Tunteiden hallintaa ja moniosaamista : Opettajien näkemyksiä työhönsä liittyvistä tunteista ja muutoksesta
Järvinen, Heidi (2020-08-27)
Tunteiden hallintaa ja moniosaamista : Opettajien näkemyksiä työhönsä liittyvistä tunteista ja muutoksesta
Järvinen, Heidi
(27.08.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100778348
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100778348
Tiivistelmä
Tässä pro gradu – tutkielmassa selvitetään mikä on tunteiden merkitys opettajien työssä
ja millaisia tunteita työ heissä herättää. Tutkimuksessa selvitetään myös, onko opettajan
työ vastannut heidän odotuksiaan ja sen muutoksia heidän työuransa aikana. Tutkimuksen tarkoitus on tuoda esiin opettajien näkökulmaa heidän työnsä emotionaalisesta puolesta sekä niistä työnsä muutoksista, joita he ovat työuransa aikana kokeneet. Opettajan
työ on tunnetyötä. Se on myös tunteiden kanssa työskentelyä. Tunnetyö vaatii opettajalta omien tunteiden tunnistamista ja hallintaa, mutta myös kykyä oppilaiden, huoltajien
ja työyhteisöstä tulevien viestien lukemiseen. Työn herättämät tunteet, niiden käsitteleminen ja hallinta ovat tärkeä osa opettajana arkea. Opettajan työnkuva muuttuu alati
yhteiskunnallisten muutosten mukana. Entinen kutsumustyö on muuttunut jatkuvaan
muutokseen sopeutumiseksi ja uuden opetteluksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostuu yhdeksästä kirjoitelmasta, joissa opettajat kertovat omia näkemyksiään työhönsä liittyen. Tutkimukseen osallistuneet opettajat työskentelevät Satakunnan alueen
eri kouluissa. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa todettiin tunteiden olevan vahvasti läsnä opettajien arjessa. Tunteet vaihtelivat ilon ja innostuksen tunteista turhautumisen ja riittämättömyyden tunteisiin tilannesidonnaisesti. Opettajat kokivat omien tunteidensa näyttämisen oppilaille tärkeäksi.
Tunteitaan avoimesti näyttävä opettaja nähtiin helposti lähestyttävänä. Opettajan työn
koettiin vastanneen melko hyvin niitä odotuksia, joita opettajilla on opiskeluaikana ollut. Työuran aikana tapahtuneet muutokset liittyivät dokumentoinnin, opetuksen toiminnallisuuden ja opettajien keskinäisen sekä moniammatillisen yhteistyön lisääntymiseen.
ja millaisia tunteita työ heissä herättää. Tutkimuksessa selvitetään myös, onko opettajan
työ vastannut heidän odotuksiaan ja sen muutoksia heidän työuransa aikana. Tutkimuksen tarkoitus on tuoda esiin opettajien näkökulmaa heidän työnsä emotionaalisesta puolesta sekä niistä työnsä muutoksista, joita he ovat työuransa aikana kokeneet. Opettajan
työ on tunnetyötä. Se on myös tunteiden kanssa työskentelyä. Tunnetyö vaatii opettajalta omien tunteiden tunnistamista ja hallintaa, mutta myös kykyä oppilaiden, huoltajien
ja työyhteisöstä tulevien viestien lukemiseen. Työn herättämät tunteet, niiden käsitteleminen ja hallinta ovat tärkeä osa opettajana arkea. Opettajan työnkuva muuttuu alati
yhteiskunnallisten muutosten mukana. Entinen kutsumustyö on muuttunut jatkuvaan
muutokseen sopeutumiseksi ja uuden opetteluksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koostuu yhdeksästä kirjoitelmasta, joissa opettajat kertovat omia näkemyksiään työhönsä liittyen. Tutkimukseen osallistuneet opettajat työskentelevät Satakunnan alueen
eri kouluissa. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa todettiin tunteiden olevan vahvasti läsnä opettajien arjessa. Tunteet vaihtelivat ilon ja innostuksen tunteista turhautumisen ja riittämättömyyden tunteisiin tilannesidonnaisesti. Opettajat kokivat omien tunteidensa näyttämisen oppilaille tärkeäksi.
Tunteitaan avoimesti näyttävä opettaja nähtiin helposti lähestyttävänä. Opettajan työn
koettiin vastanneen melko hyvin niitä odotuksia, joita opettajilla on opiskeluaikana ollut. Työuran aikana tapahtuneet muutokset liittyivät dokumentoinnin, opetuksen toiminnallisuuden ja opettajien keskinäisen sekä moniammatillisen yhteistyön lisääntymiseen.