“Itsellä oli koko ajan se tulokulma, että pystynkö mä positiivisesti vaikuttamaan siihen lapseen, pystynkö tukemaan ja auttamaan“ : Luokanopettajien kokemuksia syöpää sairastavasta oppilaasta luokassa
Mäkitalo, Reetta; Ward, Emilia (2020-08-17)
“Itsellä oli koko ajan se tulokulma, että pystynkö mä positiivisesti vaikuttamaan siihen lapseen, pystynkö tukemaan ja auttamaan“ : Luokanopettajien kokemuksia syöpää sairastavasta oppilaasta luokassa
Mäkitalo, Reetta
Ward, Emilia
(17.08.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100277855
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100277855
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin luokanopettajien kokemuksia, kun luokassa on syöpää sairastava oppilas. Tutkimuksessa selvitettiin, miten opettajat olivat kokeneet oppilaan syöpäsairauden vaikuttaneen omaan työhönsä. Lisäksi tutkimuksella selvitettiin opettajan työtä tukevia tekijöitä opettajan työskennellessä syöpää sairastavan oppilaan ja muun luokan kanssa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa, jotka olivat työskennelleet syöpää sairastavan oppilaan opettajina. Osalla luokanopettajista oli kokemusta enemmän kuin yhden syöpää sairastavan oppilaan opettamisesta, joten yhteensä tutkimukseen saatiin mukaan kymmenen eri kokemusta. Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2019 sekä talven 2020 aikana ja sen analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Oppilaan sairastuminen syöpään ja sairauden vaikutukset sairastuneeseen oppilaaseen, luokkatovereihin sekä kouluyhteisöön heijastuvat monella eri tavalla opettajan työhön. Tulosten mukaan oppilaan sairastumisella oli vaikutuksia opetuksen järjestämiseen liittyviin tekijöihin sekä opettajan tekemiin pedagogisiin ratkaisuihin, joiden avulla hän pyrki tukemaan luokkayhteisöä. Oppilaan sairastumisella oli myös vaikutuksia opettajaan itseensä. Luokanopettajat kokivat työtään tukevina tekijöinä toimivan yhteistyön, oman ammattitaidon ja etäyhteysmahdollisuudet. Sairastuneen oppilaan, hänen vanhempiensa, luokkayhteisön sekä opettajan suhtautumisella oppilaan sairauteen ja koulunkäyntiin koettiin myös olevan tärkeä merkitys opettajan työtä tukevina tekijöinä.
Hyödyntämällä tästä tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan paremmin ymmärtää kaikkea sitä, mitä opettaja arjessaan kohtaa, kun luokan oppilas sairastuu syöpään. Tutkimuksen tulokset antavat myös tärkeää tietoa siitä, miten tällaisessa tilanteessa olevaa opettajaa voitaisiin tukea. Mitä paremmin opettajat saavat tukea, sitä paremmat mahdollisuudet heillä on niin sairastuneen oppilaan kuin koko luokan tukemiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa, jotka olivat työskennelleet syöpää sairastavan oppilaan opettajina. Osalla luokanopettajista oli kokemusta enemmän kuin yhden syöpää sairastavan oppilaan opettamisesta, joten yhteensä tutkimukseen saatiin mukaan kymmenen eri kokemusta. Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2019 sekä talven 2020 aikana ja sen analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Oppilaan sairastuminen syöpään ja sairauden vaikutukset sairastuneeseen oppilaaseen, luokkatovereihin sekä kouluyhteisöön heijastuvat monella eri tavalla opettajan työhön. Tulosten mukaan oppilaan sairastumisella oli vaikutuksia opetuksen järjestämiseen liittyviin tekijöihin sekä opettajan tekemiin pedagogisiin ratkaisuihin, joiden avulla hän pyrki tukemaan luokkayhteisöä. Oppilaan sairastumisella oli myös vaikutuksia opettajaan itseensä. Luokanopettajat kokivat työtään tukevina tekijöinä toimivan yhteistyön, oman ammattitaidon ja etäyhteysmahdollisuudet. Sairastuneen oppilaan, hänen vanhempiensa, luokkayhteisön sekä opettajan suhtautumisella oppilaan sairauteen ja koulunkäyntiin koettiin myös olevan tärkeä merkitys opettajan työtä tukevina tekijöinä.
Hyödyntämällä tästä tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan paremmin ymmärtää kaikkea sitä, mitä opettaja arjessaan kohtaa, kun luokan oppilas sairastuu syöpään. Tutkimuksen tulokset antavat myös tärkeää tietoa siitä, miten tällaisessa tilanteessa olevaa opettajaa voitaisiin tukea. Mitä paremmin opettajat saavat tukea, sitä paremmat mahdollisuudet heillä on niin sairastuneen oppilaan kuin koko luokan tukemiseen.