ASUNNON OSTOPÄÄTÖKSEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT– KOKEMUKSIA CASE-TUTKIMUKSEN VALOSSA
Päkkilä, Hilla (2020-08-28)
ASUNNON OSTOPÄÄTÖKSEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT– KOKEMUKSIA CASE-TUTKIMUKSEN VALOSSA
Päkkilä, Hilla
(28.08.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100277782
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100277782
Tiivistelmä
Tarkastelen Pro gradu -tutkielmassani tekijöitä, joihin asunnon ostossa vedotaan. Vaikka kodin merkitystä ja omistusasumisen yleisyyteen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia on löydettävissä, on asunnon ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä tutkittu suhteellisen vähän. Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, miten erilaiset taloudelliset, yksilölliset ja sosiaaliset tekijät vaikuttavat asunnon valintaan ja ostopäätöksen syntymiseen.
Tutkielman toimeksiantajayrityksenä toimii Kastelli-talot Oy: EasyIN Aluerakentaminen ja aineisto koostuu kahdeksan asunnon ostaneen haastattelusta. Aineiston keruumenetelmänä käytetään teemahaastattelua, joka mahdollistaa yksityiskohtaisen syventymisen haastateltavien kokemuksiin ja ajatuksiin. Haastattelut kerättiin maaliskuun 2020 aikana Helsingissä ja Vantaalla.
Tulosten perusteella asunnon hankintaan motivoivat erityisesti taloudellisen järkevyyden näkökulmat. Asunnon valinnan osalta merkittävimmiksi tekijöiksi nousevat kuitenkin erilaiset yksilölliset tarpeet, toiveet ja rajoitteet; kuten elämäntilanteeseen, taloudellisiin rajoitteisiin ja asumisen tavoiteltuun helppouteen liittyvät tekijät. Myös sosiaaliset tekijät, kuten verkostojen kommentit vaikuttavat asunnon valintaan erityisesti uudisrakentamisen ja yrityksen osalta.
Tuloksista voidaan tehdä muutamia johtopäätöksiä. Asunto näyttäytyy korkean sitoutumisen tuotteena, jossa jokaisella haastateltavalla on erilaiset päämäärät, mieltymykset, elämäntilanteet, persoonallisuudet ja preferenssit, jotka vaikuttivat asunnon valintaan.
Tutkielman toimeksiantajayrityksenä toimii Kastelli-talot Oy: EasyIN Aluerakentaminen ja aineisto koostuu kahdeksan asunnon ostaneen haastattelusta. Aineiston keruumenetelmänä käytetään teemahaastattelua, joka mahdollistaa yksityiskohtaisen syventymisen haastateltavien kokemuksiin ja ajatuksiin. Haastattelut kerättiin maaliskuun 2020 aikana Helsingissä ja Vantaalla.
Tulosten perusteella asunnon hankintaan motivoivat erityisesti taloudellisen järkevyyden näkökulmat. Asunnon valinnan osalta merkittävimmiksi tekijöiksi nousevat kuitenkin erilaiset yksilölliset tarpeet, toiveet ja rajoitteet; kuten elämäntilanteeseen, taloudellisiin rajoitteisiin ja asumisen tavoiteltuun helppouteen liittyvät tekijät. Myös sosiaaliset tekijät, kuten verkostojen kommentit vaikuttavat asunnon valintaan erityisesti uudisrakentamisen ja yrityksen osalta.
Tuloksista voidaan tehdä muutamia johtopäätöksiä. Asunto näyttäytyy korkean sitoutumisen tuotteena, jossa jokaisella haastateltavalla on erilaiset päämäärät, mieltymykset, elämäntilanteet, persoonallisuudet ja preferenssit, jotka vaikuttivat asunnon valintaan.