness were identified as common barriers among several demographic groups. These results hold significance from both, theoretical and commercial view-points. The results indicate that the included Finnish sample population act rationally and make the decision to use the technology based on the perceived usefulness. There-fore, organizations providing mobile payment services could focus their marketing and developing efforts on emphasizing and enhancing the concrete benefits of the technolo-gy in comparison to traditional monetary transaction methods.
Tutkimusongelman ratkaisemiseksi tämä tutkimus ehdottaa tutkimusmallia, joka on luotu aiempien mobiilimaksujärjestelmien käyttöönottoon vaikuttavia tekijöitä selvittä-neiden tutkimuksien pohjalta. Luotua tutkimusmallia käytettiin kyselyn luomisen perus-tana, joka puolestaan toimi tämän tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä. Mallin vali-diteetti ja reliabiliteetti määritettiin ennen analyysivaihetta mallin tarkoituksenmukaisuu-den varmistamiseksi. Aineisto analysoitiin ja muodostetut hypoteesit testattiin regressio-analyysin avulla.
Analyysin tulokset osoittavat, että kyselyyn osallistuneet suomalaiset kuluttajat ko-kevat mobiilisiirtojärjestelmät pääosin positiiviseksi asiaksi. Mobiilisiirtoteknologian käyttöönotolle tunnistettiin yhteensä kolme estettä. Merkittävimmäksi esteeksi koettiin henkilökohtainen innovatiivisuus, joka oli tutkimuksen otoksen yleisin käyttöönoton este. Lisäksi koettu käyttämisen helppous sekä koettu hyöty tunnistettiin analyysivai-heessa käyttöönoton esteiksi, jotka vaikuttivat osaan otoksen käyttäjäryhmien päätös-prosessiin. Analyysin tulokset tarjoavat tämänhetkiselle teoreettiselle sekä kaupalliselle tietämykselle lisätietoa kuluttajien näkemyksistä mobiilisiirtoja kohtaan. Tulokset osoit-tavat, että kyselyyn osallistuneet suomalaiset kuluttajat toimivat rationaalisesti ja tekevät käyttöönottopäätöksen pääosin koetun hyödyllisyyden perusteella. Tämän tuloksen va-lossa kyseisiä palveluita tarjoavat toimijat voisivat mahdollisesti keskittää markkinointi- ja tuotekehitystoimintonsa konkreettisten hyötyjen korostamiseen ja kehittämiseen.